UTLED4011B – Organisasjonskunnskap og ledelse
Kort om emnet
Emnet tar opp problemstillinger og temaer som er relevant for alle organisasjoner og organisasjonstyper, men retter særskilt fokus på skolen som organisasjon og utdanningssektoren som system. Sentrale begreper er organisasjoner, deres strukturelle og kulturelle trekk og forhold til omverdenen. Videre behandles teorier om ledelse, kommunikasjon og beslutninger, samt perspektiver på læring og forandring. Relevansen for skole og utdanning skal synliggjøres gjennom pensumutvalget og studentenes praktiske tilnærming til lærestoffet.
- Skolen som organisasjon og utdanningssektoren som system
- Personalledelse og teorier om ledelse
- Kommunikasjon og læring i organisasjoner
- Hvordan organisasjoner endres og ledernes utfordringer i denne sammenheng
- Den profesjonelle organisasjon
Hva lærer du?
Målet er at studentene skal utvikle forståelse for
- hvordan skole og utdanning kan ses gjennom organisasjonsteoretiske begreper
- hvordan organisasjoner fungerer internt og i forhold til omverden
- sentrale problemområder der utvikling av organisasjoner og deres virkemåte står sentralt.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.
Hva skjer via nettet?
- Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
- Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
- Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
- Det legges til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.
Eksamen
Eksamensformen er mappevurdering. Mappen skal bestå av to arbeider; et gruppearbeid og et individuelt arbeid.
Karakterer: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Annet
Emnet kan gjennomføres som videreutdanning innenfor Rektorskolen. Emnet kan også inngå i en mastergrad i utdanningsledelse.