Pensum i religion og etikk fagdidaktikk

Bøker

Lærebøkene inneholder studielitteratur som inngår i både PROF3025 og PROF4045

Sødal, Helje Kringlebotn (red): Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring, 2009. Høyskoleforlaget. 4. utgave, Kap. 1-8.

Andreassen, Bengt-Ove: Religionsdidaktikk. En innføring, 2012. Universitetsforlaget. Kap 1-4
 

Artikler og kapitler i kompendiet

Afdal, Geir: "Fragmentert dannelse eller dannelse av fragmenter? Om dannelse, religion, ‘vår tid’ og vårt sted" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 13, (3) 2001. s. 5-16.

Afdal, Geir: "Moralundervisning og moralsk undervisning" i Afdal, G. & al.: Tro livstolking og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk, 1997. Tano Aschehoug. Kap. 11, s. 258-284.

Gravem, Peder: "Majoritetens tapte ære? Til spørsmålet om KRL-fagets etiske legitimitet, med særlig vekt på fagets forhold til menneskerettighetene" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 16, (3) 2004. s.21-31.

Henriksen, Jan-Olav: "Utenfra og innenfra. Skissestreker til forståelsen av postmoderne religion" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 12, (1) 2000. s. 16-19.

Haakedal, Elisabet: "Livstolking i KRL/RLE: Om (læreplan)aktører og livstolkingsbegrepets plass og funksjon i fire planer" i Religion og livssyn 22 (2), 2010. ss. 27-33.

Langedal, Elin Strand: "Religionslærer, hvem er du? Hvordan ulike religionslærere konstituerer sin rolle gjennom undervisningspraksisen" i Religion og livssyn 21 (1), 2009. s. 19-23.

Larsen, Lena: "Moskeen. Form og funksjon" i Religion og Livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge 9, (2) 1997. s. 34-39.

Leirvik, Oddbjørn: "Islamkritikk: kristen, humanetisk, muslimsk" i Religion og livssyn 17 (3), 2005. s. 14-19.

Lindquist, Helene: "Usynliggjøring av det nære? – islam i grunnskolens KRL-fag" i Religion og livssyn 19 (2), 2007. s. 43-48.

Opsal, Jan: "Vi må skille mellom religion og kultur … eller?" i Religion og livssyn 17 (3), 2005.s. 28-44.

Skaatan, Ingjerd Ottesen: "«Du vil bare ha oss til å mene det samme som deg!» - Små og store spørsmål i klasserommet" i Geir Skeie: Religionsundervisning og mangfold, 2010. Universitetsforlaget. ss. 33-54.

Trøhaugen, Leif Andre: "Lærerens ethos og forelesning i den videregående skole" i Arne Skodvin, Karl Henrik Flyum, Geir Knudsen, Eva Simonsen (red.): Forelesningens kunst, 2011. Unipub. s. 213-230.

Vestøl, Jon Magne: "Interaksjon, kultur og aktivitet. Tre analysemetoder i religionsdidaktikken" i 2006. ss. 1-13 (13 sider).

Vestøl, Jon Magne: "Nye læreplaner, nye kompetansekrav" i Religion og livssyn 20 (1), 2008. s, 11-19.

 

Artikler tilgjengelige på nettet

Holth, Gunnar. 2001. Skolens oppgave i et pluralistisk samfunn - fem synspunkter på vår tids etiske pluralisme som didaktisk utfordring, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 13 (3):32-41. (10 s). URL: http://www.religion.no/wp-content/uploads/tidsskrift/gh301u.html

Holth, Gunnar. 2002. Elevøvelse i etisk argumentasjon, i Religion og livssyn. Tidsskrift for religionslærerforeningen 6 (2):30-39. (10 s.) URL: http://www.religion.no/wp-content/uploads/tidsskrift/etiskargumentasjon.html

Kunnskapsdepartementet: Det kan skje igjen. Rapport fra Kunnskapsdepartementets arbeidsgruppe om antisemittisme og rasisme i skolen, Oslo 211, 2011. ss. 23-33 og 44-52. Det kan skje igjen.

 

 

Publisert 22. nov. 2016 15:36 - Sist endret 26. jan. 2017 22:55