Pensum/læringskrav PPU3610T

*          Finnes i bok

**         Finnes i kompendium.

***       Finnes som artikler på nett

Pedagogikk

Læringsteorier/perspektiver på læring

** Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of children's thinking: A sociocultural approach. London: Routledge. (s. 34-82) (47 sider).

* Säljö, R. (2016). Læring: En introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 9-145) (135 sider).

Antall sider læringsteorier: 167 sider
 

Motivasjon

* Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2015) Motivasjon for læring – teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (100 sider)

** Andreassen, R. (2014). Læringsstrategier. I J. H. Stray & L. Wittek (red.), Pedagogikk - en grunnbok (s. 214-231). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (18 sider).

** Manger, T. (2013). Motivasjon for skulearbeid. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 145-169). Bergen: Fagbokforlaget. (24 sider).


Antall sider motivasjon: 142 sider
 

Klasseledelse og undervisningsplanlegging

** Drugli, M. B. (2012). Relasjonen lærer og elev. Avgjørende for elevens læring og trivsel. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 45-65) (20 sider).

* Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. (s. 63-77 og s. 101-124). (37 sider).

* Gilje, Ø. (2017). Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen. Bergen: Fagbokforlaget. (kapittel 4, 5 og 6, s. 71-116) (45 sider)


** Imsen, G. (2016). Klasseledelse og sosialt læringsmiljø. Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 439-470) (31 sider).

** Klette, K. (2013) Hva vet vi om god undervisning? Rapport fra klasseromsforskningen. I R.J. Krumsvik & R. Säljö (Red). Praktisk pedagogisk utdanning. En antologi. Bergen: Fagbokforlaget. ss. 173-200 (28 sider).

** Ogden, T. (2012). Klasseledelse. Praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal Akademisk, (s. 26-67) (41 sider).

Antall sider klasseledelse og undervisningsplanlegging: 174 sider.

 

Læring, læremidler og IKT

** Furberg, A. & Rasmussen, I. (2011). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser. I T.E. Hauge & A. Lund (Red). Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ss. 23-57 (34 sider)

*Gilje, Ø. (2017) Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen. Bergen: Fagbokforlaget. (Kapittel 1-3, s. 11-69) (58 sider)[ØG4] 

** Gudmundsdottir, G. B. & Ottestad, G. (2016). Veien mot profesjonsfaglig digital kompetanse for lærerstudenten. I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 70-82). Oslo: Universitetsforlaget. (12 sider).

** Krumsvik, R. J. (2013). Klasseleing i teknologitette klasserom i ungdomsskulen og den vidaregåande skulen. I R.J Krumsvik & R. Säljö (Red). Praktisk pedagogisk utdanning. En antologi. Bergen: Fagbokforlaget. ss. 553-590 (37 sider)

***Säljö, R. (2010). Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of learning.  Journal of Computer Assisted Learning, 26 (53-64). (11 sider)

 

Totalt antall sider Læring og IKT: 140 sider

 

Skole, samfunn og profesjonalitet

** Ebbesen, A. G. (2009). Mirakelkur eller danningsprosjekt? Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning. I Mikkelsen, R. & H. Fladmoe (red.), Lektor, Adjunkt, lærer: Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning (s. 25 -51). Oslo: Universitetsforlaget. (26 sider).

** Mausethagen, S. (2015). Læreren i Endring? Om nye forventninger til lærerprofesjonen og lærerarbeidet. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 15- 27 og 96-109) (26 sider).


Antall sider skole, samfunn og profesjonalitet: 52 sider
 

Forskningsmetode

* Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (s. 39-59). (21 sider).

Antall sider forskningsmetode: 21 sider.

 

Andre artikler i kompendium

** Bakken, A.&  Elstad, J.I. (2013). Kunnskapsløftet og sosioøkonomiske forskjeller i skoleresultater. I B. Karseth, J. Møller & P. Aasen (red.), Reformtakter om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen (s. 211-227). Oslo: Universitetsforlaget (17 sider).

** Frønes, I. (2013). Å forstå sosialisering: Sosialisering og kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 124-146) (20 sider).

*** Hegna, K., Ødegård, G., & Strandbu, Å. (2013). En «sykt seriøs» ungdomsgenerasjon?, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 50, 374-377. (4 sider).

*** Lillejord, S., Ruud, E., Fischer-Griffiths, P., Børte, K., Haukaas, A. (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing, Forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenteret for utdanning www.kunnskapssenter.no. (20 sider).

