Pensum/læringskrav PPU3610T

*          Finnes i bok

**         Finnes i kompendium.

***       Finnes som artikler på nett

Pedagogikk

Læringsteorier/perspektiver på læring
** Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of children's thinking: A sociocultural approach. London: Routledge. (s. 34-82) (47 sider).

* Säljö, R. (2016). Læring: En introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 17-66 og 82-127) (110 sider).

Antall sider læringsteorier: 167 sider
 
Motivasjon
** Andreassen, R. (2014). Læringsstrategier. I J. H. Stray & L. Wittek (red.), Pedagogikk - en grunnbok (s. 214-231). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (18 sider).

** Corno, L. (2008). Work habits and self-regulated learning: Helping students to find a “will” from a “way”. I D. Schunk & B. Zimmerman, (red.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (s. 197-222). New York: Lawrence Earlbaum/Taylor & Francis group. (25 sider).

* Manger, T. (2013). Motivasjon for skulearbeid. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 145-169). Bergen: Fagbokforlaget. (24 sider).

** Schunk, D. H., Pintrich, P. R., &. Meece, J. L. (2010). Teacher influences. I D. H. Schunk, P. R. Pintrich, & J. L. Meece (red.), Motivation in education: Theory, research, and applications (s. 299-330). Upper Saddle River, N.J: Pearson/Merrill Prentice Hall. (32 sider).

Antall sider motivasjon: 99 sider
 
Klasseledelse og undervisningsplanlegging
** Drugli, M. B. (2012). Relasjonen lærer og elev. Avgjørende for elevens læring og trivsel. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 45-65) (20 sider).

* Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. (s. 63-77). (14 sider).

** Imsen, G. (2016). Klasseledelse og sosialt læringsmiljø. Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 439-470) (31 sider).

*Munthe, E. (2013). Planlegging av undervisning. I R.J. Krumsvik og R. Säljö (2013). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi (s. 203-227). Bergen: Fagbokforlaget. (24 sider).

** Ogden, T. (2012). Klasseledelse. Praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal Akademisk, (s. 26-67) (41 sider).

Antall sider klasseledelse og undervisningsplanlegging: 162 sider.

Skole, samfunn og profesjonalitet
** Ebbesen, A. G. (2009). Mirakelkur eller danningsprosjekt? Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning. I Mikkelsen, R. & H. Fladmoe (red.), Lektor, Adjunkt, lærer: Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning (s. 25 -51). Oslo: Universitetsforlaget. (26 sider).

** Mausethagen, S. (2015). Læreren i Endring? Om nye forventninger til lærerprofesjonen og lærerarbeidet. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 15- 27) (12 sider).


Antall sider skole, samfunn og profesjonalitet: 91 sider
 
Forskningsmetode
* Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (s. 39-59). (21 sider).

 

Andre artikler i kompendium

** Furberg, A. & Rasmussen, I. (2011). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser. I T. E. Hauge & A. Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen (s. 23-57). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (34 sider).

** Bakken, A.&  Elstad, J.I. (2013). Kunnskapsløftet og sosioøkonomiske forskjeller i skoleresultater. I B. Karseth, J. Møller & P. Aasen (red.), Reformtakter om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen (s. 211-227). Oslo: Universitetsforlaget (17 sider).

** Robinson, C. (2016). Listening to the voices of young people: Working towards the genuine participating young people in discussions about school transformation. I A. Montgomery & I. Kehoe (red.), Reimagining the purpose of schools and educational organisations: Developing critical thinking, agency, beliefs in schools and educational organisation (s. 79-91). Cham: Springer International Publishing. (13 sider).

