UTLED4023 – Internasjonale trender, kulturelt mangfold og omstilling

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

Emnet gir en oversikt over de omstillinger og fornyelser som skjer innenfor offentlig sektor i en rekke land. I særlig grad belyses ”New Public Management” som ideologisk ramme for strategisk omstilling og den økonomiske og kulturelle globaliseringens betydning for styring av utdanningsområdet. Sentrale spørsmål er for eksempel hvilken rolle og funksjon utdanning har i en globalisert markedsøkonomi og muligheter og begrensninger ved økt bruk av informasjonsteknologi. Emnet tematiserer problemstillinger knyttet til inkludering av språklige og kulturelle minoriteter. Ett av studiekravene er å gjennomføre et studiebesøk i Norge eller i utlandet.

Hovedområder:

  • Globalisering, trender og konsekvenser for utdanningssamfunnet.
  • Kommunikasjon, teknologi og utdanning.
  • Omstilling i skolen.
  • Norsk utdanningspolitikk og relasjonen til internasjonale organer som for eksempel OECD og EU.
  • Det flerkulturelle utdanningssamfunnet.

Hva lærer du?

Målet er at studentene skal utvikle forståelse for

  • hvordan internasjonale trender påvirker styrings- og organisasjonsformer og skaper nye utfordringer for utdanningssektoren,
  • hvordan internasjonale konvensjoner og avtaler har betydning for den nasjonale utdanningspolitikken,
  • hvordan økonomiske mekanismer påvirker omstillingen i offentlig sektor,
  • problemstillinger knyttet til det flerkulturelle utdanningssamfunnet,
  • informasjonsteknologiens muligheter og begrensninger .

Opptak og adgangsregulering

For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet inngår i masterprogrammet i Utdanningsledelse, men kan også tas som videreutdanning. Studenter som tar emnet som videreutdanning må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.

Emnet bygger på den grunnleggende forståelse for fagfeltet som etableres i første del av masterprogrammet. Studentene må ha fullført de første 30 studiepoengene i masterprogrammet eller tilsvarende før de kan starte på dette emnet som skal gi både utvidet og mer inngående kjennskap til fagfeltet og utdanningslederrollen. Studenter med bestått eksamen i emnene SKOLEUT1 eller UTDLED1 fra Universitetet i Oslo kan søke seg direkte inn på Utdanningsledelse trinn 2.

Innpasning

Studenter som er tatt opp til masterstudiet følger normalt UTLED4210 – Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring (nedlagt) (30 studiepoeng) og avlegger eksamen i høstsemesteret. Studenter som har fått innpasninger (f.eks fritak for deler av UTLED4210 på grunnlag av tidligere utdanning) eller av andre grunner (sykdom osv.) ikke kan ta UTLED4210 i samme kalenderår, følger UTLED4021 – Ledelse, profesjonalitet og læring (nedlagt) (10 studiepoeng), UTLED4022 – Utdanningskvalitet og læring i organisasjoner (nedlagt) (10 studiepoeng) og/eller UTLED4023 – Internasjonale trender, kulturelt mangfold og omstilling (nedlagt) (10 studiepoeng). Studenter som ønsker å følge delemnene på 10 studiepoeng må søke instituttet om dette.

Undervisning

Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.

Hva skjer via nettet?

  • Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
  • Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
  • Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
  • I tillegg legges det til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.

Vurdering av studiet

Det etableres en referansegruppe for Utdanningsledelse trinn 2. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering til kursleder. Hver basisgruppe bidrar med en representant i referansegruppen.

Eksamen

Mappeeksamen.

Mappen skal bestå av 3 arbeider hvorav minst ett individuelt og minst ett i gruppe. I tillegg leveres et refleksjonsnotat der utvalget av arbeider til eksamensmappen begrunnes.

Karakterskala: Det anvendes en todelt skala for vurdering: Bestått / Ikke bestått.

For studenter som fulgte emnet i 2004 var eksamensformen muntlig eksamen med karakterskala: Bestått/Ikke bestått. Kun studenter som fulgte emnet i 2004 og oppfylte studiekravene, har rett til å gå opp til eksamen i emnet med muntlig eksamen som eksamensform. Overgangsordningen for disse studentene gjelder i 2 år slik at siste mulighet for å gå opp til eksamen med muntlig eksamen som eksamensform er høstsemesteret 2006.

Studiekrav:

En forutsetning for å gå opp til eksamen er at studentene har gjennomført studiekravene som er spesifisert for emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved studiestart.

Annet

Kursdimensjonering

Minimum 15 og maksimum 45 studenter. Emnet tilbys alle studenter som er tatt opp på Masterprogrammet i Utdanningsledelse.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning
Hver høst

Deltid

Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo