Pensum/læringskrav

Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metoder (UTLED4060)

Statistikk (UTLED4070)

Oppgaveforberedende arbeid (UTLED4080)

Litteraturen dekker fem områder med hver sine hovedbøker/kompendier som er obligatorisk pensum. I tillegg presenteres valgfri fordypningslitteratur og eksempeltekster som kan brukes i arbeidet med studiekravene og masteroppgaven. Artikler/kapitler merket * finnes i kopisamlinger som selges i Kopiutsalget i Akadmika på Blindern.

Studentene skal, som siste studiekrav før eksamen, lage en pensumliste på ca 2100 sider, som dekker hovedbøkene samt eget utvalg av fordypningslitteratur og støtte-/eksempeltekster som er foreslått nedenfor. Hovedbøkene/-kompendier tilsvarer 1221 sider.

Utdanningsvitenskap som forskingsdisiplin

Hovedkompendium: Utdanningsvitenskap som forskningsdisiplin. Kopisamling I*

  • Bengtsson, J.: En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I: Bengtsson, J. (red.): Med livsvärlden som grund. Bidrag till utvecklandet av en livsvärdsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning, (1999). Studentlitteratur. s. 9 - 43 (34 sider)*

  • Dale, E.L.: De strategiske pedagoger: Pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, (1999). Ad Notam Gyldendal. Kap. 2: Helga Eng - grunnlegger av norsk oppdragelsesvitenskap. s. 105 - 161 (56 sider)*

  • Dale, E.L.: Kritisk pedagogikk. I: Aasen, P., Foros, P.B., Kjøl, P. (red.): Pedagogikk og politikk, (2004). Cappelen akademisk. s. 371 - 403 (34 sider)*

  • Kvernbekk, T.: Om pedagogikkens faglige identitet. I: Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, (2001). Gyldendal akademisk. s. 17 - 29 (12 sider)*

  • Løvlie, L.: Postmodernisme, språk og filosofi. I: Dale, E.L. (red.): Pedagogisk filosofi, (1992). s. 233 - 253 (20 sider)*

  • Løvlie, L.: Teknokulturell danning. I: Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger, (2003). Pax. s. 347 - 371 (24 sider)*

  • Møller, J.: Aksjonsforskning i spenningsfeltet mellom politikk og vitenskap, (1996). Nordisk Pedagogik, nr. 2 (11 sider)*

  • Slagstad, R.: Universitetet som dannelsesinstitusjon og Etterord. I: Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger, (2003). Pax. s. 246 - 255 og 373 - 378 (14 sider)*

Hjardemaal, F.: Vitenskapsteori. I: Kleven, T.A. (red.): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdeirng. Med bidrag av Hjardemaal, F., Kleven, T.A., Tveit, K., (2002). s. 28 - 60 (31 sider)

Den nasjonale forskningsetiske komitè for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, (1999). Komiteen (28 sider)

Til sammen 264 sider

Fordypningslitteratur:

Klassiske perspektiver på utdanningsforskning. Kopisamling II*

  • Dewey, J.: How to think, (1991). Prometheus Books. s. 145 - 156 (9 sider)*

  • Dürkheim, E.: The natura and method of pedagogy. I: Education and sociololy, (1956). Free Press. s. 91 - 122 (22 sider)*

  • Gulddal, J. & Møller, M.: Fra filologi til filosofi - introduktion til den moderne hermeneutikk. I: Hermeneutikk. En antologi om forståelse, (1999). Gyldendal. Kap. 1 (35 sider)*

  • Habermas, J.: Diskurs, rätt og demokrati. Politisk-filosofiske texter i utval av Eriksen, E.O., och Molander, A., (1995). s. 15 - 32, 75 - 92 (35 sider)*

  • Habermas, J.: Hermeneutikkens krav på universell gyldihet. I: Gulddal, J. & Møller, M.: Fra filologi til filosofi - introduktion til den moderne hermeneutikk. I: Hermeneutikk. En atologi om forståelse, (1999). Gyldendal. s. 206 - 235 (29 sider)*

  • Klafki, W.: Tredje studie. Et kritisk-konstruktiv didaktisk gruntræk. I: Dannelsesteori og didaktikk - nye studier, (2001). Forlaget Klim. s. 101 - 160 (59 sider)*

  • Schwab, J.: The Pratical: A Language for Curriculum. I: Gress, I.J.R. & Purpel, D.E.: Curriculum: An Introduktion to the Field. Second Edition, (1988). McCutchan Publishing Corporation (22 sider)*

  • Skjervheim, H.: Deltakar og tilskodar. I: Deltakar og tilskodar og andre essays, (1996). Aschehoug (17 sider)*

Weber, M.: Samfunnsvitenskapens "objektivitet". I: Makt og byråkrati, (1990). Gyldendal (60 sider)

Esempeltekster/støttelitteratur:

Krogh, Thomas: Historie, forståelse og fortolkning. Det historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. Med bidrag av Endresen, Rolf Theil, Iversen, Irene og Reiton, Ragnhild Evang, (2003). Gyldendal Akademisk

Andersen, H. og Kaspersen, L.B. (red.): Klassisk og moderne samfundsteori, (2000). Hans Reitzels Forlag

Steinsholt, K. og Løvlie, L.: Pedagogikkens mange ansikter - pedagogikkens idèhistorie fra antikken til det postmoderne, (2003). Universitetsforlaget

Statistikk

Hovedbok:

Kleven, T.A. (red.): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Med bidrag Hjardemaal, F., Kleven, T.A., Tveit, K., (2002). s. 11 - 27 og 61 - 175 (131 sider)

Fordypningslitteratur:

Lund, T. og Christophersen, K.-A.: Innføring i statistikk, (1999). Universitetsforlaget metodebibliotek. Kap. 1 - 8 (160 sider)

Eksempeltekster/støttelitteratur:

Lie, S., Kjærnslie, M., Roe, A. & Turmo, A.: Godt rustet for framtida? Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv, Acta Didactia., 4/2001. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Kap. 11 (24 sider)

Lie, S. og Caspersen, M. Lunde: Innføring i SPSS. Mange gode råd og vink for nybegynnere, (2004). Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling

Ask, F.F.: Elementær statistikk. En pedagogisk innføring, (1998). Unikurs

Robson, C.: Real World Research, (2002). 2. utgave. Blackwell Publishers

Kvantitativ metode

Hovedbok:

Lund, T. (red.): Innføring i forskningsmetodologi, (2002). Unipubforlag. Kap. 3, 4, 5 (103 sider)

Fordypningslitteratur:

Cook, T.D. & Campell: Quasi-Experimentation. Design & anlysis issues for the field settings, (1979). Houghton Mifflin Company

Eksempeltekster deles ut på seminaret

Komparativ metode

Hovedbok:

Ragin, C.: Constructing Social Research, (1994). Pine Forge. Kap. 1 - 6 (144 sider)

Fordypningslitteratur:

Metodemiks Kopisamling III*

  • Tashakkori, A. & Teddlie, C. (red.): Handbook of Mixed methods. In Social & Behavioural research, (2004). Kap 1, 10, 11*

  • Shadish, W.R.: Philosophy of Science and the quantitative-qualitative debates: Thriteen Common Errors. I: Evaluation og Program Planning, (1995). Vol. 18, No. 1, s. 63 - 75*

  • Guba, E.G. & Lincoln, Y.S.: Competing Paradigms in Qualitative Research. I: Denzin, & Lincoln, Y.S.: Handbook of Qualitative Research, (1994). Sage*

  • Johnson, B. & Onwuegbuzie, A.J.: Mixed Method Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, (2004). Vol. 33, No. 7, s. 14 - 26*

Eksempeltekster:

Lie, S., Kjærnslie, M., Roe, A. & Turmo, A.: Godt rustet for framtida? Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv, 4/2001. Acta Didactia. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Kap. 11 (24 sider)

Stigler, J.W. & Hiebert, J.: The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Improving Education in the Classroom, (1999). The Free Press

Hopmann, S. Reviews: The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Imporoving Education in the Classroom. I: J. Curriculum Studies, (2000). Vol. 32, No. 6, s. 867 - 881. Se link på bibliotekbasen, UiO på ITL.

Kvalitativ metode

Hovedbøker:

Dalen, M.: Intervju som forskningsmetode - en kvalitativ tilnærming, 2004. Universitetsforlaget (136 sider)

Holter, H. & Kalleberg, R. (red.).: Kvalitative metoder i samfunnsforskning, (1996). Universitetsforlaget. 5 artikler

  • Brandth, B.: Gruppeintervju: perspektiv, relasjoner og kontekst, (1996) (20 sider)

  • Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog, (1996) (46 sider)

  • Leiulfsrud, H. & Hvinden, B.: Analyse og kvalitative data: Fikserbilde eller puslespill?, (1996) (20 sider)

  • Grønmo, S.: Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. I: Holter, H. & Kalleberg, R.: Kvalitative metoder i samfunns-forskning, (1996). Universitetsforlagets Metodebibliotek (36 sider)

Kjelstadli, K.: Fortida er ikke hva den en gang var, (1999). Universitetsforlaget. Kap. 1 - 3, 7 - 12, 14, 16 - 18 og 21 (75 sider)

Møller, J.: Lederidentiteter i skolen - posisjonering, forhandlinger og tilhørighet, (2004). Universitetsforlaget. Kap. 2 (13 sider)

