UTLED4060 – Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metoder

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

I dette emnet tar man for seg ulike varianter av studier innenfor både kvalitativ og kvantitativ tradisjon (feltstudier, kasus- og smågruppestudier, intervjuundersøkelser, narrativer, aksjonsforskning, observasjonsstudier, surveyundersøkelser og evalueringsstudier). Man tar sikte på å klargjøre fordeler og ulemper ved ulike strategier, i forhold til grunnleggende vitenskapsteoretiske og metodologiske posisjoner. Forholdet mellom teori og empiri vies stor plass. Hensikten med dette er å gi et grunnlag for kritisk analyse og vurdering av forskning, og for eget valg av forskningsstrategi.

Hovedområder:

  • Vitenskapsteori / metodologi (ulike vitenskapsteoretiske og metodologiske posisjoner i utdanningsvitenskapelig forskning, sentrale tema som kunnskap, sannhet og validitet, forholdet objektivitet og subjektivitet i forskningen, kausalitet)
  • Ulike forskningsstrategier (ulike varianter av tiltaksstudier og kartleggingsstudier som feltstudier, kasus- og smågruppestudier, intervjuundersøkelser, narrativer, aksjonsforskning, observasjonsstudier, survey, eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle undersøkelser, evalueringsstudier)

Hva lærer du?

Mål for emnet er at studenten skal:

  • tilegne seg innsikt i hva som særpreger ulike forskningsdisipliner generelt og sentrale diskurser i utdanningsforskning spesielt
  • få et vitenskapsteoretisk og metodologisk grunnlag for vurdering av forskning og forskningsresultater
  • tilegne seg metodekunnskap til bruk i egen forsknings- og utviklingsvirksomhet

Opptak og adgangsregulering

UTLED4060 - Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metoder starter første gang høsten 2003 med søknadsfrist 15. mai. Deretter vil emnet ha opptak en gang pr. år med studiestart i januar. Søknadsfrist 15. oktober. For mer informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Innpasning

Studenter med eksamen i vitenskapsteori og forskningsmetoder innenfor hovedfag i pedagogikk eller spesialpedagogikk, kan søke om å få disse innpasset i masterprogrammet. Søknad om innpasning gjøres i forbindelse med opptak på masterprogrammet. Studenter som har fått innpasning har kun anledning til å følge undervisningen i emnet i den grad plassen tillater det.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet forutsetter at de første 60 studiepoengene i masterprogrammet (Utdanningsledelse trinn 1 og trinn 2) er fullført og bestått. Studenter med bestått eksamen i følgende emner fra Universitetet i Oslo kan søke seg direkte inn på Utdanningsledelse trinn 3: UTDLED2 eller UTDLEDINN1 og/eller UTDLEDINN2.

Undervisning

Det legges til rette for seminararbeid, nettbasert læring og refleksjon i mindre grupper.

Vurdering av studiet

Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering av gjennomføringen til kursleder.

Studiekrav

Det utarbeides studiekrav til emnet. Studiekravene formidles til studenter som har fått opptak på emnet ved studiestart. Studentene må ha gjennomført studiekravene som er fastsatt for emnet før de kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Den formelle vurderingen for UTLED4060 - Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metoder er individuell hjemmeeksamen. Det anvendes en seksdelt skala for vurdering: A til E for bestått, F er ikke-bestått.

Fakta om emnet

Studiepoeng
20
Undervisning
Vår og høst

Undervisningen begynner sent i vårsemesteret og forsetter i høstsemesteret.

Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo