RELDID4001 – Religions- og etikkdidaktikk: fag, lærer og elev i et pluralistisk samfunn
Kort om emnet
Dette emnet gir deg viktige og grunnleggende perspektiver på religionsdidaktikk og etikkdidaktikk. Du møter tenkningen til sentrale forskere på feltet både nasjonalt og internasjonalt.
Perspektivene gir deg redskaper for å forstå religions- og etikkdidaktikk fra ulike synsvinkler og dermed et mer selvstendig forhold til undervisning i religions- og etikkfagene i skolen.
Emnet gir deg også et innsyn i forskningslitteratur på feltet og dermed et viktig grunnlag for arbeidet med masteroppgaven.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- religionsdidaktikk som nasjonalt og internasjonalt fagfelt og forskningsfelt
- etikkdidaktikk som nasjonalt og internasjonalt fagfelt og forskningsfelt
- fag- og forskningslitteratur av relevans for filosofi- og livssynsundervisning
Ferdigheter til å
- reflektere over sentrale perspektiver fra nasjonal og internasjonal faglitteratur i lys av undervisningspraksis
- analysere og forholde deg kritisk til informasjonskilder og teorier på det religions- og etikkdidaktiske feltet
- anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder fra det religions- og etikkdidaktiske feltet til å formulere og drøfte faglige problemstillinger
Generell kompetanse til å
- reflektere kritisk, analytisk og forskningsbasert over religions- og etikkdidaktiske, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- formidle og kommunisere religions- og etikkdidaktiske problemstillinger på et faglig avansert nivå
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 – Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 – Ledelse av elevers læring og PROF4045 – Tilrettelegging for elevers læring
Undervisning
Undervisning og læringsformer:
Det gis 28 timer seminarundervisning fordelt ut over semesteret.
Det legges vekt på studentaktive læringsformer, slik som diskusjon av faglige problemstillinger i mindre grupper og i plenum i lys av praksiscase, presentasjon av faglige temaer og øvingsoppgave med veiledning.
Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.
Obligatoriske forhold i undervisningen:
Studentframlegg knyttet til studielitteraturen på emnet. Nærmere presisering av innhold og krav gis på semestersiden for emnet.
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Undervisningen er kun åpen for studenter med opptak i emnet.
Eksamen
Eksamens-/vurderingsformer:
3 dagers hjemmeeksamen
Faglige krav for å kunne avlegge eksamen:
Obligatorisk framlegg gjennomført
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.