** Robinson, C. (2016). Listening to the voices of young people: Working towards the genuine participating young people in discussions about school transformation. I A. Montgomery & I. Kehoe (red.), Reimagining the purpose of schools and educational organisations: Developing critical thinking, agency, beliefs in schools and educational organisation (s. 79-91). Cham: Springer International Publishing. (13 sider).

*** Øya, T. & Vestel, V. (2014). Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endring. Tidsskrift for Ungdomsforskning , 14(1), 99-133.

https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/978/860  (34 sider).

 

Totalt, andre artikler: 88 sider

Totalt PPU3610T Pedagogikk: 804 sider

 

Matematikk, 3610T

Bøker

Olafsen, A.J. og Maugesten, M. (2015). Matematikkdidaktikk. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1 – 3 og 7,8,11)

Artikler og bokkapitler (tilgjengelig digitalt eller i kompendiet):

Björqvist, O. (2001). Matematisk problemlösing. I B. Grevholm (red), Matematikdidaktik – ett nordisk perspektiv, s. 115 – 132. Lund: Studentlitteratur.

Niss, M. & Højgaard Jensen, T. (2002). Del II. Kompetencer som middel til fagbeskrivelser af matematik. I M. Niss & Højgaard Jensen, T. (red), Kompetencer og matematiklæring. København: Undervisningsministeriet. (kap 3 og 4) s.  37–72. http://static.uvm.dk/Publikationer/2002/kom/hel.pdf

Vom Hofe, R. & Blum, W. (2016).“Grundvorstellungen” as a Category of Subject-Matter Didactics. Journal für Mathematik-Didaktik, 37, Supplement 1, pp 225–254. Tilgjengelig digitalt fra https://link.springer.com/article/10.1007/s13138-016-0107-3.

Star, J. R., Caronongan, P., Foegen, A., Furgeson, J., Keating, B., Larson, M. R., Lyskawa, J., McCallum, W. G., Porath, J., & Zbiek, R. M. (2019). Teaching strategies for improving algebra knowledge in middle and high school students (s. 1-36). Washington, DC: NCEE. https://ies.ed.gov/ncee/wwc/Docs/PracticeGuide/WWC_Algebra_PG_Revised_02022018.pdf

Solvang, R. (1992). Kap. 5: Kunnskaps- og forståelsestyper i matematikklæringen. I R. Solvang (red.), Matematikk-didaktikk, s. 75 – 105. Oslo: NKI-Forlaget.

Yeap, B. H. (2009). Teaching of algebra. I L.P. Yee & L.N. Hoe (red.).  Teaching secondary school mathematics. A resourse book, s 25 – 50. Singapore: McGraw Hill.

Naturfag, 3610T

Lærebøkene omfatter studielitteratur som inngår i begge emnene  i PPU (PPU3610T og PPU3620T).

Bøker:

Knain, E. og Kolstø, S. D. (2011): Elever som forskere i naturfag. Kap. 1, 3 og 4. Oslo: Universitetsforlaget. (ca. 120 sider).

Mork, S.M. & Erlien, W. (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utg. Kap. 1, 2 og 3. Oslo: Universitetsforlaget (ca. 94 sider).

Mortimer, E. F.  & Scott, P. H. (2003). Meaning Making in Secondary Science Classrooms. Kap, 2 og 3. Maidenhead: Open University Press (ca. 35 sider).

Sjøberg, S. (2011). Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. 3. utg.. Kap. 1, 6 og 9. Oslo: Gyldendal Akademiske (ca. 90s).

Artikler tilgjengelige på nettet:

Kristensen, T. , Isnes, A. & Erlien,W. (2010). Sikkerhet i naturfagundervisningen. Naturfag.no.  (43 sider).

Mestad, I., & Kolstø, S. D. (2014). Using the concept of zone of proximal development to explore the Challenges of and opportunities in designing discourse activities based on practical work. Science Education, 98(6), 1054-1076.

Tytler, R., Prain, V., Hubber, P., & Waldrip, B. (Eds.). (2013). Constructing Representations to Learn in Science. Rotterdam: Sense Publishers. Kap. 3. https://www.sensepublishers.com/media/1564-constructing-representation-to-learn-in-science.pdf 

Ødegaard, Haug, Mork og Sørvik (2016): På forskerføtter i naturfag. Kap 2. Oslo: Universitetsforlaget (Ca. 14 sider).

 

Totalt PPU3610T Naturfag: 376 sider

 

 

 

Publisert 17. juni 2019 10:10 - Sist endret 11. nov. 2019 10:32