Pensum/læringskrav

Alvesson, M. & Skölberg,K. (1994): Tolkning och reflektion. Studentlitteratur. Kap. 2 - 6 (250 sider)

Biott, C., Moos, L. & Møller, J. (2001): Studying Head-Teachers' Professional Lives. Scandinavian Journal of Educational Research, vol 45, no 4. (pp. 395 - 411) (15 sider)*

Dale, E.L. (1999): De strategiske pedagoger: Pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kap. 2: Helga Eng - grunnlegger av norsk oppdragelsesvitenskap, s. 105 - 161 (56 sider)*

Dale, E.L. (2000): Positivismekritikken og den etablerte pedagogikken. Norsk pedagogisk tidsskrift, vol. 84, nr. 4/5 (10 sider)

Den nasjonale forskningsetiske komitè for samfunnsvitenskap og humaniora (1999): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. Oslo: Komiteen (28 sider)

Dürkheim, E. (1956): The natura and method of pedagogy. I: Education and sociology. New York: Free Press, p. 91 - 122 (22 sider)*

Dyrberg, T.B., Hansen, A.D. & Torfing, J. (red.) (2000): Diskursteorien på arbejde. Roskilde universitetsforlag: 2 artikler: Andersen, N.Å., (2000): Politisk administrasjon. (30 sider), og Sørensen, E. (2000): Skolebestyrelser - i klemme mellem konkurrerende decentraliseringsstrategier. (23 sider)*

Goodson, I. (2000): Livshistorier - kilde til forståelse av utdanning. Kap. 2 - 3, s. 43 - 78 (35 sider)

Gulddal J. & Møller, M. (1999): Fra filologi til filosofi - introduktion til den moderne hermeneutikk. I: Hermeneutikk. En antologi om forståelse. Danmark: Gyldendal (35 sider)*

Habermas, J. (1974): Erkjennelse og interesse. I: Vitenskap som ideologi. Oslo: Gyldendal, s. 13 - 27 (15 sider)*

Holter, H. & Kalleberg, R. (red.): Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Universitetsforlaget: 5 artikler:

  • Brandth, B. (1994): Gruppeintervju: perspektiv, relasjoner og kontekst. (20 sider)
  • Fog, J. (1994): Begrundelsernes koreografi. Om kvalitativ ikke-statistisk repræsentativitet. (20 sider)
  • Holter, H. (1994): Fra kvalitative metoder til kvalitativ samfunnsforskning. (17 sider)
  • Kalleberg, R. (1994): Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog. (46 sider)
  • Leiulfsrud H. & Hvinden, B. (1994): Analyse av kvalitative data: Fikserbilde eller puslespill? (20 sider)

Kjeldstadli, K. (1999): Fortida er ikke hva den en gang var. Universitetsforlaget. Kap. 2, 7, 9 - 10, 12, 14, 16 - 18 og 21 (137 sider)

Kvale, S. (1997): Det kvalitative forskningsintervju. Ad Notam Gyldendal. Kap. 9 - 11 (57 sider)

Kvernbekk, T. (1995): Om erfaringstyranni og teorityranni. Nordisk Pedagogikk, vol. 15, nr. 2. (s. 88 - 97) (7 sider)*

Lund, T. (2002) (red.): Innføring i forskningsmetodologi. Kap. 2. 3. 4.5. Unipubforlag. (166 sider)

Løvlie, L. (1992): Postmodernisme, språk og filosofi, I: E.L. Dale (red.): Pedagogisk filosofi. (s. 233 - 253) (20 sider)*

Møller, J. (1996): Aksjonsforskning i spenningsfeltet mellom politikk og vitenskap. Nordisk Pedagogik, nr. 2 (11 sider)*

Neuman, I. (2001): Mening, materialitet, makt. Fagbokforlaget. Kap. 1 - 4 (87 sider)

Ragin, C. (1994): Constructiing Social research. Pine Forge. Kap. 1 - 6 (144 sider)

Skjervheim. H. (1996): Deltakar og tilskodar, I: Deltakar og tilskodar og andre essays. Aschehoug. (17 sider)

Weber, M. (1990): samfunnsvitenskapenes "objektivitet". I: Makt og byråkrati. Oslo: Gyldendal (60 sider)

Artikler merket * finnes i kopisamling som selges i Kopiutsalget i Akademia på Blindern.

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 27. okt. 2003 17:47 - Sist endret 29. mars 2004 12:52