Bøker
Roe, A. (2014). Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget.
Tekster i kompendium
Blikstad-Balas, M. (2013). ’Et svar på nesten alt’ – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole. Norsklæreren, 1, 34-43.
Dysthe, O. (2007). Mappevurdering som opplæringsform. I S. Tveit (Red.), Elevvurdering i skolen. (s. 133-143). Oslo:Universitetsforlaget.
Golden, A. og Kulbrandstad L. I. (2007). Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. NOA. Norsk som andrespråk, 2, 33–66.
Hertzberg, F. (2008). Grammatikk? I M. E. Nergård og I. Tonne (Red.), Språkdidaktikk for norsklærere. (s. 17-26). Oslo:Universitetsforlaget.
Hvistendahl, R. (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter. I I. Bråten (Red.), Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. (s. 147-167). Cappelen Akademisk Forlag.
Igland, M-A. (2001). Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt. I. O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring. (s. 241-268). Abstrakt forlag.
Jansson, B. K. (2011). Den gode praksisen på ungdomssteget. I B. K. Jansson og S. Skjong (Red.), Norsk = nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen. (s. 179-202). Samlaget.
Leirvåg, U. og Mangelrød G. (2007). Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig. I S. Tveit (Red.), Elevvurdering i skolen. (s. 144-150). Oslo:Universitetsforlaget.
Løvland, A. (2006). Sammensatte tekster – en multimodal utfordring? I E. Maagerø, og E.S. Tønnessen, Å lese i alle fag. (s. 109-125). Oslo:Universitetsforlaget.
Molloy, G. (2013). ’Jag ryser när jag ser en bok’. I K. Kverndokken (Red.), Gutter og lesing. (s. 33-45). LNU/Fagbokforlaget.
Penne, S. og Hertzberg. F. (2008). Kap. 8. Vurdering av muntlige tekster. I S. Penne og F. Hertzberg Muntlige tekster i klasserommet. (s. 86-96). Oslo: Universitetsforlaget.
Selj, E. (2008). Kap. 6. Skriving når norsk er andrespråk. I E. Ryen og E. Selj, Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. (s. 131-156). Cappelen Akademisk Forlag.
Skarðhamar, A-K. (2011). Kap. 11. Å lese oppmerksomt. I A-K. Skarðhamar, Litteraturundervisning. Teori og praksis. (3. utgave), (s. 71-99). Oslo: Universitetsforlaget.
Tønnessen, E. S. (2007). Bøker for hver enkelt og for fellesskapet. I M. Lillesvangstu, E. S. Tønnessen og H. Dahll-Larssøn, Inn i teksten – ut i livet. (s. 37-59). Fagbokforlaget.
Tekster tilgjengelige på nett
Frønes, Tove, Eva K. Narvhus og Øystein Jetne. (2011). Elever på nett. Digital lesing i PISA 2009. ILS, UiO