UTLED4010 – Læring, ledelse og utvikling

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

Dette emnet utgjør basis, som de andre emnene i programmet må ha en referanse til. Her vil læreplanforståelse, kunnskapsutvikling og organisasjonsutvikling stå sentralt, og det å forstå utdanningspolitikken i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. I lys av dette tematiseres rollen som utdanningsleder.

Emnet består av følgende 3 hovedområder:

a) Organisasjonsteori og skolen som organisasjon og institusjon

  • Organisasjon og ledelse
  • Utdanningskultur

b) Utdanningspolitikk og læreplanarbeid

  • Opplæringsloven og utdanningsjus
  • Læreplananalyse og læreplanen som styringsdokument

c) Læring i organisasjoner

  • Kunnskap og kunnskapsutvikling
  • Veiledning og vurdering
  • Samarbeid, kommunikasjon og konfliktarbeid

Hva lærer du?

Målet er at studentene skal utvikle grunnleggende forståelse for utdanningsledelse gjennom arbeid med sentrale temaer innefor fagfeltet: utdanningspolitikk, læreplanteori, kunnskapsutvikling og organisasjonsutvikling. Gjennom arbeid med temaene utvikler studentene begreper som hjelper dem til å analysere og forstå sine praksiserfaringer. I studiet lærer studentene å ta i bruk nettbaserte læringsressurser og læringsarenaer.

Opptak og adgangsregulering

Emnet tilbys i 2003. For 2004 gjelder ny studieplan. For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet tilbys i 2003. For 2004 gjelder ny studieplan. For informasjon om forkunnskapskrav se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Undervisning

Emnet er inndelt i 3 hovedområder. Innenfor hvert hovedområde tilbys seminararbeid, nettbasert læring og refleksjon i mindre grupper (basisgrupper). Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert. Dette gir mulighet for å gå i dybden og arbeide med teori knyttet til konkrete praksiseksempler / erfaringer fra egen arbeidsplass. Bredden ivaretas ved at studentene er ansvarlige for et fellespensum. Deler av tilbudet vil også bli organisert etter aksjonslæringsprinsipper slik at man tilstreber et tett samspill mellom deltakernes lederpraksis og teoretiske analyser og refleksjoner.

Veiledning

Hver basisgruppe vil få tildelt veiledningstimer avhengig av basisgruppas størrelse. Antall timer vurderes i samarbeid med kursledelsen. Den praktiske organiseringen av veiledningen avklares mellom veileder og gruppe. Kursleder vil legge til rette for et første møte mellom basisgruppe og veileder. En del av veiledningen foregår over nettet, enten til basisgrupper eller til enkeltpersoner.

Vurdering av studiet

Det etableres en referansegruppe for emnet. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering til kursleder. Hver basisgruppe bidrar med en representant i referansegruppen.

Litteratur

UTLED4010 - Læring, ledlese og utvikling og UTLED4020 har til sammen et litteraturomfang tilsvarende 4000 sider (hver av dem på ca. 2000 sider) Dersom studentene velger annen litteratur enn anbefalt, må de påse at disse gir en tilsvarende dekning av områdene når det gjelder nivå og omfang. Alternativ litteratur skal godkjennes skriftlig av kursansvarlig og litteraturliste leveres til instituttet.

Studiekrav

Emnet forutsetter deltakelse på fellessamlinger (minimum 80% fremmøte), gjennomføring av IKT-basert arbeid og deltakelse i en "basisgruppe". Det utarbeides presiseringer for studiekrav til emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved studiestart.

Eksamen

Studiet vil tilstrebe en sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering. Vurderingen skjer på to måter:

  • En uformell vurdering med vekt på veiledning og læring som gir opplysning til studenter og lærere om studieresultat, studieprosesser og om selve studieopplegget. Den veiledende vurdering tar sikte på å hjelpe studentene til å gjennomføre studiearbeidet individuelt og i samarbeid med andre. På det faglige plan skal den bidra til å se sammenheng mellom teori og praksis, mellom planlegging og arbeidsresultat, og den skal hjelpe studentene til å justere, korrigere og videreutvikle sentrale problemstillinger i studiet, og til å bli oppmerksomme på ulike perspektiv som gjelder ledelse i skolen. På det personlige plan kan den veiledende vurderingen bidra til å vedlikeholde motivasjon og gi ideer til vurdering av eget ledelsesarbeid.
  • En formell vurdering med vekt på kontroll som danner grunnlaget for godkjenning av emnet. Dette skal være en vurdering av arbeidet til studentene, blant annet ved hjelp av mappevurdering, og av det nivået dette viser ved slutten av studiet. Den formelle vurderingen/eksamen for UTLED4010 - Læring, ledelse og utvikling er mappevurdering. Studentgrupper følger en utdanningsinstitusjon som ”case”. Det arbeides med problemstillinger til hvert hovedområde. Produkter samles i en mappe. Som grunnlag for vurdering settes sammen en presentasjonsmappe (med en gruppedel og en individuell del). Deltakelse i nettbaserte diskusjonsgrupper er obligatorisk og inngår som del av mappen. Det anvendes en todelt skala for vurdering: bestått/ ikke bestått.

Fakta om emnet

Studiepoeng
30
Undervisning
Vår og høst

Deltid

Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo