Integrerte uker

Til profesjonsfagsemnene PROF3025 og PROF4045 har vi utviklet en serie læringsaktiviteter som vil hjelpe deg til å se hvordan kunnskapsområdene pedagogikk og fagdidaktikk kan integreres med dine erfaringer fra praksis. Vi har samlet disse læringsaktivitetene i det vi kaller «integrerte uker». Disse er tydelig markert i semesterplanen.

Læringsaktivitetene vil veksle gjennom uken fra fellesforelesninger til integrerte verksteder med praktiske øvelser som hjelper deg med forberedelsene til yrkesutøvelsen. I disse ukene møter du fagdidaktikere og pedagoger som samarbeider for å hjelpe deg med å se sammenhenger mellom de ulike kunnskapsområdene. Det praktiske arbeidet i de integrerte verkstedene oppleves av mange studenter som en særlig lærerik del av lærerutdanningen.
 

Plassering av de ulike integrerte ukene i PROF3025  
 

Uke 1: ”Hva betyr det å være en profesjonell lærer?”

Den første integrerte uken er lagt før 4-ukers praksis i vårsemesteret. Gjennom ulike læringsaktiviteter vil du få øvelse i å fortolke læreplaner og utforme et undervisningsopplegg. Du vil også lære mer om skolen som organisasjon, skolens mandat og lov- og læreplanverk og hvordan det er å være en del av et kollegium. Onsdag i den første integrerte uka skal du gjennomføre den første av fem temapraksisdager, der du vil bli kjent med den praksisskolen du skal gjennomføre praksis ved dette semesteret. Du kan lese mer om temadagene og 4-ukerspraksis i praksisguiden.

Læringsutbytte for den første integrerte uken:

  • kunnskaper om skolen som organisasjon, skolens mandat og verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • kunnskaper om gjeldende lov- og læreplanverk for profesjonsutøvelsen, herunder samiske elevers særlige rettigheter og status
  • ferdigheter til å planlegge og gjennomføre undervisning på ulike læringsarenaer og observere elevenes faglige og sosiale læringsprosesser
  • ferdigheter til å lese, tolke og operasjonalisere læreplandokumenter som grunnlag for profesjonsutøvelse
  • ferdigheter til å begrunne og kritisk reflektere over profesjonsutøvelsen i lys av pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap

Uke 2: «Hvordan kan jeg skape et godt læringsmiljø for elevene?»

Den andre integrerte uken kommer etter at du har gjennomført 4-ukerspraksis. I løpet av praksis har du gjort deg viktige erfaringer som du nå vil få anledning til å bygge på videre. I denne integrerte uken vil vi sette søkelys på hva som kjennetegner et godt læringsmiljø og gode strategier som skal til for å lykkes med å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø. Du vil også lære mer om mobbing og digital mobbing spesielt. I de integrerte verkstedene vil du arbeide med konkrete case innen disse temaene.

Læringsutbytte for den andre integrerte uken:

  • kunnskaper om ulike strategier for klasse- og læringsledelse, og tilrettelegging for læring i det enkelte fag
  • kunnskaper om strategier for å forebygge mobbing og skape et godt psykososialt læringsmiljø
  • ferdigheter til å lede elevers faglige læringsarbeid og på et faglig grunnlag anvende varierte arbeidsmetoder
  • ferdigheter til å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø og i samarbeid med aktuelle instanser iverksette tiltak mot mobbing

 

 

 

Publisert 7. nov. 2017 12:47 - Sist endret 23. jan. 2018 10:32