Hovedbøker
Bolman L. og Deal T.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler , 1998. Ad Notam forlag. 2.utgave. Kap. 1-18 (290 sider).
Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv, 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3-7 (100 sider).
Grøterud, M. og Nilsen, B.S.: Effektiv skole - effektiv undervisning? : et spørsmål om relasjonelt perspektiv, 1997. Ad Notam Gyldendal. (232 sider).
Hargreaves, A.: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandringer i en postmoderne tidsalder, 1996. Ad Notam Gyldendal. Del 2 og 3 (135 sider).
Jacobsen, D.I. og Thorsvik, J.: Hvordan organisasjoner fungerer. Innføring i organisasjon og ledelse, 2002. Fagbokforlaget. (400 sider).
Lauvås, P. og Handal, G.: Veiledning og praktisk yrkesteori, 2000. Cappelen Akademisk Forlag. (300 sider).
Møller, J.: Lære å/og lede. Dilemmaer i skolehverdagen, 1996. Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 3, 4, 6 (100 sider).
Telhaug, A.O., m.fl.: Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945 -2000, 1999. Cappelen Akademisk Forlag. Del 3; kap. 3-8 (100 sider).
Haug, P og Monsen, L.: Skolebasert vurdering erfaringer og utfordringer, Abstrakt forlag. Side 13 34 og 170 183 (33 sider).
Kompendium
Berg, G.: Skolekultur - nøkkelen til skolens utvikling, 1999. Ad Notam Gyldendal. Kap. 4 (30 sider).
Bråten, I., (red.): Vygotsky i pedagogikken, 1996. Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 5 (15 sider).
Dysthe, O. (red): Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag .
Dysthe, O.: Sosiokulturelle teoriperspektiver på kunnskap og læring, i Dysthe, op.cit. (34 sider).
Engelsen, B.U: Når fagplan møter lærer, 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 3 (19 sider).
Gundem, B.B.: Mot en ny skolevirkelighet?, 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 3 (27sider).
Hopman, S. og Nesje, K: En lærende skole, 2002. Cappelen Akademisk forlag. Kap. 1 (15 sider).
Bergem T. (red): Slipp elevene løs! Artikler med søkelys på lærerrollen, 2001. Gyldendal Akademisk Forlag .
Imsen, G.: Endringer i lærerrollen politiske reformer eller skiftende pedagogiske vinder?, i Bergem, op.cit. (15 sider).
Thorsvik J.: Styringslogikk og reformer i skolesektoren i Norge, i Nordisk Administrativt Tidsskrift 3/2001 (12 sider).
Ålvik, T.: Skolebasert vurdering en innføring, 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 10 13 (100 sider).
Litteratur fordelt på hovedområder
Hovedområde a: Organisasjonsteori og skolen som organisasjon og institusjon
Berg, G.: Skolekultur - nøkkelen til skolens utvikling, 1999. Ad Notam Gyldendal. Kap. 4 (30 sider).
Bolman L., og Deal T.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler, 1998. Ad Notam forlag. 2.utgave. Kap. 1-18 (290 sider).
Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspekti , 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3-7 (100 sider).
Hargreaves, A.: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandringer i en postmoderne tidsalder, 1996. Ad Notam Gyldendal. Del 2 og 3 (135 sider).
Jacobsen, D.I. og Thorsvik, J.: Hvordan organisasjoner fungerer. Innføring i organisasjon og ledelse, 2002. Fagbokforlaget. (400 sider).
Hovedområde b: Utdanningspolitikk og læreplanarbeid
Engelsen, B.U.: Når fagplan møter lærer, 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 3 (19 sider).
Grøterud, M. og Nilsen, B.S.: Effektiv skole - effektiv undervisning? : et spørsmål om verdier , 1997. Ad Notam Gyldendal . (232 sider).
Gundem, B.B.: Mot en ny skolevirkelighet? , 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 3 (27sider).
Hopman, S. og Nesje, K.: En lærende skole, 2002. Cappelen Akademisk forlag. Kap. 1 (15 sider).
Bergem, T. (red.): Slipp elevene løs! Artikler med søkelys på lærerrollen, 2001. Gyldendal Akademisk Forlag.
Imsen, G.: Endringer i lærerrollen politiske reformer eller skiftende pedagogiske vinder? , i Bergem, op.cit. (15 sider).
Telhaug, A.O., m.fl.: Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945 -2000, 1999. Cappelen Akademisk Forlag. Del 3; kap. 3-8 (100 sider).
Thorsvik, J: Styringslogikk og reformer i skolesektoren i Norge, i Nordisk Administrativt Tidsskrift 3/2001 (12 sider).
Hovedområde c: Læring i organisasjoner
Bråten, I. (red.): Vygotsky i pedagogikken, 1996. Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 5 (15 sider).
Dysthe, O. (red): Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag .
Dysthe, O.: Sosiokulturelle teoriperspektiver på kunnskap og læring, i Dysthe, op.cit. (34 sider).
Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv, 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3-7 (100 sider).
Grøterud, M. og Nilsen, B.S.: Effektiv skole - effektiv undervisning? : et spørsmål om verdier, 1997. Ad Notam Gyldendal . (232 sider).
Hargreaves, A: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandringer i en postmoderne tidsalder, 1996. Ad Notam Gyldendal. Del 2 og 3 (135 sider).
Haug, P. og Monsen, L.: Skolebasert vurdering erfaringer og utfordringer, 2002. Abstrakt forlag.
Haug, P.: Skulebasert vurdering opphav og utviking, i Haug og Monsen, op.cit. (20 sider) .
Hopman, S. og Nesje, K.: En lærende skole, 2002. Cappelen Akademisk forlag. Kap. 1 (15 sider).
Bergem, T. (red.): Slipp elevene løs! Artikler med søkelys på lærerrollen, 2001. Gyldendal Akademisk Forlag.
Imsen, G.: Endringer i lærerrollen politiske reformer eller skiftende pedagogiske vinder?, i Bergem, op.cit. (15 sider).
Jacobsen, D.I. og Thorsvik, J.: Hvordan organisasjoner fungerer. Innføring i sasjon og ledelse, 2002. Fagbokforlaget. (400 sider).
Lauvås, P. og Handal, G.: Veiledning og praktisk yrkesteori, 2000. Cappelen Akademisk forlag. (300 sider).
Møller, J.: Lære å/og lede. Dilemmaer i skolehverdagen, 1996. Cappelen Akademisk forlag. Kap. 3,4, 6 (100 sider).
Haug, P og Monsen, L.: Skolebasert vurdering erfaringer og utfordringer, 2002. Abstrakt forlag.
Monsen, L.: Har den skolebaserte vurderingen utspilt sin rolle? , i Haug og Monsen, op.cit. (13 sider) .
Ålvik, T.: Skolebasert vurdering en innføring, 1993. Ad Notam Gyldendal. Kap. 10 13. (100 sider).