Mikroundervisning PPU TFN

Mikroundervisning og drøfting av fagdidaktisk planlegging av undervisning

Her finner du en beskrivelse av mikroundervisningskurset. Det er viktig å være godt forbederedt til dette kurset!

Du skal planlegge første time i et nytt emne i enten faget matematikk eller naturfag. Denne første undervisningstimen skal inngå i en større helhet av undervisning som dekker det som læreplanen foreskriver om det aktuelle emnet du velger. For eksempel:

Ta utgangspunkt i ett læringsmål hentet fra læreplanen http://www.udir.no/kl06/NAT1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn, eksempelvis: «Mål for opplæringen er at eleven skal kunne beskrive universet og ulike teorier for hvordan det har utviklet seg». Det er grunn til å tro at du må regne med å bruke flere undervisningstimer for at du skal kunne legge til rette for at elever skal nå dette målet.

Det du skal gjøre her er å planlegge første time der dette læringsmålet (eller et annet selvvalgt læringsmål fra læreplanene i matematikk eller naturfag) er tema.  

Lag så en detaljert plan for første undervisningstime som beskriver formidling, elevaktivitet, oppsummering etc. Her på Blindern skal du demonstrere hvordan du vil undervise i de første 6-7 minuttene der du introduserer dette nye fagstoffet for elevene.  

Bruk malen "Plan for undervisningsopplegg" til å lage en detaljert plan for den undervisningssekvensen du velger. Gjør kort rede for klassetrinn, fag, læreplanmål, det aktuelle tema og hvordan sekvensen passer inn i resten av planen. Ta med 7 kopier av denne undervisningsplanen til kurset. Del også gode ideer til læringsressurser om dette temaet til dine medstudenter.

På kurset skal du gå inn i rollen som lærer og gjennomføre den forberedte undervisningssekvensen. De andre studentene i gruppen vil være elever. Undervisningssekvensen filmes, og gjennomført sekvens er utgangspunkt for veiledning og samtale i gruppen etterpå. Eksempler på hva som kan bli vektlagt i veiledningen er den fagdidaktiske planleggingen av undervisningstimen og retoriske komponenter som kroppsspråk, øyekontakt og stemmebruk, lærerens (studentens) dialogiske kommunikasjon med elevene, bruk av tavle og ev. andre hjelpemidler.

Av praktiske årsaker er det ikke anledning til å anvende digitale læremidler i tilknytning til dette kurset. Kurset varer i ca. 4 timer.

Publisert 25. sep. 2017 13:49 - Sist endret 25. sep. 2017 13:49