Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Busch, Johansen, Klausen og Vanebo: Modernisering av offentlig sektor, 2001. Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 4, 7, 12, 15 (67 sider).

Dale, E.L., Wærnes, J.I.: Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen - rom for alle blikk for den enkelte, 2003. Cappelen akademisk forlag. Kap. 7 - 9 (68 sider).*

Engelsen, B.U.: Ideer som formet vår skole? Læreplanen som idébærer - et historisk perspektiv, 2003. Gyldendal akademisk. Kap. 1 (37 sider).*

Fevolden, T., Lillejord, S.: Kvalitetsarbeid i skolen, 2005. Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 4 og 5 (104 sider).*

Firmreite, A.L. og Grindheim, J.E.: Offentlig forvaltning, 2001. Universitetsforlaget. Kap. 5, 6 og 7 (56 sider).

NOU 1995: 18: Ny lovgivning om opplæring.

NOU 2003: 19: Makt og demokrati. Kap. 2 - 6 (19 sider).

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kopisamling

Engeland, Ø.: Skolen i kommunalt eie, 2000. Universitetet i Oslo. Kap. 2 og 4 (49 sider).

Finstad, N. & Kvåle, G.: Skoleutvikling og ledelse. Skoleledelse mellom kommunale, statlige og profesjonelle interesser. I: Imsen, G. (red.): Det ustyrlige klasserommet, 2004. Universitetsforlaget. (28 sider).

Homme, A.: Nye styringsformer - nye aktører? Kommunale endringsprosesser og lokal innflytelse i skolen. I: Imsen, G. (red.): Det ustyrlige klasserommet, 2004. Universitetsforlaget. (21 sider).

Hopmann, S.: Innledning. I: Hopmann, S. (red.): En lærende skole - L 97 i praksis, 2002. Cappelen akademisk forlag.

Selle, P.: Foredrag på Maktutredningens sluttkonferanse: "Makt og demokrati i Norge", 2003. (12 sider).

Strike, K.A., Haller, E.J., Soltis, J.F.: "Demokrati versus profesjonell autonomi". I: Dale, E.L.: Etikk for pedagogisk profesjonalitet, 1997. Cappelen akademisk forlag. (12 sider).

Weiler, H.: Desentralisering og styring av utdanning - En øvelse i motsigelser?. I: Granheim, M., Lundgren, U. og Tiller, T. (red.): Utdanningskvalitet - styrbar eller utstyrlig?, 1990. Tano. (26 sider).

Aasen, P.: "Det sosialdomokratiske prosjektet. Utdanningsreformer i Sverige og Norge i etterkrigstiden". I: Telhaug, Aasen: Både - og. 90-tallets utdanningsreformer i historisk perspektiv, 1999. Cappelen akademisk forlag. (47 sider).

Anbefalt tilleggslitteratur

Bøker

Dyste, O., Hertzberg, F., Hoel, T.L.: Skrive for å lære, 2001. Abstrakt forlag.

Inngår i kopisamlingen

Dam, H.: Hvordan arbejde med mundtlig formidling i skolen?. I: Hertzberg, F. og Roe, A. (red.): Muntlig norsk, 1999. Tano Aschehoug. (8 sider).

Kjærnsli, M., Lie, S., Olsen, R., Roe, A., Turmo, A.: Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003, 2005. Universitetsforlaget. Kap. 1, 9, 10 og 11 (54 sider).

Nordahl, T.: Makt og avmakt i samarbeidet mellom hjem og skole. I: Imsen, G. (red.): Det utstyrlige klasserommet, 2004. Universitetsforlaget. (16 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 25. okt. 2005 12:33 - Sist endret 3. jan. 2006 13:34