Pensum i historie fadidaktikk

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i både PROF3025 og PROF4045.
 

Lund, E. (2016). Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget. 5. utg. (Kap. 1, 2, 3, 5, 7, og 8.)

Grant, S. G. og Gradwell, J. M. (2010). Teaching history with big ideas. Cases of ambitious teachers. Lanham: Rowman & Littlefield Education. (Kap. 1, 2, og 7.)

Skram, Harald Frode: Aspekter av elevenes historiefaglige kompetanse, deles ut.

Artikler og kapitler i kompendiet

Bøe, J. B. (2002). Kap. 6: Historiebevissthet og fortellingen om fortiden. I Bildene fra fortiden. Historiedidaktikk og historiebevissthet. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 107-133.

Skram, H. F. (1999). Noen tanker om historiebevissthet, historieforståelse og muligheten for at historieundervisningen kan fungere emansipatorisk. I Historiedidaktikk i Norden. Bergen: Fagbokforlaget. 59-64.

Eikeland, H. (2007). Interkulturell dannelse i norsk og tysk historiefaglig skoleundervisning. I Fortid. 4. 39-44.

Lee, P. (1994). First the Fact, then the Thinking. I H. Bourdillon, Teaching History. London: Routledge. 17-22.

Edwards, C. (2008). The how of history: using old and new textbooks in the classroom to develop disciplinary knowledge. I Teaching History. 130. The Historical Association. 39-45.

Lomas, T. (1990). Some Possible Ways of Teaching Cause and Consequence. I Teaching and Assessing Historical Understanding. Historical Association. 290-292.

 

Litteratur tilgjengelig på nettet

Endacott, J. & Brooks, S. (2013). 'An Updated Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy'. I Social Studies Research and Practice. 90:1. 18-24. http://www.socstrpr.org/wp-content/uploads/2013/04/MS_06482_no3.pdf

Foster, S. (1999). 'Using Historical Empathy to Excite Students about the Study of History: Can You Empathize with Neville Chamberlain?'. I The Social Studies. 90:1. 18-24. http://dx.doi.org/10.1080/00377999909602386

Lee, P. (2005). ‘Putting Principles into Practice: Understanding History’. I: M. S. Donovan & J. D. Bransford (eds.), How Students Learn: History, Mathematics, and Science in the Classroom. Washington: National Academies Press http://www.nap.edu/catalog/10126.html

Monte-Sano, C. (2012). ‘Build skills by doing history'. I The Phi Delta Kappan. 94(3). 62-65. http://www.jstor.org/stable/41763679

Phillips, I. (2008). Kap. 1: ‘You and Your Subject: A Personal Perspective’ I Teaching History: Developing as a Reflective Secondary Teacher. London: Sage Publications. 1-25.
http://sk.sagepub.com/books/teaching-history/n1.xml

Seixas, P. (2015). 'A Model of Historical Thinking', I Educational Philosophy and Theory. 1-13. http://dx.doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Skram, H. F.(2011). ‘Historiefaget i Kunnskapsløftet: Dyktiggjøre og bevisstgjøre’. I Acta Didactica Norge. 5:1. 1-29 https://journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1063

Læreplanverket for Kunnskapsløftet

  • Læreplan i samfunnsfag
  • Læreplan i historie - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram
  • Læreplan i historie og filosofi - programfag

 

Antall sider: 374

Publisert 22. nov. 2016 15:36 - Sist endret 26. jan. 2017 23:00