Pensum pedagogikk

*       Finnes i bok
**     Finnes i kompendium.
***   Finnes som artikler på nett

Læringsteorier/perspektiver på læring

*** Mercer, N. & Howe, C. (2012). Explaining the dialogic processes of teaching and learning: The value of sociocultural theory. Learning, Culture and Social Interaction, 1(1), 12–21. doi:10.1016/j.lcsi.2012.03.001. (10 sider).

http://ife.ens-lyon.fr/ife/recherche/seminaire-international/huitieme-session/mercer_2012

** Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of children's thinking: A sociocultural approach. London: Routledge. (s. 34-82) (47 sider).

* Säljö, R. (2016). Læring: En introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 38-66 og 105-127) (67 sider).

Antall sider læringsteorier: 124 sider

 

Motivasjon

** Andreassen, R. (2014). Læringsstrategier. I J. H. Stray & L. Wittek (red.), Pedagogikk - en grunnbok (s. 214-231). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (18 sider).

** Corno, L. (2008). Work habits and self-regulated learning: Helping students to find a “will” from a “way”. I D. Schunk & B. Zimmerman, (red.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (s. 197-222). New York: Lawrence Earlbaum/Taylor & Francis group. (25 sider).

* Manger, T. (2013). Motivasjon for skulearbeid. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 145-169). Bergen: Fagbokforlaget. (24 sider).

** Schunk, D. H., Pintrich, P. R., &. Meece, J. L. (2010). Teacher influences. I D. H. Schunk, P. R. Pintrich, & J. L. Meece (red.), Motivation in education: Theory, research, and applications (s. 299-330). Upper Saddle River, N.J: Pearson/Merrill Prentice Hall. (32 sider).

Antall sider motivasjon: 99 sider

 

Læring og undervisning i teknologitette klasserom

* Erstad, O. (2016). Navigering i læringens grenseland: Om grenseflater mellom formell og uformell læring, I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 120-135) Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider).

** Furberg, A. & Rasmussen, I. (2011). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser. I T. E. Hauge & A. Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen (s. 23-57). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (34 sider).

* Furberg, A. & Lund, A. (2016). En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer? Muligheter og utfordringer i teknologirike læringsomgivelser. I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 26-48) Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider).

* Gudmundsdottir, G. B. & Ottestad, G. (2016). Veien mot profesjonsfaglig digital kompetanse for lærerstudenten. I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 70-82)  Oslo: Universitetsforlaget. (12 sider).

*** Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2010). Using interactive whiteboards to orchestrate classroom dialogue. Technology, Pedagogy and Education, 19(2), 195-209. doi:10.1080/1475939X.2010.491230. (15 sider).

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1475939X.2010.491230?needAccess=true

Totalt antall sider Læring og undervisning i teknologitette klasserom: 96 sider

 

Klasseledelse og undervisningsplanlegging

** Drugli, M. B. (2012). Relasjonen lærer og elev. Avgjørende for elevens læring og trivsel. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 45-65) (20 sider).

* Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget. (s. 63-77). (14 sider).

*** Helstad, K. & Øiestad, P. A. (2014). Klasseledelse - verktøy for ledelse og læring. Bedre Skole, 4, 34-39.

https://utdanningsforskning.no/artikler/klasseledelse--verktoy-for-ledelse-og-laring/ (4 sider).

*Klette, K. (2013). Hva vet vi om god undervisning? Rapport fra klasseromsforskningen. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 173-200). Bergen: Fagbokforlaget. (28 sider).

** Ogden, T. (2012). Klasseledelse: Praksis, teori og forskning. Oslo: Gyldendal Akademisk. (s. 26-67) (41 sider)

Totalt antall sider Klasseledelse og undervisningsplanlegging: 107

 

Ungdomskunnskap

** Bakken, A.&  Elstad, J.I. (2013). Kunnskapsløftet og sosioøkonomiske forskjeller i skoleresultater. I B. Karseth, J. Møller & P. Aasen (red.), Reformtakter om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen (s. 211-227). Oslo: Universitetsforlaget (17 sider).

*Danielsen, A.G & Tjomsland H.E. (2013) Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 441- 466). Bergen: Fagbokforlaget. (25 sider).

*** Hegna, K., Ødegård, G., & Strandbu, Å. (2013). En «sykt seriøs» ungdomsgenerasjon?, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 50, 374-377.

http://www.psykologtidsskriftet.no/pdf/2013/374-377.pdf. (4 sider).

*** Lillejord, S., Ruud, E., Fischer-Griffiths, P., Børte, K., Haukaas, A. (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing, Forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenteret for utdanning www.kunnskapssenter.no.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/djupedal_endelig_08092014.pdf. (20 sider).

** Robinson, C. (2016). Listening to the voices of young people: Working towards the genuine participating young people in discussions about school transformation. I A. Montgomery & I. Kehoe (red.), Reimagining the purpose of schools and educational organisations: Developing critical thinking, agency, beliefs in schools and educational organisation (s. 79-91). Cham: Springer International Publishing. (13 sider).

*** Øya, T. & Vestel, V. (2014). Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endring. Tidsskrift for Ungdomsforskning , 14(1), 99-133.

https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/978/860. (34 sider).

Totalt antall sider Ungdomsskunnskap: 113 sider

 

Skole, samfunn og profesjonalitet

*Hovdenak, S. S. (2011). Utdanningssosiologi: Fra teori til praksis i skolen. Trondheim: Tapir akademisk forlag. (s. 9-61) (53 sider).

** Mausethagen, S. (2015). Læreren i Endring? Om nye forventninger til lærerprofesjonen og lærerarbeidet. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 15- 27) (12 sider).

Totalt antall sider Skole, Samfunn og profesjonalitet: 65 sider

 

Forskningsmetode

* Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (s. 39-59). (21 sider).

Totalt PROF3025: 625 sider

Publisert 22. nov. 2016 15:36 - Sist endret 5. sep. 2017 12:31