Pensum/læringskrav

UTLED4061: Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder

UTLED4081: Masteroppgaven - forberedende arbeid

Litteraturen dekker emnet UTLED4061 Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder og UTLED4081 Masteroppgaven - forberedende arbeid (1420 sider). Den obligatoriske litteraturen inngår i bøker og kompendier. I tillegg presenteres anbefalt fordypningslitteratur som kan brukes i arbeidet med studiekravene og masteroppgaven.

Hovedbøker

Hjardemaal, F. (2002). Vitenskapsteori. I T.A. Kleven (Red.), Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering. (ss. 28-60) Oslo: Unipub. (32 sider).

Den nasjonale forskningsetiske komitè for samfunnsvitenskap og humaniora. Elgesem, D. & Jenssen, T. (1999). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora: vedtatt av Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora 15. februar 1999. Oslo: Komitéen. (28 sider). NESH-retningslinjer

Weber, M. (2000). Samfunnsvitenskapens "objektivitet". I E. Fivelsdal, Makt og byråkrati: essays om politikk og klasse, samfunnsforskning og verdier. Oslo: Gyldendal. (60 sider).

Kopisamling I - Utdanningsvitenskap som forskningsdisiplin

Bengtsson, J. (1999). En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I J. Bengtsson (Red.), Med livsvärlden som grund: bidrag till utvecklandet av en livsvärdsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning, (ss.9-43). Lund: Studentlitteratur. (34 sider).*

Dale, E.L. (2004). Kritisk pedagogikk. I P. Aasen (Red.), Pedagogikk og politikk, (ss. 371-405). Oslo: Cappelen akademisk. (34 sider).*

Helga Eng: Grunnlegger av norsk oppdragelsesvitenskap. (1999). I E.L. Dale, De strategiske pedagoger: Pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, (ss. 105-161). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (56 sider).

Kvernbekk, T. (2001). Om pedagogikkens faglige identitet. I T. Kvernbekk (Red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, (ss. 17-30). Oslo: Gyldendal akademisk. (13 sider).*

Løvlie, L. (1991). Postmodernisme, språk og filosofi. I E.L. Dale (Red.), Pedagogisk filosofi, (ss. 233-253). Oslo: Ad. Notem Gyldendal. (20 sider).*

Løvlie, L. (2003). Teknokulturell danning. I R. Slagstad, O. Korsgaard, L. Løvlie (Red.), Dannelsens forvandlinger, (ss.347-371). Oslo: Pax. (24 sider).*

Møller, J. (1996). Aksjonsforskning i spenningsfeltet mellom politikk og vitenskap. I Nordisk Pedagogikk, 2. (11 sider).*

Slagstad, R. (2003). Universitetet som dannelsesinstitusjon. I R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie (Red.), Dannelsens forvandlinger, (ss. 246-255, 373-378). Oslo: Pax. (14 sider).*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Anbefalt fordypningslitteratur

Andersen, H. & Kaspersen, L.B. (Red.). (2000). Klassisk og moderne samfundsteori. København: Hans Reitzels Forlag.

Dale, E.L. (2005). Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap. Oslo: Abstrakt forlag.

Gunter, H.M. (2005). Conceptualizing Research in Educational Leadership. Educational Management Administration & Leadership, 33(2), ss. 165-180.

Krogh, T., Endresen, R.T., Iversen I., m. fl. (2003). Historie, forståelse og fortolkning. Det historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter. Oslo: Gyldendal akademisk.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2004). Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget.

Kopisamling II - Klassiske perspektiver på utdanningsforskning

Dewey, J. (1991). Empirical and Scientific Thinking. I How We Think?, (ss. 145-146). New York: Prometheus Books. (9 sider).

