UTLED4012B – Styring av utdanning
Kort om emnet
Emnet omhandler ulike styringsstrategier og virkemidler som ledere kan ta i bruk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Læreplaner som et forpliktende grunnlagsdokument i tillegg til andre planer som er relevante for fylkeskommunal og kommunal virksomhet vil være en sentral del av innholdet. Videre vil emnet tematisere betydningen av det juridiske rammeverket som en regulering av offentlig virksomhet og bruk av økonomiske styringsmidler som insentiver for innovasjon og omstilling i skolen. Et viktig spørsmål er hvilken funksjon og makt den enkelte utdanningsleder utøver i organiseringen av skolens virksomhet, sett i forhold til andre posisjoner og roller i styringshierarkiet.
- Nasjonal og kommunal/fylkeskommunal utdanningspolitikk.
- Organisering av utdanningssystemet.
- Organisasjonsteori og forvaltningskunnskap.
- Styring på nasjonalt og kommunalt/fylkeskommunalt nivå.
- Forholdet mellom politikk, offentlighet, forvaltning og profesjon.
- Økonomi og juss som redskaper for styring av utdanning.
Hva lærer du?
Målet er at studentene skal utvikle forståelse for
- den nasjonale og kommunale utdanningspolitikken,
- organisatoriske trekk ved det nasjonale og det lokale styringsnivået,
- hvordan ledere kan bruke ulike styringsstrategier og styringsmidler.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.
Hva skjer via nettet?
- Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
- Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
- Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
- Det legges til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.
Eksamen
Eksamensformen er mappevurdering. Mappen skal bestå av to arbeider; et gruppearbeid og et individuelt arbeid.
Karakterer: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Annet
Emnet kan gjennomføres som videreutdanning innenfor Rektorskolen. Emnet kan også inngå i en mastergrad i utdanningsledelse.