Norsk fagdidaktikk

Bøker

Roe, Astrid: Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. 3. utgave, 2014. Universitetsforlaget.

Tekster tilgjengelige på nett

Frønes, Tove, Eva K. Narvhus og Øystein Jetne: Elever på nett. Digital lesing i PISA 2009, 2011. ILS, UiO. http://www.pisa.no/pdf/Rapport/elever_paa_nett.pdf

Tekster i kompendium

Blikstad-Balas, Marte: «’Et svar på nesten alt’ – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole» i Norsklæreren, nr. 1/2013. s. 34-43.

Dysthe, Olga: «Mappevurdering som opplæringsform» i Sverre Tveit (red.): Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. s. 133–143.

Golden, Anne og Lise Iversen Kulbrandstad: «Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring» i Norsk som andrespråk, 2007. s. 33–66.

Hertzberg, Frøydis: «Grammatikk?» i Mette Elisabeth Nergård og Ingebjørg Tonne (red.): Språkdidaktikk for norsklærere, 2008. Universitetsforlaget. s. 17–26.

Hvistendahl, Rita: «Unge lesere fra språklige minoriteter» i Ivar Bråten (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, 2007. Cappelen Akademisk Forlag. s. 147-167.

Igland, Mari-Ann: «Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt» i Olga Dysthe (red.): Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. s. 241–268.

Jansson, Benthe Kolberg: «Den gode praksisen på ungdomssteget» i Benthe Kolberg Jansson og Synnøve Skjong (red.): Norsk = nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen, 2011. Samlaget. s. 179–202.

Leirvåg, Unn og Gry Mangelrød: «Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig» i Sverre Tveit (red.): Elevvurdering i skolen, 2007. Universitetsforlaget. s. 144–150.

Løvland, Anne: «Sammensatte tekster – en multimodal utfordring?» i Maagerø, E. og E.S. Tønnessen: Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget. s. 109-125.

Molloy, Gunilla: «’Jag ryser när jag ser en bok’» i Kåre Kverndokken (red.): Gutter og lesing, 2013. LNU/Fagbokforlaget. s. 33–45.

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: «Kap. 8. Vurdering av muntlige tekster» i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 86–96.

Selj, Elisabeth: «Kap. 6. Skriving når norsk er andrespråk» i Else Ryen og Elisabeth Selj: Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer, 2008. Cappelen Akademisk Forlag. s. 131–156.

Skarðhamar, Anne-Kari: «Kap. 11. Å lese oppmerksomt» i Litteraturundervisning. Teori og praksis. 3. utgave, 2011. Universitetsforlaget. s. 71–99.

Tønnessen, Elise S.: «Bøker for hver enkelt og for fellesskapet» i Lillesvangstu, M., E. S. Tønnessen og H. Dahll-Larssøn: Inn i teksten – ut i livet, 2007. Fagbokforlaget. s. 37–59.

Publisert 20. nov. 2015 13:58