UTLED4061: Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder
UTLED4081: Masteroppgaven - forberedende arbeid
Litteraturen dekker emnet UTLED4070 Statistikk (301 sider) og fem områder under emnene UTLED4061 Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder og UTLED4081 Masteroppgaven - forberedende arbeid (1420 sider). Den obligatoriske litteraturen inngår i bøker og kompendier og utgjør til sammen 1721 sider. I tillegg presenteres anbefalt fordypningslitteratur som kan brukes i arbeidet med studiekravene og masteroppgaven.
Utdanningsvitenskap som forskningsdisiplin.
Hovedbøker
Hjardemaal, F.: Vitenskapsteori. I: Kleven, T.A. (red.): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. Med bidrag av Hjardemaal, F., Kleven, T.A., 2002. s. 28 - 60 (32 sider).
Den nasjonale forskningsetiske komitè for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, 1999. Komitèen (28 sider). NESH-retningslinjer
Weber, M.: Samfunnsvitenskapens "objektivitet". I: Makt og byråkrati, 1995. Gyldendal. Kap. VI. (60 sider).
Kopisamling I - Utdanningsvitenskap som forskningsdisiplin
Bengtsson, J.: En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I: Bengtsson, J. (red.): Med livsvärlden som grund. Bidrag till utvecklandet av en livsvärdsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning, 1999. Studentlitteratur. s. 9 - 43 (34 sider).*
Dale, E.L.: Kritisk pedagogikk. I: Aasen, P. (red.): Pedagogikk og politikk, 2004. Cappelen akademisk. s. 371 - 405 (34 sider).*
"Helga Eng: Grunnlegger av norsk oppdragelsesvitenskap". I: Dale, E.L.: De strategiske pedagoger: Pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, 1999. Ad Notam Gyldendal. Kap. 2. s. 105 - 161 (56 sider).
Kvernbekk, T.: Om pedagogikkens faglige identitet. I: Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, 2001. Gyldendal akademisk. s. 17 - 29 (12 sider).*
Løvlie, L.: Postmodernisme, språk og filosofi. I: Dale, E.L. (red.): Pedagogisk filosofi, 1992. s. 233 - 253 (20 sider).*
Løvlie, L.: Teknokulturell danning. I: Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger, 2003. Pax. s. 347 - 371 (24 sider).*
Møller, J.: Aksjonsforskning i spenningsfeltet mellom politikk og vitenskap. I: Nordisk Pedagogik, nr. 2, 1996. (11 sider).*
Slagstad, R.: Universitetet som dannelsesinstitusjon og Dannelsens forvandlinger - et etterord. I: Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger; 2003. Pax. s. 246 - 255 og 373 - 378 (14 sider).*
Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.
Anbefalt fordypningslitteratur
Andersen, H. og Kaspersen, L.B. (red.): Klassisk og moderne samfundsteori, 2000. Hans Reitzels Forlag.
Dale, E.L.: Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap, 2004. Abstrakt forlag a/s.
Gunter, H.M.: Conceptualizing Research in Educational Leadership. Educational management Administration & Leadership, 2005. Vol 33(2). s. 165 - 180 (15 sider).
Krogh, T.:Historie, forståelse og fortolkning. Det historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. Med bidrag av Endresen, R. T., Iversen, I. og Reiton, R.E., 2003. Gyldendal akademisk.
Steinsholt, K. og Lævlie, L.: Pedagogikkens mange ansikter - pedagogikkens idèhistorie fra antikken til det postmoderne, 2003. Universitetsforlaget.
Kopisamling II - Klassiske perspektiver på utdanningsforskning
Dewey, J.: How to think, 1991. Prometheus Books. s. 145 - 156 (9 sider).
Dürkheim, E.: The natura and method of pedagogy. I: Education and sociololy, 1956. Free Press. s. 91 - 122 (22 sider).*
Gulddal, J, & Møller, M.: Fra filologi til filosofi - introduktion til den moderne hermeneutikk. I: Gulddal, J. & Møller, M.: Hermeneutikk. En antologi om forståelse, 1999. Gyldendal Danmark. s. 9 - 45.*
Habermas, J.: Hermeneutikkens krav på universel gyldighed. I: Gulddal, J. & Møller, M,: Hermeneutikk. En antologi om forståelse, 1999. Gyldendal Danmark. s. 206 - 235 (29 sider).*
Habermas, J.: Tre normativa demokratimodeller. I: Habermas, J., Eriksen, E.O. & Molander J.: Diskurs, rätt og demokrati. Politisk-filosofiska texter i urval, 1995. s. 75 - 92 (34 sider).*
Klafki, W.: Tredje studie. Et kritisk-konstruktiv didaktisk gruntræk. I: Dannelsesteori og didaktikk - nye studier, 2001. Forlaget Klim. s. 101 - 160 (59 sider).*
Schwab, J.: The Pratical: A Language for Curriculum. I: Gress, I.J.R. & Purpel, D.E.: Curriculum: An Introduktion to the Field. Second Edition, 1988. McCutchan Publishing Corporation. (22 sider).*
Skjervheim, H.: Deltakar og tilskodar. I: Deltakar og tilskodar og andre essays, 1996. Aschehoug. (17 sider).*
Kvantativ metode
Hovedbok
Lund, T. (red.): Innføring i forskningsmetodologi, 2002. Unipub forlag. Kap. 3, 4, 5 og deler av kap. 6, 7, 8 og 9 (133 sider).
