UTLED4013B – Ledelse av pedagogisk virksomhet
Kort om emnet
Dette emnet har fokus mot kunnskap og kunnskapsutvikling i skolen og løfter fram betydningen av lederens ansvar som innovatør og tilrettelegger for lærerens systematiske og målrettede arbeid med elevene. Sentrale temaer er planlegging, veiledning og vurdering av skolens virksomhet med særlig vekt på elevenes læringsmiljø. Emnet trekker fram betydningen av samarbeid og strategisk utviklingsarbeid ved tilrettelegging av læring i skolen. Det blir lagt vekt på refleksjon rundt egen praksis i samspill med teoretisk forståelse av sentrale faglige tema.
Hovedområder:
Utdanningens mandat og oppgave:
- Læreplankunnskap.
- Læringsteorier.
- Lederens rolle og funksjon i pedagogisk virksomhet.
- Rekruttering og oppfølging av personale.
Kulturforståelse:
- Tradisjonsbærende ideer i den norske utdanningstenkningen.
- Skolen i forholdet til lokalsamfunnet og arbeidslivet.
- Skolen og det flerkulturelle samfunnet.
Evaluering, endring og kvalitetsutvikling:
- Skolens selvvurdering.
- Nye lederoppgaver som ledd i kvalitetsforbedrende arbeid.
Hva lærer du?
Målet er at studentene skal utvikle forståelse for
- utdanningens mandat (lov- og læreplan), og av sin rolle og funksjon som pedagogisk leder i skolesamfunnet,
- kulturens betydning for utvikling og endring,
- vurdering og veiledning som strategi for læring og utvikling.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.
Hva skjer via nettet?
- Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
- Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
- Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
- Det legges til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.
Eksamen
Eksamensformen er mappevurdering. Mappen skal bestå av to arbeider; et gruppearbeid og et individuelt arbeid.
Karakterer: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Annet
Emnet kan gjennomføres som videreutdanning innenfor Rektorskolen. Emnet kan også inngå i en mastergrad i utdanningsledelse.