Pensum i matematikk fagdidaktikk

Bøker

Olafsen, A.J. og Maugesten, M. (2015). Matematikkdidaktikk. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget
(kap 1 – 10)

Bøker tilgjengelig digitalt

Lee, C. (2006). Language for learning mathematics. Assessment for learning in practice. Open University Press.
(kap 1 – 2)
 

Artikler og bokkapitler i kompendiet

Björqvist, O. (2001). Matematisk problemlösing. I B. Grevholm (red), Matematikdidaktik – ett nordisk perspektiv, s. 115 – 132. Lund: Studentlitteratur.

Bueie, H. (2011). Kapittel 10. Geogebra og eksamen. I H. Bueie (red.), Geogebra for lærere, s. 119 – 127. Oslo: Universitetsforlaget.

Solvang, R. (1992). Kap. 5: Kunnskaps- og forståelsestyper i matematikklæringen. I R. Solvang (red.), Matematikk-didaktikk, s. 75 – 105. Oslo: NKI-Forlaget.


Artikler og bokkapitler tilgjengelig digitalt

Ball, D.L., Thames M.H., Phelps, G. (2008). Content knowledge for Teaching – what makes it special?.  Journal of Teacher Education, 59(5), s. 389-407. http://jte.sagepub.com/content/59/5/389.full.pdf+html

Di Martino, P. & Zan, R. (2010). ‘Me and maths’: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. I Journal of Mathematics Teacher Education, 13(1) s. 27 – 48. http://link.springer.com/article/10.1007/s10857-009-9134-z

Niss, M. & Højgaard Jensen, T. (2002). Del II. Kompetencer som middel til fagbeskrivelser af matematik. I M. Niss & Højgaard Jensen, T. (red), Kompetencer og matematiklæring. København: Undervisningsministeriet. (kap 3 og 4) s.  37–72. http://pub.uvm.dk/2002/kom/

Olsen, R.V. (2013). Undervisning i matematikk. I M. Kjærnsli & R.V. Olsen (red.), Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012, s. 121-155. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekt-sider/pisa/publikasjoner/publikasjoner/fortsatt-en-vei-a-ga.pdf

Publisert 22. nov. 2016 15:36 - Sist endret 26. jan. 2017 22:55