Dürkheim, E. (1956). The natura and method in pedagogy. I Education and sociololy, (ss. 91-122). Free Press. (31 sider).*

Gulddal, J. & Møller, M. (1999). Hermeneutik: en antologi om forståelse. I J. Gulddal & M. Møller (Red.), Hermeneutikk. En antologi om forståelse, (ss. 9-45). København: Gyldendal. (36 sider).*

Habermas, J. (1999). Hermeneutikkens krav på universel gyldighed. I J. Gulddal & M. Møller (Red.), Hermeneutikk. En antologi om forståelse, (ss. 206-235). København: Gyldendal. (29 sider).*

Habermas, J. (1995). Tre normativa demokratimodeller. I J. Habermas, E.O. Eriksen & J. Molander (Red.), Diskurs, rätt og demokrati. Politisk-filosofiska texter i urval, ss. 75-92. (17 sider).*

Klafki, W. (2001). Tredje studie. Et kritisk-konstruktiv didaktisk gruntræk. I Dannelsesteori og didaktikk: nye studier, (ss. 101-160). Århus: Forlaget Klim. (59 sider).*

Schwab, J.J. (1988). The Pratical: a language for curriculum. I J.R. Gress & E.E. Purpel, Curriculum: An Introduktion to the Field. Washington: McCutchan Publishing Corporation. (22 sider).*

Skjervheim, H. (1996). Deltakar og tilskodar. I Deltakar og tilskodar og andre essays. Oslo: Aschehoug. (17 sider).*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Kvantativ metode

Hovedbok

Lund, T. (Red.). (2002). Innføring i forskningsmetodologi. Oslo: Unipub forlag. (Kap. 3, 4 og 5, 102 sider).

Anbefalt fordypningslitteratur

Cook, T.D. & Campell, D.T. (1979). Quasi-experimentation: design & analysis issues for field settings. Boston: Houghton Mifflin Co.

Lund, T. (2005). A metamodel of central inferences in empirical research. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(4), ss. 385-398. Ligger på ITL.

Lund, T. (2005).The qualitative-quantitative distinction. Some comments. Scandinavian Journal og Educational Research, 49(2), ss. 115-132. Ligger på ITL.

Lund, T. & Haugen, R. (2006). Forskningsprosessen. Oslo: Unipub.

Shadish, W.R. (1995). Philosophy of Science and the quantitative-qualitative debates. Thirteen common errors. Education and the Program Planning, 18, ss. 63-75. Ligger på ITL.

Shadish, W.R., Cook, T.D. & Campell, D.T. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized inference. Boston: Houghton Mifflin.

Kvalitativ metode

Hovedbøker

Brandth, B. (1996). Gruppeintervju: perspektiv, relasjoner og kontekst. I H. Holter & R. Kalleberg, R. (Red.), Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider).*

Brekke, M. (Red.). (2006). Å begripe teksten. Om grep og begrep i tekstanalyse, (ss. 19-37, 87-104, 107-137, 159-171, 175-193). Oslo: Høyskoleforlaget. (95 sider).

Grønmo, S. (1996). Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. I H. Holter & R. Kalleberg, Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Oslo: Universitetsforlaget. (36 sider).*

Jordan, B. og Henderson, A. (1995). Interaction Analysis: Foundations and Practice. The Journal of the Learning Sciences, 4(1), ss. 39-103. (64 sider). Ligger på ITL.

Kalleberg, R. (1996). Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog. I H. Holter & R. Kalleberg (Red.), Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Oslo: Universitetsforlaget. (46 sider).*

Kjelstadli, K. (1999). Fortida er ikke hva den en gang var. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1-3, 12-15 og 21, 115 sider).

Leiulfsrud, H. & Hvinden, B. (1996). Analyse og kvalitative data: Fikserbilde eller puslespill. I H. Holter & R. Kalleberg (Red.), Kvalitative metoder i samfunnsforskning. Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider).*

Møller, J. (2004). Lederidentiteter i skolen - posisjonering, forhandlinger og tilhørighet. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 2, 13 sider).*

Ringdal; K. (2007). Enhet og mangfold: samfunnsvitenskpelig forskning og kvantitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1-10, 19 og 20, 277 sider)*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Anbefalt fordypningslitteratur

Alvesson, M. & Skölberg, K. (1994). Tolkning och reflektion. Studentlitteratur.

Andersen, N.Å. (1999). Diskursive analystestrategier. Foucaullt, Koselleck, Laclau, Luhmann. Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

Biott, C., Moos, L. & Møller, J. (2001). Studying Head-Teachers' Professional Lives. I Scandinacian Journal og Educational Research, (45)2, ss. 309-411. (12 sider). Ligger på ITL.

Dalen, M. (2004). Intervju som forskningsmetode - en kvalitativ tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget. (136 sider).

Fairclough, N. (1996). Critical Discourse Analysis. The critical study of Language. Longman.

