Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Dahler-Larsen, P. (1998): Den Rituelle Reflektion - om evaluering i organisationer. Odense: Odense Universitetsforlag. Kap. 1 - 4 (109 s)

Dale, E.L. (1999): Utdanning med pedagogisk profesjonalietet. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Del I (60 s)

Dale, E.L. (red): (1999): Etikk for pedagogisk profesjonalitet. Cappelen Akademisk forlag. Side 14 - 39, 118 - 150, 151 - 178.*

Herzberg, F. (2003): Arbeid med muntlige ferdigheter. I: Klette, K. (red): Evaluering av Reform 97. Klasserommets praksisformer etter Reform 97. Oslo: PFI/Unipub AS. (56 s)

Wadel, C. (2002) Læring i lærende organisasjoner. Flekkefjord: Seek. (116 s)

Østerud, S. m.fl. (1999): Når ideer flyter sammen. En studie av implementering av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i grunnskolen i Hole kommune. ITU-rapport nr. 3. Oslo: Unipub. (137 s)

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet

Kopisamling

Baklien, B. (1987): Organisatorisk læring, omstilling og kompetanseutvikling. I: Nordhaug, O. (red): Kompetanse, organisasjon og ledelse. Strategiske utfordringer. Oslo: Tano. (27 s)

Brown, J.S. & Duguid, P. (1998): Organizing knowledge. I: California Management Review, 40, 3. (22 s)

Cuban, L. (1998): Constancy and Change in Schools (1880 to the present) I: Jackson, P.W. (red): Contributing to Educational Change. Perspecties on Research and Practice. Berkley: McCutchan Publishing Corporation. (20 s)

Engeström, Y. (1999): Innovative learing in work teams: Analyzing cycles of knowledge creation in practice. I: Engeström, Y., Miettinen, R., Punamäki, R.L.: Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press. (25 s)

Glosvik, Ø. (2002): Om læring på ulike nivå i organisasjoner, Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, Vol 18, 117 - 114. (24 s)

Klette, K. (1997): Teacher Individuality, Teacher Collaboration and Repertoire-Building: some principal dilemmas. I: Teachers and Teaching: theory and practice, Vol 3, no 2, 1997. (13 s)

Ludvigsen, S.R. og Flo, C.F. (2002): Innovasjoner i lærerutdanningen: Hvordan skapes endring? I: Ludvigsen, S.R. & Hoel, T.L.: Et utdanningssystem i endring. Oslo: Gyldendal Akademisk. (24 s)

Lund, A. (2002): Læreres møte med IKT-forestillinger og praksis. I: Ludvigsen, S. og Hoel, T.L. (red): Et utdanningssystem i endring. IKT og læring. Oslo: Gyldendal. (21 s)

Roald, K. (1999): Kan du lære? Organisasjonslæring som verktøy i skuleutvikling. Notat nr. 4/1999, Avdeling for lærarutdanning, Høgskulen i Sogn og fjordane. (19 s)

Weik, K.E. & Quinn, R. (1999): Organizational Change and Development. I: Annual Review of Psychology, 50: 361 - 386. (25 s)

Wenger, E. m.fl. (2002): Cultativing communities of practice. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press. Kap. 3 og 7. (38 s)

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 27. okt. 2003 17:46 - Sist endret 22. mars 2004 15:46