Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Dale, E.L. (red.), (1997): Etikk for pedagogisk profesjonalitet. Cappelen Akademisk forlag. Side 14 - 39, 118 - 150, 151 - 178*

Møller, J. (2003): Lederidentiteter i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 4 og 8 - 11 (100 s)

Thuen, H. og Vaage, S. (red) (1989): Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget.Side 121 - 217 (96 s)

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kopisamling

Dewey, J. (1996): Experience and Thinking I: Dewey, J: Democracy and Education. New York: Free Press. (12 s)

Dewey, J. (1996): Educational values I: Dewey, J.: Democracy and Education. New York: Free Press. (18 s)

Drejer, O. (1999): "Læring som endring av personlig deltakelse i sosiale kontekster". I: Nielsen, K. og Kvale, S., 1999: Mesterlære, Læring som sosial praksis. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (25 s)

Dysthe, O. (2001): "Vygotsky og sosiokulturell teori". I: Dysthe (red.), 2001: Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag AS. (14 s)

Hellesnes, J. 1992: Ein utdana mann og eit dana menneske. Framlegg til eit utvida daningsomgrep. I: Dale, E.L. (red.): Pedagogisk filosofi. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (25 s)

Igland, M.A. og Dysthe, O.: Mikhail Bakhtin og sosiokulturell teori. I: Dysthe (red.), 2001: Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag AS. (20 s)

Klafki, W. 1996: "Kategorial dannelse". I Dale (red.), (1996): Skolens undervisning og barnets utvikling. (30 s)

Krumsvik, R. (2003): "Når teknologien sit i førarsete". I: Norsk pedagogisk tidsskrift 3 - 4/2003. (10 s)

Kvale, S. (2000): "Å bli veiledet i en speillabyrint i tåke". I: Skagen, K. (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Fagbokforlaget. (13 s)

Løvlie, L. (2003): "Pedagogikken i allmennlærerutdanningen," I: Karlsen, G. og Kvalbein, I.A.: Norsk lærerutdaning. Søkelys på allmennlærerutdanningen i et reformperspektiv. (11 s)

Møller, J. 1996: Karismatisk lederskap i skolen - en analyse og et forsøk på "myteknekking". I: Norsk pedagogisk tidsskrift 1/96. (9 s)

Neumann, I.B. (2000): Forord. I: Foucault, M.: Forelesninger om regjering og styringskunst. Oslo: Cappelen Akademisk. (32 s)

Rynning, H. 1993: Etikk og lojalitet i organisasjoner. I: O. Nordhaug, (red.): Strategisk personalledelse. Oslo: Tano, 3. utgave. (15 s)

Sachs, Judyth (2001): Teacher professional identity: competing discourses, competing outcomes. Journal of Educational Policy, vol. 16, No. 2, 149 - 161. (12 s)

Sachs, Judyth, (red.), (2003): "The activist teacher professional". I: The Activist Teaching Profession. Open University Press. (17 s)

Schwab, J. (1983): "The Practical 4: Something for curriculum professors to do". Curriculum Inquiry 13 no, 3. (26 s)

Vygotsky, L. (1996): "Internasjonalisering av høyere psykologiske funksjoner. Interaksjon mellom læring og utvikling." I: Dale, E.L. (red.): Skolens undervisning og barnets utvikling. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (6 s)

Westbury, I. (1998): Didaktik and curriculum studies. I: Gudem, B.B. og Hopman, S. (red.): Didaktik and/or Curriculum. An International Dialoque. New York: Peter Lang. (29 s)

Artikler i tillegg til kopisamling

Slagstad, R. (2003): Universitetet som dannelsesinstitusjon. I: Slagstad, R., Korsgaard, O. og Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger. Oslo: Pax forlag. (9 s)

Slagstad, R. (2003): Dannelsens forvandling - et etterod, I: Slagstad, R., Korsgaard, O. og Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger. Oslo: Pax forlag. (6 s)

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 3. mars 2004 14:26