Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Busch, Johansen, Klausen og Vanebo: Modernisering av offentlig sektor, 2001. Kap. 1, 2, 4, 7, 12, 15 (67 sider).

Dale, E.L., Wærnes, J.I.: Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen - rom for alle blikk for den enkelte, 2003. Cappelen akademisk forlag. Kap. 7 - 9 (68 sider).

Engelsen, B.U.: Ideer som formet vår skole? Læreplanen som idébærer - et historisk perspektiv, 2003. Gyldendal akademisk. Kap. 1 (37 sider).*

Firmreite, A.L. og Grindheim, J.E.: Offentlig forvaltning, 2001. Universitetsforlaget. Kap. 5, 6 og 7 (56 sider).

NOU 1995: 18: Ny lovgivning om opplæring.

NOU 2003: 19: Makt og demokrati. Kap. 2 - 6 (19 sider).

Aasen, P., Foros, P.B., Kjøl, P. (red.): Pedagogikk og politikk, 2004. Cappelen akadmisk forlag. s. 11 - 27, 43 - 65, 66 - 85, 140 - 161, 175 - 191, 194 - 216 (92 sider).*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kompendium

Engeland, Ø.: Skolen i kommunalt eie, 2000. Universitet i Oslo. Kap. 2, 4 og 5 (90 sider).

Kopisamling

Hauge, A.-M.: Den flerkulturelle skolen eller en skole med minoriteter. I: Hauge, A.-M.: Den felleskulturelle skolen, 2004. Universitetsforlaget. (21 sider).

Hopmann, S.: Innledning. I: Hopmann, S. (red.): En lærende skole - L 97 i praksis, 2002. Cappelen akademisk forlag.

Finstad, N. & Kvåle, G.: Skoleutvikling og ledelse. Skoleledelse mellom kummunale, statlige og profesjonelle interesser. I: Imsen, G. (red.): Det utstyrlige klasserommet, 2002. (28 sider).

Selle, Per: Foredrag på Maktutredningens sluttkonferanse "Makt og demokrati i Norge", 2003. (12 sider).

Strike, K.A., Haller, E.J., Soltis, J.F.: "Demokrati versus profesjonell autonomi". I: Dale, E.L.: Etikk for pedagogisk profesjonalitet, 1997. Cappelen akademisk forlag . (12 sider).

Weiler, H.: Desentralisering og styring av utdanning - En øvelse i motsigelser?. I: Granheim, M., Lundgren, U. og Tiller, T. (red.): Utdanningskvalitet - styrbar eller utstyrlig?, 1990. Tano. (26 sider).

Aasen, Petter: "Det sosialdemokratiske prosjektet. Utdanningsreformer i Sverige og Norge i etterkrigstiden". I: Telhaug, Aasen: Både - og. 90-tallets utdanningsreformer i historisk perspektiv, 1999. Cappelen akademisk forlag. (47 sider).

Valgfritt pensum: Videregående skole

Blichfelt, J.F.: "Organisering og samarbeid: motsetningsfylte prosesser". I: Udanning for alle?, 1996. Tano Aschehoug. (14 sider) 2.*

Michelsen, S. og Høst, F.: "Fagopplæringen i det kommunale sjølstyret". I: Utdanning for alle, 1998. Tano Aschehoug. (20 sider) 2.*

Bøker merket 2* finnes i kopisamlingen for emnet

Valgfritt pensum: Grunnskolen

Finstad, N. og Kvåle, G.: Reform 97 - skolen og kommunen, 2003. Nordlandsforskning. Rapport nr. 6.

Sivesind, Kirsten: "Reform 97 - pedagogiske avveininger på politiske premisser?". I: Nesje, Hopmann (red.): En lærende skole - L 97 i praksis, 2002. Cappelen akademisk forlag.

Valgfritt pensum: Høyere utdanning

Gammelseter: Høyskole til besvær, 2002.

March: Fornuft og forelesning, 1995.

Karseth, B.: Læreplananalyse og høyere utdanning: Et blikk på sykepleierutdanningen. I: Karseth, B., Gudmundsdottir, S. og Hopmann, S.: Didaktikk, tradisjon og fornyelse. Festskrift til Bjørg Brantzæg Gundem, 1997. Universitetet i Oslo. (s. 117 - 130) 2.*

Bøker merket 2* finnes i kopisamlingen for emnet

Læringskrav

Læringskrav for emnet se ITL

Publisert 1. nov. 2004 12:13 - Sist endret 23. nov. 2004 14:33