UTLED4013 – Ledelse av pedagogisk virksomhet

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

Dette emnet har fokus mot kunnskap og kunnskapsutvikling i skolen og løfter fram betydningen av lederens ansvar som innovatør og tilrettelegger for lærerens systematiske og målrettede arbeid med elevene. Sentrale temaer er planlegging, veiledning og vurdering av skolens virksomhet med særlig vekt på elevenes læringsmiljø. Emnet trekker fram betydningen av samarbeid og strategisk utviklingsarbeid ved tilrettelegging av læring i skolen. Det blir lagt vekt på refleksjon rundt egen praksis i samspill med teoretisk forståelse av sentrale faglige tema.

Hovedområder:

Utdanningens mandat og oppgave:

  • Læreplankunnskap.
  • Læringsteorier.
  • Lederens rolle og funksjon i pedagogisk virksomhet.
  • Rekruttering og oppfølging av personale.

Kulturforståelse:

  • Tradisjonsbærende ideer i den norske utdanningstenkningen.
  • Skolen i forholdet til lokalsamfunnet og arbeidslivet.
  • Skolen og det flerkulturelle samfunnet.

Evaluering, endring og kvalitetsutvikling:

  • Skolens selvvurdering.
  • Nye lederoppgaver som ledd i kvalitetsforbedrende arbeid.

Hva lærer du?

Målet er at studentene skal utvikle forståelse for

  • utdanningens mandat (lov- og læreplan), og av sin rolle og funksjon som pedagogisk leder i skolesamfunnet,
  • kulturens betydning for utvikling og endring,
  • vurdering og veiledning som strategi for læring og utvikling.

Opptak og adgangsregulering

For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Forutsetter normalt opptak på masterprogrammet i Utdanningsledelse. Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.

Innpasning

Emnet inngår i masterprogrammet i Utdanningsledelse. Emnet kan også gjennomføres som videreutdanning i Rektorskolen.

Studenter som er tatt opp på masterprogrammet i Utdanningsledelse følger normalt UTLED4110 – Trinn 1: Ledelse og styring av utdanning (nedlagt) (30 studiepoeng) og avlegger eksamen i høstsemesteret. Studenter som har fått innpasninger (.f.eks fritak for deler av UTLED4110 på grunnlag av tidligere utdanning) eller av andre grunner (sykdom osv.) ikke kan ta UTLED4110 i samme kalenderår, følger UTLED4011 – Organisasjonskunnskap og ledelse (nedlagt) (10 studiepoeng) , UTLED4012 – Styring av utdanning (nedlagt) (10 studiepoeng) og/eller UTLED4013 – Ledelse av pedagogisk virksomhet (nedlagt) (10 studiepoeng) . Studenter som ønsker å følge delemnene på 10 studiepoeng må søke instituttet om dette.

Undervisning

Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.

Emnet går over to semestre, med undervisningsstart i vårsemesteret.

Hva skjer via nettet?

  • Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
  • Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
  • Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
  • I tillegg legges det til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.

Vurdering av studiet

Det etableres en referansegruppe for Utdanningsledelse trinn 1. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering til kursleder. Hver basisgruppe bidrar med en representant i referansegruppen.

Eksamen

Individuell prøveforelesning 30 minutter. Deretter åpent for spørsmål fra tilhørerne og sensorene ca. 15 minutter. 7 dager før datoen for prøveforelesningen får studenten utdelt et tema som vedkommende skal forelese over. Deltakerne i basisgruppa kan være til stede ved hverandres prøveforlesninger. Prøveforelesninger er offentlige og andre tilhørere er velkomne til å delta. Retningslinjer prøveforelesning.

Karakterskala: Vurderes til bestått/ikke bestått

For studenter som fulgte emnet i 2004 var eksamensformen mappevurdering med karakterskala: Bestått/ikke bestått. Kun studenter som fulgte emnet i 2004 og oppfyllte studiekravene, har rett til å gå opp til eksamen i emnet med mappevurdering som eksamensform. Overgangsordningen for disse studentene gjelder i 2 år slik at siste mulighet for å gå opp til eksamen med mappervurdering som eksamensform er høstsemesteret 2006.


Studiekrav:

En forutsetning for å gå opp til eksamen er at studentene har gjennomført studiekravene som er spesifisert for emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved studiestart.

Annet

Kursdimensjonering

Minimum 15 og maksimum 45 studenter. Emnet tilbys alle studenter som er tatt opp på Masterprogrammet i Utdanningsledelse.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning
Hver høst

Deltid

Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo