Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Eriksen, E.O. (1999): Kommunikativ ledelse - om styring av offentlige organisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 4, 6 og 8 (102 s)

Karlsen, G. (2002): Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 3, 5 - 11 (189 s)

Røvik, K.A. (1998): Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 6 (130 s)

Østerud, Ø., Engelstad, F. & Selle, P. (2003): Makten og demokratiet, En sluttbok fra Makt- og demokratiutredningen. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Innledn.: side 15 - 41, kap. 7 - 8, side 116 - 138, kap. 10 - 11 - 12, side 152 - 192, kap. 20, side 281 - 289)

Kopisamling

Brown, M. (1998): The Tyranny of the International Horse Race. In: R. Slee and G. Weiner with S. Tomlinson (eds): School Effectiveness for Whom? Challenges to the School Effectiveness and School Improvement Movements. London: Falmer Press. (13 s)

Caldwell, B.:, 1997: The Impact of Self-Managemnet and Self-Government on Professional Cultures of Teaching: A Strategic Analysis for the Twenty-First Century. In: Hargreaves, A. and Evens, R. (ed): Beyond Educational Reform. Bringing Teachers Back In. Buckingham: Open University Press. (13 s)

Engen, T.O. (1996): Språkopplæring og identitetsutvikling i et didaktisk perspektiv. I: Engen, T.O. (red.): Minoritetselever og språkopplæring. Vallset: Oplandske bokforlag. (40 s)

Hvistendahl, R. (2001): Fagdidaktikk og kulturell refleksjon. Acta Didactica nr 5. (12 s)

McEneaney, E.H. og Meyer, J.W. (2000): The Content of the Curriculum. An Institutionalist Perspective. I: Hallinan, M.T. (red): Handbook of the Sociology of Education. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers. (19 s)

Smyth, J. 1996: The socially Just Alternative to the 'Self-Managing School'. In: Leithwood, K., Chapman, J., Corson, D., Hallinger, P. and Hart, A. (ed): International Handbook of Educational Leadership and Administration. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. (33 s)

Østerud, Ø. (199): Global kultur - global landsby. I: Østerud, Ø.: Globaliseringen og nasjonalstaten. Oslo: ad Notam Gyldendal. (28 s)

Øzerk K.Z. (1997): Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling. I: Sand, T. (red.): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (23 s)

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 3. mai 2004 15:58