Fagdidaktisk mikroundervisning

Mikroundervisning i PROF3025 vil gjennomføres i fagspesifikke grupper der den overordnede målsetningen er å arbeide med fagdidaktisk planlegging, samt refleksjon over undervisning og læring i det aktuelle faget.

Mikroundervisningen er et firetimers kurs der du sammen med 5-6 andre medstudenter vil få trening i å planlegge og gjennomføre deler av en undervisningsøkt i ett av dine fag. Til denne læringsøkten skal du planlegge første time i et nytt emne i ett av dine fag. Informasjon om hvilket fag vil bli lagt ut ved undervisningsstart.

Ta utgangspunkt i et eller flere læringsmål hentet fra læreplanen i det aktuelle faget. Du finner alle læreplaner på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Det er grunn til å tro at du må regne med å bruke flere undervisningstimer for at du skal kunne legge til rette for at elever skal kunne nå de kompetansemålene du har valgt. Det du skal gjøre her, er å planlegge første time i det mer omfattende undervisningsopplegget. Du skal lage en detaljert plan for denne undervisningstimen. Bruk malen ”Plan for undervisningsopplegg”. Ta med 7 kopier av denne undervisningsplanen til kurset.

Under gjennomføringen av mikroundervisningskurset, vil du vil undervise i de første 6-7 minuttene av din planlagte time, der du introduserer dette nye fagstoffet for elevene. På kurset skal du gå inn i rollen som lærer og gjennomføre den forberedte undervisningssekvensen. De andre studentene i gruppen vil være elever. Undervisningssekvensen filmes, og gjennomført sekvens, samt din plan for undervisningsøkten, er utgangspunkt for veiledning og samtale i gruppen etterpå. Veiledningen vil fokusere på din fagdidaktiske planlegging av undervisningsopplegget, slik som valg av innhold og metode i lys av de aktuelle kompetansemålene fra læreplanen.

Av praktiske årsaker er det ikke anledning til å anvende digitale læremidler i tilknytning til dette kurset. For at du og dine medstudenter skal få et godt læringsutbytte fra denne økten, er det avgjørende at du stiller godt forberedt.

For studenter som skal ha mikroundervisning i fremmedspråk (fransk, spansk, tysk): I disse gruppene vil det være studenter med ulike fremmedspråk. Oppleggene deres må derfor være laget for elever på begynnernivå.

Publisert 28. nov. 2016 14:41 - Sist endret 25. jan. 2017 12:11