Pensum/læringskrav

Koritzinsky, Theo (2012): Samfunnskunnskap – fagdidaktisk innføring. Universitetsforlaget. Kapitel 8.

Sandsmark, Kristine (2012): Vurdering og tolkningsfellesskap i samfunnsfagene: Hva legger lærere vekt på når de vurderer faglig dyktighet i skriftlige elevbesvarelser? https://www.duo.uio.no/handle/10852/34127. Utdrag.

Paulsen Snekkerhaugen, Hanna (2013): Tilpasset opplæring i samfunnsfag: en kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres oppfatning av tilpasset opplæring i praktisk klasseromsarbeid. https://www.duo.uio.no/handle/10852/37799. Utdrag.

Solberg, Åsmund (2012): Diskusjonen i teori og praksis: om diskusjonen som undervisningsmetode. https://www.duo.uio.no/handle/10852/34124. Utdrag.

 

Kunnskapsdepartementet (2011): Det kan skje igjen. Rapport fra Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe om antisemittisme og rasisme i skolen . http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Grunnskole/Eidsvagutvalget/Eidsvag_rapport_Det_kan_skje_igjen.pdf

Eisner, Elliot W.: "Ch. 46: Art, Music and Literature within Social Studies" i Shaver, James P. (Red.): Handbook of Reserach on Social Studies, Teaching and Learning, 1991. Macmillan Inc. USA/Simon & Schuster, s. 551-557

Fjeldstad, Dag (2009): Lesing i samfunnsfag – opplevelse, innlevelse og erkjennelse i Traavik, Hallås, Ørvig (red.): Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget, s. 185-211.

Høgenes, Tora (2013): Lærere og Wikipedia: Fire læreres forhold til Wikipedia som kilde i samfunnsfag. https://www.duo.uio.no/handle/10852/37798. Utdrag.

Hesby, Nora Elise (2010): «Det handler om å gi elevene byggesteiner»: en klasseromsstudie av bruk av samfunnsfaglige begreper i Politikk og menneskerettigheter. https://www.duo.uio.no/handle/10852/32573. Utdrag.

Nygård Knapstad, Ida (2012): 22. juli i samfunnsfagundervisningen: En utforskende studie. https://www.duo.uio.no/handle/10852/34126. Utdrag.

Haydon, Graham: Values Education in a Democratic Society i Studies in Philosophy and Education 12 , (1) 1993. Kluwer Academic Publishers, s. 33-44.

Vogt, W. Paul: Ch. 5: Can We Teach Tolerance Directly? i Tolerance and Education, Learning to Live With Diversity and Difference, 1997, Sage Publications Ltd.

 

 

Publisert 24. mai 2016 13:29