Pensum i religions- og etikkdidaktikk

Bok:

Andreassen, B.-O. (2012). Religionsdidaktikk. En innføring (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

(Kap. 6 -14)

 

Kapitler i bok:

Danielsen, R., Eidhamar, L. G., Sødal, H. K. & Winje, G. (2009). Arbeidsmåter i religions- og livssynsundervisningen. I H. K. Sødal (Red.), Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring (4. utg., ss. 113-176). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Eidhamar, L. G. (2009). Formidling av holdninger i religions- og livssynsundervisningen. I H. K. Sødal (Red.), Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring (4. utg., ss. 105-112). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Eidhamar, L. G. (2009). Undervisning om ulike trostradisjoner. I H. K. Sødal (Red.), Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring (4. utg., ss. 93-104). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Sødal, H. K. (2009). Elevforutsetninger. I H. K. Sødal (Red.), Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring (4. utg., ss. 45-64). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

 

Sødal, H. K. (2009). Vurdering. I H. K. Sødal (Red.), Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring (4. utg., ss. 177-182). Oslo: Høyskoleforlaget.

 

Artikler i kompendiet:

Artikkel

sider

Afdal, G. (2001). Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, «vår tid» og vårt sted. Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 13 (3), 2001, ss. 5-16.

10

Bergh, K. (2011). Eksplisitt og implisitt religionskritikk i Human-Etisk Forbund. Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 23 (3), ss. 32-36.

6

Breidlid, H. & Nicolaisen, T. (2011). I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3.

19

Dokka, T. S. (2007). Trekk fra Bibelens tolkningshistorie. Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 19 (4), ss. 35-44.

9

Ilsaas, T. (1991). Ord-indre bilde-handling. Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 3 (4), ss. 30-35.

5

Leganger-Krogstad, H. (2002). Dialogisk religionsundervisning. Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 14, ss. 24-29.

5

Leirvik, O. (2005). Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk. Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 17 (3), ss. 14-19.

5

Lied, L. I. & Lied, S. (2010). Vurdering i RLE. I S. Dobson & R. Engh (Red.) Vurdering for læring i fag (ss. 124-135). Kristiansand: Høyskoleforlaget.

10

Lippe, M. von der (2009). Scenes from a Classroom. Video Analysis of Classroom Interaction in Religious Education in Norway. I I. Avest, D.-P. Jozsa, T. Knauth, J. Roson & G. Skeie (Red.): Dialogue and Conflict on Religion: Studies of Classroom Interaction in European Countries (ss. 174-193). Münster: Waxmann.

19

Myhre, B. (1997). Hva bør filosofi i skolen være. Prismet. Pedagogisk tidskrift, 48 (2), ss. 51-56.

5

Opsal, M. R. (2013). Didaktiske perspektiver på møtet mellom elev og fortelling. Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, 25 (1), ss. 53-59.

6

Toft, A. (2017). Islam i klasserommet – unge muslimers opplevelse av undervisning om islam. I I. M. Høeg (Red.), Religion og ungdom (ss. 33-59). Oslo: Universitetsforlaget. 

17

Solberg, M. (2016). Kraften av tilbakemelding i religion og etikkfaget, Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, 2, ss. 42-47. 

5

Winje, G. (2010). Å lese kunstbilder som religiøse tekster. Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 22 (3), ss. 11-16.

5

Winje, G. (2009). Å være digital i livssyn, religion og etikk (RLE). I H. Otnes (Red.). Å være digital i alle fag (ss. 67-83). Oslo: Universitetsforlaget.

15

Aas, P. A. (2011). Humanisme. Oslo: Pax.

ss. 197-212

16

Sum

157

 

Artikler på nett:

Anker, T. & von der Lippe, M. (2015). Når terror ties i hjel - En diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2, ss. 85-96. 

12

Holmen, L. D. (2014). Elevers opplevelse av bruken av etiske dilemmaer i etikkundervisningen, Religion og Livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 26 (2), ss. 28-32. 

4

Holth; G. (2002). Elevøvelse i etisk argumentasjon, Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 14 (2), ss. 30-39.

9

Hovdenak S. & Leganger-Krogstad, H. (2018). Religion som fag – sett fra elevperspektiv «RLE er egentlig et av de viktigste fagene», Prismet 69 (1), ss. 27–50.

20

Svalfors, U. (2018). Ungdomars erfarenheter som resurs för hållbar utveckling. Om utbildning för hållbar utveckling och religionskunskapsämnet i gymnasieskolan. Prismet 69 (1), ss. 51-68. 

16

Tallaksen, I. M. og Hodne, H. (2014). Hvilken betydning har læremidler i RLE-faget? Norsk Pedagogisk Tidsskrift 5, ss. 352-363. 

13

Vestøl, J. M. (2004). Språklige verktøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys. Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 15 (1), s. 38-44

6

Vestøl, J. M. (2003). Målrettet og allsidig bruk av internettressurser i religionsfaget. Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 15 (1), ss. 38-44.

6

Vestøl, J.M. (2014). Perspektiver på etikkdidaktikk, Religion og Livssyn.  Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 26 (2), ss. 18-21.

4

Winje, G. (2014). Elevers lesing av bilder i RLE. Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, ss. 341-351. 

10

Aamotsbakken, B. & Winje, G. (2010). Nærhet og distanse: Elevers lesing i RLE på 8. årstrinn, FoU i praksis 1, ss. 65-82.

15

Sum

115


 
Publisert 27. mai 2019 12:41 - Sist endret 27. mai 2019 12:41