Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Cappelen akademiske forlag. Kap. 1, 2, 5, 7 og 9 (104 sider)*.

Engelsen, B.U.: Ideer som formet vår skole? Læreplanen som idébærer - et historisk perspektiv, 2003. Gyldendal akademisk. Del II: s. 79 - 207 (128 sider)*.

Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv, 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3 - 7 (100 sider)*.

Møller, J.: Lære å/og lede. Dilemmaer i skolehverdagen, 1996. Cappelen akademisk forlag. Kap. 3, 4, 6 (100 sider)*.

Sundli, L.: Veiledning i virkeligheten. Praksisveiledning med lærerstudenter, 2002. Gyldendal norsk forlag. Kap. 5 - 6 (92 sider)*.

Uljens, M. (red.): Didaktik, 1997. Studentlitteratur. Kap. 6, 9 og 12 (48 sider)*.

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kopisamling

Haug, P. og Monsen, L.: Skolebasert vurdering - erfaringer og utfordringer, Abstrakt forlag. s. 78 - 100 og 170 - 183 (33 sider).

Olsen, O.J., Seljestad, L.O.: Utdanning som utvikling - ambisjoner og erfaringer i yrkesfaglig opplæring i Blichfeldt, J.F. m.fl. (red.): Utdanning for alle? Evaluering av Reform -94, 1996. Tano Aschehoug. s. 240 - 261 (20 sider).

Ottesen, E., Aaserud, T.: "Mappevurdering" i Dysthe, O. m.fl. (red.) Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer, 2003. Abstrakt forlag.

Stålsett, U.: Bør rektor veilede? i Stålsett, U. (red.) Oppfølging av Luis-programmet, 2000. Høyskoleforlaget. Kap 4 (19 sider).

Thorsvik, J.: Styringslogikk og reformer i skolesektoren i Norge i Nordisk Administrativt Tidsskrift, 2001. Nr. 3 (12 sider).

Qvotrup, Lars: Det lærende samfunn. Hyperkompleksitet og viten, 2001. Gyldendal. s. 182 - 207 (29 sider).

Øzerk, K.Z.: "Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling" i Sand, T. (red.): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, 1997. Cappelen akademisk forlag. (23 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet se ITL

Publisert 3. mai 2004 15:54