Pensum i religion og etikk fagdidaktikk

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i begge emnene i PPU deltid (3510D og 3520D).

Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring, 2009. Høyskoleforlaget. 4. utgave, Kap. 3 og 6-9.

Andreassen, Bengt Ove: Religionsdidaktikk. en innføring, 2012. Universitetsforlaget. Kap. 5-11.

Artikler og kapitler i kompendiet

Artiklene fra tidsskriftet Religion og livssyn blir tilgjengelig senere. 

Afdal, Geir: "Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, ‘vår tid’ og vårt sted" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 13, (3) 2001, 2- 5-16 (KOMP PPU3510D)

 

Bergh, Kirsti: "Eksplisitt og implisitt religionskritikk i Human-Etisk Forbund" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 23 (3), 2011.

 

Breidlid, Halldis og Tove Nicolaisen: I begynnelsen var fortellingen, 2011. Universitetsforlaget. ss.18-24

 

Engelsviken, Tormod: "Kristendom i Afrika" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 18 (3), 2006. s. 18-24.

 

Hellemo, Geir: "Kristus i den kirkelige kunst" i Eggen, Renate Banschbach og Olav Hognestad: Kristusbilder. Kristustolkninger i litteratur, kirkekunst, musikk og film, 1992. Tapir Forlag. ss. 41-62

 

Henriksen, Jan-Olav: "Utenfra og innenfra. Skissestreker til forståelsen av postmoderne religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 12, (1) 2000. s. 16-19. (KOMP3510D)

 

Ilsaas, tove: "Ord-indre bilde-handling" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 3, (4) 1991. s. 30-35. (KOMP 3510D)

 

Lena: "Moskeen. Form og funksjon" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 9, (2) 1997. s. 34-39. (KOMP 3510D)

 

Leganger-Krogstad, Heid: "Dialogisk religionsundervisning" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 14, 2002. s. 24-29.

 

Leirvik, Oddbjørn: "Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 17 (3), 2005. s. 14-19. (KOMP3510D)

 

Lied, Liv Ingeborg og Lied, Sidsel: «Vurdering i RLE» i Dobson, Stephen og Engh, Roar (red.) Vurdering for læring i fag, Høyskoleforlaget, s.124-135 + referanser.

 

Lindquist, Helene: "Usynliggjøring av det nære? – islam i grunnskolens KRL-fag" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 19 (2), 2007. s. 43-48. (KOMP3510D)

 

Lippe, Marie von der: "Scenes from a Classroom. Video Analysis of Classroom Interaction in Religious Education in Norway" i Ina ter Avest, Dan-Paul Jozsa, Thorsten Knauth, Javier Roson, Geir Skeie (red.): Dialogue and Conflict on Religion. Studies of Classroom Interaction in European Countries, 2009. Waxmann. s. 174-193.

 

Myhre, Bjørn: "Bildet i religionsundervisningen, noen fagdidaktiske tanker" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 5 (2), 1993. ss. 5-12.

 

Mogensen, Kaj: "Symbolundervisning. Didaktikk til kristendomsfaget" i Prismet. Pedagogisk tidsskrift, (2) 1990. Universitetsforlaget. s. 64-72.

 

Myhre, Bjørn: "Hva bør filosofi i skolen være" i Prismet. Pedagogisk tidskrift, 48, (2) 1997. Universitetsforlaget. s. 51-56.

 

Opsal, Jan: "Vi må skille mellom religion og kultur … eller?" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 17 (3), 2005. s. 38-44. (KOMP PPU3510D)

 

Opsal, Miriam Rindal: «Didaktiske perspektiver på møtet mellom elev og fortelling» i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge», 25 (1), 2013. ss. 53-59

 

Skard Dokka, Trond: "Trekk fra Bibelens tolkningshistorie" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 19 (4), 2007. ss. 35-44.

 

Tollefsen, Torstein: "Ideen bak det ortodokse ikon" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 5 (2), 1993. ss. 13-16.

 

Vestøl, Jon Magne: "Interaksjon, kultur og aktivitet. Tre analysemodeller i religionsdidaktikken" i 2006. ss- 1-13 (KOMP PPU3510D)

 

Vinje, Geir: "Å lese kunstbilder som religiøse tekster" i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 22 (3), 2010. ss. 11-16.

 

Vinje, Geir: "Å være digital i livssyn, religion og etikk (RLE)" i Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, 2009. Universitetsforlaget. s. 67-83.

 

Aas, Per Anders: Humanisme, 2011. Pax. ss. 197-212

Artikler på nett:

Holth, Gunnar. (2002). Elevøvelse i etisk argumentasjon, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2):30-39.

 

Holth, Gunnar. (2001). Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41.

 

NOU 1995-9: "Kapittel 3: «En dyp strøm i vår historie»" i NOU 1995-9: Identitet og dialog, 1995.

 

Vestøl, Jon Magne. (2003). Målrettet og allsidig bruk av internettressurser i religionsfaget i Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 15 (1), 2003. ss. 38-44.

 

Vestøl, Jon Magne. (2004). Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, 15 (1): 38-44

Publisert 8. juni 2018 10:02 - Sist endret 19. mars 2019 14:04