 

Totalt pedagogikk: 603 sider

 

Matematikk, 3610T


Bøker
Lee, C. (2006). Language for learning mathematics. Assessment for learning in practice. Open University Press.  (kap 1 – 2) https://books.google.co.uk/books?hl=no&lr=&id=3e_sAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=altitittel:+Language+for+Learning+Mathematics+-+Assessment+for+Learning+in+Practice+forfatter:C+forfatter:Lee&ots=bTNE_lLR5_&sig=6cw5GHXjZmkeCMdnXdx3IzhfFwY#v=onepage&q&f=false

Olafsen, A.J. og Maugesten, M. (2015). Matematikkdidaktikk. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget
(kap 1 – 10)


Artikler og bokkapitler (tilgjengelig digitalt eller i kompendiet)
Ball, D.L., Thames M.H., Phelps, G. (2008). Content knowledge for Teaching – what makes it special?.  Journal of Teacher Education, 59(5), s. 389-407. http://jte.sagepub.com/content/59/5/389.full.pdf+html

Björqvist, O. (2001). Matematisk problemlösing. I B. Grevholm (red), Matematikdidaktik – ett nordisk perspektiv, s. 115 – 132. Lund: Studentlitteratur.

Bueie, H. (2011). Kapittel 10. Geogebra og eksamen. I H. Bueie (red.), Geogebra for lærere, s. 119 – 127. Oslo: Universitetsforlaget.

Di Martino, P. & Zan, R. (2010). ‘Me and maths’: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. I Journal of Mathematics Teacher Education, 13(1) s. 27 – 48. http://link.springer.com/article/10.1007/s10857-009-9134-z

Niss, M. & Højgaard Jensen, T. (2002). Del II. Kompetencer som middel til fagbeskrivelser af matematik. I M. Niss & Højgaard Jensen, T. (red), Kompetencer og matematiklæring. København: Undervisningsministeriet. (kap 3 og 4) s.  37–72. http://pub.uvm.dk/2002/kom/

Olsen, R.V. (2013). Undervisning i matematikk. I M. Kjærnsli & R.V. Olsen (red.), Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012, s. 121-155. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekt-sider/pisa/publikasjoner/publikasjoner/fortsatt-en-vei-a-ga.pdf

Solvang, R. (1992). Kap. 5: Kunnskaps- og forståelsestyper i matematikklæringen. I R. Solvang (red.), Matematikk-didaktikk, s. 75 – 105. Oslo: NKI-Forlaget.

 

Naturfag, 3610T


Bøkene inngår i pensum på begge PPU-emnene, 3610T og 3620T

Bøker

Knain, Erik og Kolstø, Stein Dankert (2011): Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 3, 4 og 6.

Mork, S.M. & Erlien, W. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.: 1, 2 og 3

Sinnes, Astrid T. (2015): Utdanning for bærekraftig utvikling. Hva, hvorfor og hvordan? Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 3 og 6.

Sjøberg, S. (2011). Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. Utg 3. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 1, 3, 5, 6, 7, 8 og 9

 

Artikler/kapitler

Kjærnsli, M., & Olsen, R. V. (2013). Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 6. http://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekt-sider/pisa/publikasjoner/publikasjoner/fortsatt-en-vei-a-ga.pdf.

Mathiassen, K. (2015). Bruk av modeller i biologiundervisningen. Biologididaktikk Red: Marion, P. van og Strømme, A. (2015). Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap 10. Se ITL

Quale, A. (2007). Konstruktivisme i naturvitenskapen: kunnskapssyn og didaktikk i Nordina Vol. 3, Nr 2 (2007) https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/379/411

Remmen, K. B., & Frøyland, M. (2015). Supporting student learning process during preparation, fieldwork and follow-up work: Examples from upper secondary school in Norway. Nordic Studies in Science Education, 11(1), 118- 134.  https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/908

Sørvik, G.,O. og Remmen, K., B. (2011). Gjett hva lærer´n tenker på: Betydningen av faglig snakk for et utforskende læringsmiljø. Naturfag.no 2/11. http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=7724

Tytler, R., Prain, V., Hubber, P., & Waldrip, B. (Eds.). (2013). Constructing Representations to Learn in Science. Rotterdam: Sense Publishers. Kap. 3.  http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30057928/hubber-arepresentationconstruction-2013.pdf

Wellington, J. og Osborn, J. (2001). Language and Literacy in Science Education. Buckingham: Open University Press. Kap 4. Se ITL

 

Nettkompendium

Kristensen, Terje; Anders Isnes og Wenche Erlien (2012). Sikkerhet i naturfagundervisningen. Naturfag.no. http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=1431

Publisert 20. juni 2017 15:42 - Sist endret 22. sep. 2017 14:50