Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning

Undervisning

Er du tofagsstudent må du i løpet av høst- og vårsemesteret være til stede i minst:

• 4 av 6 seminarsamlinger i dine fagdidaktiske fag
  • 3 av 4 seminarsamlinger i pedagogikk
  • 1 av 2 verksteder i digitale tematiske uker høst 2022 og vår 2023 (se mine studier)

Er du ettfagsstudent må du i løpet av høst- og vårsemesteret være til stede i minst:

• 4 av 6 seminarsamlinger i ditt fagdidaktiske fag
  • 3 av 4 seminarsamlinger i pedagogikk
  • 1 av 2 verksteder i digitale tematiske høsten 2022 og våren 2023 (se mine studier)
  • 100% obligatorisk oppmøte i den tverrfaglige undervisningsmodulen høst og vår

I tillegg er det fellesforelesninger som legges ut som opptak.

Krav til oppmøte i praksis

Det er egne krav om tilstedeværelse i praksis jf. Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og tilhørende nasjonale retningslinjer. Se Retningslinjer for praksis for nærmere informasjon om krav til oppmøte, og dokumentasjon ved fravær i praksis.

Du må følge med på din tilstedeværelse i undervisning

Tidspunkt for seminar og verksted  i emnet vil du finne i mine studier.

Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på timeplanen og eventuelle endringer.  Oppmøte vil bli registrert av din faglærer. Du er selv ansvarlig for å kontrollere at din tilstedeværelse er registrert korrekt og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering av ditt oppmøte. Registrert oppmøte sjekker du i Studentweb.

Frist for å melde fra til faglærer om eventuelle feilregistreringer av oppmøte er 7 virkedager etter det aktuelle seminaret. Melder du ikke fra til din faglærer innen denne fristen vil du bli stående med ikke registrert oppmøte til det respektive seminaret eller verkstedet.

Overskridelse av fraværskvoten

Hvis fraværet ditt overskrides i ett eller flere av seminarene eller verkstedene vil du ikke få godkjent den obligatoriske aktiviteten og du kan ikke ta eksamen i emnet i  vårsemesteret (3.semester). Du må delta i all undervisning på nytt neste gang du gjennomfører emnet.

Sykdom eller annet gyldig fravær

Om du har gyldig fravær fra undervisning må du levere dokumentasjon innen 7 virkedager. Gyldig fravær er sykdom, offentlig verv, alvorlige familiesituasjoner eller andre tungtveiende grunner utenfor din kontroll. Dokumentasjonen skal vise eksplisitt at den gjelder for fraværsdatoen. Dersom du overskrider fraværsgrensen må du informere studieadministrasjon så fort som mulig. Det gjøres så en helhetlig vurdering av fraværet.

Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangementer gir ikke grunnlag for fritak fra undervisning.

Aktiv deltakelse i undervisning

Seminarundervisning er en arena som gir deg anledning til å reflektere over og diskutere faglige problemstillinger, og sette disse inn i en praktisk kontekst. Læringsaktivitetene i seminarundervisningen gir deg et faglig utbytte du ikke kan erverve gjennom annet studiearbeid.

I henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning er Universitetet i Oslo pålagt å foreta en helhetsvurdering av PPU-studenters faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Med bakgrunn i dette er det obligatorisk undervisning i fagdidaktiske seminar og seminargrupper i pedagogikk.

Med hjemmel i §4.4 i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Oslo er deltakelse i undervisning en obligatorisk aktivitet i PPU3520D. For å kunne fremstille deg til eksamen i emnet, må krav til oppmøte og deltakelse i undervisning være godkjent, i tillegg til de øvrige obligatoriske komponentene i emnet.

Publisert 1. nov. 2022 17:14 - Sist endret 18. jan. 2023 11:37