Anbefalt fordypningslitteratur
Cook, T.D. & Campell: Quasi-Experimentation. Design & analysis issues for the field settings, 1979. Houghton Mifflin Company.
Lund, T.: A metamodel of central inferences in empirical research./Scandinavian Journal of Educational Research, 2005. Nr. 49. s. 385 - 398 (14 sider). Ligger på ITL.
Lund, T.: The qualitative-guantitative distinction: Some comments./Scandinavian Journal og Educational Research, 2005. Nr. 49. s. 115 - 132 (17 sider). Ligger på ITL.
Lund, T. & Haugen, R.: Forskningsporsessen, 2006. Unipub forlag.
Shadish, W.R.: Philosophy of science and the quantitative-gualitative debates. Thirteen common errors./Education and the Program Planning, 1995. Nr. 18. s. 63 - 75 (12 sider). Ligger på ITL.
Shadish, W.R., Cook, T.D. & Campell, D.T.: Experimental and quasiexperimental designs for generalized inference, 2002. Houghton Mifflin Company.
Kvalitativ metode
Hovedbøker
Brandth, B. Gruppeintervju: perspektiv, relasjoner og kontekst. I: Holter, H. & Kalleberg, R. (red.): Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1996. Universitetsforlaget. (20 sider).*
Brekke, M. (red.): Å begripe teksten. Om grep og begrep i tekstanalyse, 2006. Høyskoleforlaget. s. 19 - 37, 87 - 104, 107 - 137, 159 - 171, 175 - 193 (95 sider).
Grønmo, S.: Samfunnsvitenskapelige metoder, 2004. Fagbokforlaget. (410 sider).
Grønmo, S.: Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. I: Holter, H. & Kalleberg, R.: Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1996. Universitetsforlaget. (36 sider).*
Jordan, B. og Henderson, A.: Interaction Analysis: foundations and Practice. The Journal of the Learning Sciences, 1995. Vol 4(1). s. 39 - 103 (64 sider). Ligger på ITL.
Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog. I: Holter, H. & Kalleberg, R. (red.): Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1996. Universitetsforlaget. (46 sider).*
Kjelstadli, K.: Fortida er ikke hva den en gang var, 1999. Universitetsforlaget. Kap. 1 - 3, 12 - 15 og 21 (115 sider).
Leiulfsrud, H. & Hvinden, B.: Analyse og kvalitative data: Fikserbilde eller puslespill. I: Holter, H. & Kalleberg, R. (red.): Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1996. Universitetsforlaget. (20 sider).*
Møller, J.: Lederidentiteter i skolen - posisjonering, forhandlinger og tilhørighet,, 2004. Universitetsforlaget. Kap 2 (13 sider).*
Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.
Anbefalt fordypningslitteratur
Alvesson, M. & Skölberg, K.: Tolkning och reflektion, 1994. Studentlitteratur.
Andersen, N.Å.: Diskursive analystestrategier. Foucaullt, Koselleck, Laclau, Luhmann, 1999. Nyt fra Samfundsvidenskaberne.
Biott, C., Moos, L. & Møller, J.: Studying Head-Teachers' Professional Lives. I: Scandinacian Journal og Educational Research, 2001. Vol. 45. No.2. S. 309 - 411 (16 sider). Ligger på ITL.
Dalen, M.: Intervju som forskningsmetode - en kvalitativ tilnærming, 2004. Universitetsforlaget. (136 sider).
Fairclough, N.: Critical Discourse Analysis. The critical study of Language, 1996. Longman.
Foucault, M.: Diskursens orden, 1996. Spartacus forlag.
Hammersley, M. & Atkinson, P.: Feltmetodikk, 1996. Ad Notam Gyldendal.
Hartmann, J.: Grundad teori. Teorigenerering på empirisk grund, 2001. Studentlitteratur.
Martin, J.R. and Rose, D.: Working with Discourse: Meaning beyond the clause, 2003. Open linguistics series.
Neumann, I.B. og Sending, O.J. (red.): Regjering i Norge, 2003. Pax forlag.
Neumann, I.B.: Maktkritikk som antropologiens adelsmerke. I: Norsk antropologisk tidsskrift, 2004. Vol. 15, Nr. 3. s. 133 - 144. Ligger på ITL.
Neumann, I.B.: Mening, materialitet, makt, 2001. Fagbokforlaget. Kap. 1 - 4 (87 sider).
Svedberg, L.: Rhetorical resources for management - the leading words, 2004. Stockholm Institute of Education. Paper. Ligger på ITL.
