Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Busch, Johansen, Klausen og Vanebo: Modernisering av offentlig sektor, 2001. Kap. 1, 2, 4, 7, 12, 15 (67 sider)*.

Dale, E.L., Wærnes, J.I.: Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen - rom for alle blikk for den enkelte, 2003. Cappelen akademiske forlag. Utgis i oktober - utvalgte kapitler blir pensum.

Eckhoff, T. og Smith, E.: Forvaltningsrett, 2003. Universitetsforlaget. Kap. 11, 16 - 19 (51 sider)*.

Engelsen, B.U.: Ideer som formet vår skole?, 2003. Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 1 (37 sider)*.

Firmreite, A.L. og Grindheim, J.E.: Offentlig forvaltning, 2001. Universitetsforlaget. Kap. 5, 6 og 7 (56 sider)*.

Haug og Schwandt (red.): Evaluating Educational Reforms: Scandinavian Perspectives, 2003. Information Age Publishing.

NIBR-rapport: Målstyring i skandinaviske kommuner, 2002. Nr. 15. Kap. 1, 4 og 5 (55 sider)*.

NOU: Makt og demokrati, 2003. Nr. 19. Kap. 2 - 6 (19 sider)*.

Statskonsult: Balansert målstyring i offentlig sektor, 2001. Rapport 23. http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/2001-23/index.htm.

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kompendium

Engeland, Ø.: Skolen i kommunalt eie, 2000. Universitet i Oslo. Kap. 2, 4 og 5 (90 sider).

Kopisamling

Andersen, N.Å. og Born, A.: Kærlighed og omstilling, 2001. Nyt fra Samfundsvidenskaberne. s. 7 - 12, 122 - 160 (43 sider).

Froestad, Jan: "Normalisering som disiplinering" i Meyer, Sirnes (red.): "Normalitet og identitetsmakt i Norge", 1999.

Selle, Per: Foredrag på Maktutredningens sluttkonferanse "Makt og demokrati i Norge", 2003.

Strike, K.A., Haller, E.J., Soltis, J.F.: "Demokrati versus profesjonell autonomi" i Dale, E.L.: Etikk for pedagogisk profesjonalitet, 1997. Cappelen akademisk forlag . 12 sider.

Weiler, H.: Desentraliseirng og styring av utdanning - En øvelse i motsigelser? i Granheim, M. Lundgren, U. og Tiller, T. (red.): Utdanningskvalitet - styrbar eller utstyrlig?, 1990. Tano. 26 sider.

Aasen, Petter: "Det sosialdemokratiske prosjektet. Utdanningsreformer i Sverige og Norge i etterkrigstiden" i Telhaug, Aasen: Både - og. 90-tallets utdanningsreformer i historisk perspektiv, 1999. Cappelen akademiske forlag. 47 sider.

Valgfritt pensum: Videregående skole

Blichfelt, J.F.: "Organisering og samarbeid: motsetningsfylte prosesser" i Utdanning for alle?, 1996. Tano Aschehoug. (14 sider) 2*.

Michelsen, S. og Høst, F.: "Fagopplæringen i det kommunale sjølstyret" i Utdanning for alle, 1998. Tano Aschehoug. (20 sider) 2*.

Bøker merket 2* finnes i kopisamlingen for emnet

Valgfritt pensum: Grunnskolen

Finstad, N. og Kvåle, G.: Reform 97 - skolen og kommunen, 2003. Nordlandsforskning. Rapport nr. 6.

Sivesind, Kirsten: "Reform 97 - pedagogiske avveininger på politiske premisser?" i Nesje, Hopmann (red.): En lærende skole - L 97 i praksis, 2002. Cappelen akademiske forlag.

Valgfritt pensum: Høyere utdanning

Gammelseter: Høyskole til besvær, 2002.

March: Fornuft og forelesning, 1995.

Karseth, B.: Læreplananalyse og høyere utdanning: Et blikk på sykepleierutdanningen i Karseth, B., Gudmundsdottir, S. og Hopmann, S.: Didaktikk, tradisjon og fornyelse. Festskrift til Bjørg Brantzæg Gundem, 1997. Universitetet i Oslo. Pedagogisk forskningsinstitutt. (side 117 - 130) 2*.

Bøker merket 2* finnes i kopisamlingen for emnet

Læringskrav

Læringskrav for emnet se ITL

Publisert 3. mai 2004 15:39