Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Cappelen akademisk forlag. Kap. 1, 2, 5, 7 og 9 (104 sider).

Engelsen, B.U.: Ideer som formet vår skole? Læreplanen som idébærer - et historisk perspektiv, 2003. Gyldendal akademisk. Del II: s. 79 - 207 (128 sider).*

Fuglestad, O.L. og Lillejord, S. (red.): Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv, 1997. Fagbokforlaget. Kap. 3 - 7 (100 sider).

Møller, J.: Lære å/og lede. Dilemmaer i skolehverdagen, 1996. Cappelen akademisk forlag. Kap. 3, 4, 6 (100 sider).

Sundli, L.: Veiledning i virkeligheten. Praksisveiledning med lærerstudenter, 2002. Gyldendal norsk forlag. Kap. 5 - 6 (92 sider).

Aasen, P., Foros, P.B., Kjøl,P. (red.): Pedagogikk og politikk, 2004. Cappelen akademisk forlag. s. 346 - 366 (21 sider).*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kopisamling

Gravanes m.fl.: Blir det lettere å være lærer etter dette?, 2004. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 1/2004, 18 sider.

Haug, P. og Monsen, L.: Skolebasert vurdering - erfaringer og utfordringer, 2002. Abstrakt forlag. s. 78 - 100 og 170 - 183 (33 sider).

Hauge, A.-M.: Ledelse og skoleutviking i flerkulturelle skoler. I: Hauge, A.-M.: Den felleskulturelle skolen, 2002. Universitetsforlaget. (15 sider).

Hermansen, M.: Den gode institusjon - hva forhindrer dens utfoldelse?. I: Moos, L., Hermansen, M., Krejsler, J.: Profesjonalisering og ledelse, 2002. Dafolo forlag (21 sider).

Olsen, O.J., Seljestad, L.O.: Utdanning som utvikling - ambisjoner og erfaringer i yrkesfaglig opplæring. I: Blichfeldt, J.F. m.fl. (red.): Utdanning for alle? Evaluering av Reform -94, 1996. Tano Aschehoug. s. 240 - 261 (20 sider).

Ottesen, E., Aaserud, T.: "Mappevurdering". I: Dysthe, O. m.fl. (red.): Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer, 2003. Abstrakt forlag.

Stålsett, U.: Bør rektor veilede?. I: Stålsett, U. (red.): Oppfølging av Luis-programmet, 2000. Høyskoleforlaget. Kap 4 (19 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet se ITL

Publisert 1. nov. 2004 12:13 - Sist endret 18. nov. 2004 12:44