Svenning, J.: Samtaleanalyse. I: Svenning, J., Sandvig, M. og Vagle, W.: Tilnærminger til tekst, 1995. Cappelen Akademiske Forlag. s. 55 - 122.
Winther Jørgensen, M. og Philips, L.: Diskursanalyse som teori og metode, 1999. Kap. 1 - 4 (133 sider).
Kopisamling IV - Diskursanalyse
Andersen, N.Å.: Politisk administrasjon. I: Dyrberg, T.B., Hansen, A.D. & Torfing, J. (red.): Diskursteorien på arbejde, 2000. Roskilde Universitetsforlag. (290 sider).*
Berge, K. L.: Hvor er makten i teksten?. I: Berge, K.L., Meyer, S. og Trippestad, T.A.: Maktens tekster, 2003. Gyldendal Adademisk. s. 1 - 18.*
Chouliaraki, L. & Fairclough, N.: Discourse in Late Modernity. Rethinking Critical Discourse Analysis, 1999. Edinburgh University Press. Kap. 1.*
Foucault, M.: The Subject and Power. I: Dreyfus, H.F. og Rabinow, P., Foucault, M.: Beyond Structuralism and Hermeneutics, 1982. The Harvester Press.*
Goodson, I.: Livshistorier - kilde til forståelse av utdanning, 2000. Kap. 2 - 3, s. 43 - 78 (35 sider).*
Halliday, M.S.K.: En tolkning av den funksjonelle sammenhengen mellom språk og sosial struktur. I: Berge, K.L., Coppock, P. & Maagerø, E. (red.): Å skape mening med språk. En samling artikler av Halliday, M.A.K., Hasen, R. og Martin, J.R., 1999. Cappelen Akademisk Forlag.*
Heritage, J.: Conversation Analysis and Institutional Talk. Analysing Data: I: Silverman, D. (red.): Qualitative Research. Theory, Method and Practice, 1997. Sage. s. 161 - 182.*
Hutchby, I. & Wooffitt, R.: "Transcription Glossary & C 2: Foundations of Conversation Analysis". I: Conversation Analysis. Principles, Practices and Applications, 1998. Polity Press. s. 6 - 7, 38 - 69.*
Potter, J.: Discourse analysis and constructionist approaches: Theoretical background. I: Richardson, John T.E. (red.): Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and the Social Sciences, 1996. The British psychological Society.*
Potter, J. and Wetherell, M.: Discourse Analysis. I: Smith, J.A., Harrè, R. & van Langenhove, L.: Rethinking methods in psychology, 1995. Sage.*
Sørensen, E.: Skolebestyrelser - i klemme mellom konkurrerende decentraliseringsstrategier. I: Dyrberg, T.B., Hansen, A.D. & Torfing , J. (red.): Diskursteorien på arbejde, 2000. Roskilde Universitetsforlag (23 sider).*
van Dijk, T.: Discourse as Interaction in Society. I: van Dijk (red.): Discourse as Social Interaction, 1997. Sage. s. 1 - 37.*
Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.
Komparativ metode
Hovedbok:
Ragin, C.: Constructing Social Research, 1994. Pine Forge. Kap. 1 - 6 (144 sider).
Anbefalt fordypningslitteratur:
Lie, S., Kjærnslie, M., Roe, A. & Turmo, A.: Godt rustet for framtida? Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv. Acta Didactia. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. 4/2001. Kap. 11 (24 sider).
Stigler, J.W. & Hiebert, J.: The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Improving Education in the Classroom, 1999. The Free Press.
Hopmann, S.: Reviews: The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Imporoving Education in the Classroom. I: J. Curriculum Studies, 2000. Vol. 32, No. 6, s. 867 - 881. Se link på bibliotekbasen. Ligger på ITL.
Kopisamling III - Metodemiks
Guba, E.G. & Lincoln, Y.S.: Competing Paradigms in Qualitative Research. I: Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S.: Handbook of Qualitative Research, 1994. Sage.
Johnson, B. & Onwuegbuzie, A.J.: Mixed Method Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. I: Educational Researcher, 2004. Vol. 33, No. 7, s. 14 - 26.
Johnson, B. & Turner, L.A.: Data Collection Strategies in Mixed Methods Research. I: Tashakkori, A. & Teddle, C.:Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research, 2003. s. 297 - 319.
Kemper, E.A., Stringfield, S. & Teddlie, C.: Mixed Methods Sampling Strategies in Social Research. I: Tashakkori, A. & Teddle, C.: Handbook of Mixed Methods in Social Behavioral Research, 2003. s. 273 - 296.
Shadish, W.R.: Philosophy of Science and the quantitative-qualitative debates: Thirteen Common Errors. I: Evaluation og Program Planning, 1995. Vol. 18, No. 1. s. 63 - 75.
Tashakkori, A. & Teddlie, C. (red.): Handbook of Mixed methods in Social & Behavioural research, 2003. Kap 1, 10, 11.
Læringskrav
Læringskrav for emnet - se ITL