Pensum i norsk fagdidaktikk

Bøker

Roe, Astrid: Lesedidaktikk- etter den første leseopplæringen. 3. utgave, 2014. Universitetsforlaget.

Tekster tilgjengelige på nett

Frønes, Tove, Eva K. Narvhus og Øystein Jetne: Elever på nett. Digital lesing i PISA 2009, 2011. ILS, UiO.

Artikler og kapitler i kompendiet

Bakken, Jonas: "Framveksten av det flerkulturelle norskfaget" i Norsklæreren, nr. 2 2/2008 s. 16-25.

Bakken, Jonas: "Å velge tekster til en sakprosakanon" i Kalleberg, K. og A. E. Kleivland : Sakprosa i skolen, 2010. Fagbokforlaget. ss. 19-25.

Blikstad-Balas, Marte: «’Et svar på nesten alt’ – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole» i Norsklæreren, nr. 1/2013. s. 34-43.

Eide, Ove: "Frå kanon til literacy? Det nye norskfaget i nærlys og perspektiv" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 2006. Fagbokforlaget. s. 6-13.

Løkensgard Hoel, Torlaug: "Språk som livsinstrument eller: Tale og samtale i klasserommet" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 1993. Fagbokforlaget. s. 16-23.

Løvland, Anne : "Sammensatte tekster – en multimodal utfordring?" i Maagerø, E. og E.S. Tønnessen: Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget. s. 109-125.

Penne, Sylvi: "Nadia og retorikken" i Hertzberg, F & A. Roe (red.): Muntlig norsk, 1999. Tano Aschehoug. s. 85-104.

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: "Kap. 1 Muntlighet i norske klasserom – hva er det?" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 17-24.

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: "Kap. 7 Framføringer som sammensatte tekster" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 81-85.

Smidt, Jon: "”Om ljod bed eg alle …” Elevytringer i klasserommet og den store dialogen" i Dysthe, O.: Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. s. 289-308.

Tønnessen, Elise S.: "Bøker for hver enkelt og for fellesskapet" i Lillesvangstu, M., E. S. Tønnessen og H. Dahll-Larssøn : Inn i teksten – ut i livet, 2007. Fagbokforlaget. s. 37-59.

Tønnesson, Johan L.: "Sakprosa for retten!" i Kalleberg, K og A.E. Kleivland: Sakprosa i skolen, 2010. Fagbokforlaget. s.211-225.

Aase, Laila: "Norskfaget. Skolens fremste danningsfag?. Skolens fremste danningsfag?" i Aase, L., Børhaug, K. og Fenner, A.-B.: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv, 2005. Fagbokforlaget. ss. 69-83.

 

Publisert 22. nov. 2016 15:36 - Sist endret 26. jan. 2017 22:59