Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Berg, G.: Skolekultur, 1999. Ad Notam Gyldendal. Kap. 2 - 6 (155 sider).*

Bolman, L. og Deal, T.: Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler, 2004. Gyldendal Akademisk. Kap. 3 - 14 (300 sider).

Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P.G., Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor. Instrument, kultur, myte, 2004. Universitetsforlaget. (250 sider).*

Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv, 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3 - 7 (100 sider).

Hagreaves, A.: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandringer i en postmoderne tidsalder, 1996. Ad Notam Gyldendal. Kap. 4, 8, 9, 10, 11 (119 sider).

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Kopisamling

Gravanes m.fl.: Blir det lettere å være lærer etter dette? Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 1/2004 (18 sider).

Hermansen, M.: Den gode institusjon - hva forhindrer dens utfoldelse?. I: Moos, L., Hermansen, M., Krejsler, J.: Profesjonalisering og ledelse, 2002. Dafolo forlag. (21 sider).

Mykletun, R.J.: Utbrenthet i læreryrket. I: Roness, A. og Matthiesen, S.B.: Utbrent. Krevende jobber - gode liv?, 2002. Fagbokforlaget. (23 sider).

Spurkeland, J.: Relasjonsledelse, 2004. Universitetsforlaget. s. 36 - 53 og s. 200 - 207 (24 sider).

Svedberg, L.: Den lærende gruppen. I: Svedberg, L.: Gruppepsykologi. Grupper, organisasjoner og ledelse, 2002. Abstrakt Forlag. (27 sider).

Sørensen, B.A.: Det grådige arbeidslivet. I: Roness, A. & Matthiesen, S.B.: Utbrent. Krevende jobber - gode liv?, 2002. Fagbokforlaget. (28 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur

Inngår i kopisamlingen

Imsen, G.: Skolens ledelse, skolens kultur og praksis i klasserommet; Er det noen sammenheng?. I: Imsen, G. (red.): Det utstyrlige klasserommet, 2004. Universitetsforlaget (20 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet se ITL

Publisert 25. okt. 2005 12:33 - Sist endret 3. jan. 2006 13:52