Winther Jørgensen, M. og Philips, L.: Diskursanalyse som teori og metode, (1999). Kap. 1 - 4 (133 sider)

Til sammen 700 sider

Fordypningslitteratur:

Alvesson, M. & Skölberg, K.: Tolkning och reflektion, (1994). Studentlitteratur

Hartman, J: Grundad teori. Teorigenerering på empirisk grund, (2001). Studentlitteratur

Hammersley, M. & Atkinson, P.: Feltmetodikk, (1996). Ad Notam Gyldendal

Diskursanalyse. Kopisamling IV*

  • Berge, K. L.: Hvor er makten i teksten?. I: Berge, K.L., Meyer, S. og Trippestad, T.A.: Maktens tekster, (2003). Gyldendal Adademisk. s. 1 - 18*

  • Chouliaraki, L. & Fairclough, N.: Discourse in Late Modernity. Rethinking Critical Discourse Analysis, (1999). Edinburgh University Press. Kap. 1*

  • Dyrberg, T.B., Hansen, A.D. & Torfing, J. (red.): Diskursteorien på arbejde, (2000). Roskilde universitetsforlag: 2 artikler: Andersen, N.Å.: Politisk administrasjon, (2000) (30 sider) og Sørensen, E.: Skolebestyrelser - i klemme mellem konkurrerende decentraliseringsstrategier, (2000) (23 sider)*

  • Foucault, M.: The Subject and Power. I: Dreyfus, H.F. og Rabinow, P., Foucault, M.: Beyond Structuralism and Hermeneutics, (1986). The Harvester Press*

  • Goodson, I.: Livshistorier - kilde til forståelse av utdanning, (2000). Kap. 2 - 3, s. 43 - 78 (35 sider)*

  • Halliday, M.S.K.: En tolkning av den funksjonelle sammenhengen mellom språk og sosial struktur. I: Berge, K.L., Coppock, P. & Maagerø, E. (red.): Å skape mening med språk. En samling artikler av Halliday, M.A.K., Hasen, R. og Martin, J.R.. Landslaget for norskundervisning (LNU), (1999). Cappelen Akademisk Forlag*

  • Heritage, J.: Conversation Analysis and Institutional Talk. Analysing Data: I: Silverman, David (red.): Qualitative Research. Theory, Method and Practice, (1997). Sage. s. 161 - 182*

  • Hutchby, I. & Wooffitt, R.: "Transcription Glossary & C 2: Foundations of Conversation Analysis". I: Conversation Analysis. Principles, Practices and Applications, (1998). Polity Press. s. 6 - 7, 38 - 69*

  • Potter, J.: Discourse analysis and constructionist approaches: Theoretical background. I: Richardson, John T.E. (red.): Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and the Social Sciences. The British psychological Society, (1996)*

  • Potter, J. and Wetherell, M.: Discourse Analysis. I: Smith, J.A., Harrè, R. & van Langenhove, L.: Rethinking methods in psychology, (1995). Sage*

  • van Dijk, T.: Discourse as Interaction in Society. I: van Dijk (red.): Discourse as Social Interaction, (1997). Sage. s. 1 - 37*

Andersen, N.Å.: Diskursive analysestrategier. Foucaullt, Koselleck, Laclau, Luhmann. Nyt fra Samfundvidenskaberne, (1999)

Fairclough, N.: Critical Discourse Analysis. The critical study of Language, (1995). Longman

Foucault, Michel: Diskursens orden, (1971). Spartacus forlag

Martin, J.R. and Rose, D.: Working with Discourse: Meaning beyond the clause. Open linguistics series, (2003)

Neumann, I.B.: Mening, materialitet, makt, (2001). Fagbokforlaget. Kap. 1 - 4 (87 sider)

Neumann, I.B og Sending, O.J. (red.): Regjering i Norge, (2003). Pax forlag

Svennevig, J.: Samtaleanalyse. I: Svennevig, J., Sandvig, M. og Vagle, W.: Tilnærminger til tekst, (1995). Cappelen Akademiske Forlag. s. 55 - 122

Eksempeltekster:

Neumann, I.B.: Maktkritikk som antropoligiens adelsmerke. I: Norsk antropologisk tidsskrift, (2004). Vol. 15, Nr. 3, s. 133 - 144. Se ITL

Biott, C., Moos, L. & Møller, J.: Studying Head-Teachers' Professional Lives. Scandinavian Journal of Educational Research, (2001). Vol. 45, No. 4, s. 395 - 411 (15 sider). (se ITL)

Svedberg, L.: Rhetorical resources for management - the leading words, (2004). Stockholm Institute of Education. Paper. (se ITL)

Publisert 1. nov. 2004 12:15 - Sist endret 22. feb. 2005 11:54