Foucault, M. (1996). Diskursens orden. Spartacus forlag.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (1996). Feltmetodikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Hartmann, J. (2001). Grundad teori. Teorigenerering på empirisk grund. Oslo: Studentlitteratur.

Martin, J.R. & Rose, D. (2003). Working with Discourse: Meaning beyond the clause. Open linguistics series.

Neumann, I.B. & Sending, O.J. (Red.). (2003). Regjering i Norge. Pax forlag.

Neumann, I.B. (2004). Maktkritikk som antropologiens adelsmerke. I Norsk antropologisk tidsskrift, 15(3), ss. 133-144. Ligger på ITL.

Neumann, I.B. (2001). Mening, materialitet, makt. Fagbokforlaget. (Kap. 1-4, 87 sider).

Svedberg, L. (2004). Rhetorical resources for management - the leading words. Stockholm Institute of Education. Paper. Ligger på ITL.

Svenning, J. (1995). Samtaleanalyse. I J. Svenning, M. Sandvig & W. Vagle, Tilnærminger til tekst, (ss. 55-122). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Winther Jørgensen, M. og Philips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode. (Kap. 1-4, 133 sider).

Kopisamling IV - Diskursanalyse

Andersen, N.Å. (2000). Politisk administrasjon. I T.B. Dyrberg, A.D. Hansen, & J. Torfing (Red.), Diskursteorien på arbejde. Roskilde Universitetsforlag. (290 sider).*

Berge, K. L. (2003). Hvor er makten i teksten?. I K.L. Berge, S. Meyer & T.A. Trippestad, Maktens tekster, (ss. 1-18). Oslo: Gyldendal Adademisk.*

Chouliaraki, L. & Fairclough, N. (1999). Discourse in Late Modernity. Rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh University Press. (Kap. 1).*

Foucault, M. (1982). The Subject and Power. I H.F. Dreyfus, P. Rabinow & M. Foucault, Beyond Structuralism and Hermeneutics. The Harvester Press.*

Goodson, I. (2000). Livshistorier - kilde til forståelse av utdanning. (Kap. 2-3, 35 sider).*

Halliday, M.A.K. (1999). En tolkning av den funksjonelle sammenhengen mellom språk og sosial struktur. I K.L. Berge, P. Coppock & E. Maagerø (Red.), Å skape mening med språk. En samling artikler av Halliday, M.A.K., Hasen, R. og Martin, J.R. Oslo Cappelen Akademisk Forlag.*

Heritage, J. (1997). Conversation Analysis and Institutional Talk. Analysing Data. I D. Silverman (Red.), Qualitative Research. Theory, Method and Practice, (ss.161-182). Sage.*

Hutchby, I. & Wooffitt, R. (1998). "Transcription Glossary & C 2: Foundations of Conversation Analysis". I Conversation Analysis. Principles, Practices and Applications, (ss. 6-7, 38-69). Polity Press.*

Potter, J. (1996). Discourse analysis and constructionist approaches: Theoretical background. I John T.E. Richardson, (Red.), Handbook of Qualitative Research Methods for Psychology and the Social Sciences. The British psychological Society.*

Potter, J. and Wetherell, M. (1995). Discourse Analysis. I J.A. Smith, R. Harrè & L. van Langenhove, Rethinking methods in psychology. Sage.*

Sørensen, E. (2000). Skolebestyrelser - i klemme mellom konkurrerende decentraliseringsstrategier. I T.B. Dyrberg, A.D. Hansen & J. Torfing (Red.), Diskursteorien på arbejde. Roskilde Universitetsforlag. (23 sider).*

van Dijk, T. (1997). Discourse as Interaction in Society. I T. van Dijk (Red.), Discourse as Social Interaction, (ss. 1-37). Sage.*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Komparativ metode

Hovedbok:

Ragin, C. (1994). Constructing Social Research. Pine Forge. (Kap. 1-6, 144 sider).

Anbefalt fordypningslitteratur:

Lie, S. (2001). Godt rustet for framtida?: Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo.

Stigler, J.W. & Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Improving Education in the Classroom. The Free Press.

Hopmann, S. (2000). Reviews: The Teaching Gap: Best Ideas from the World's Teachers for Improving Education in the Classroom. I J. Curriculum Studies, 32(6), ss. 867-881. Se link på bibliotekbasen. Ligger på ITL.

Kopisamling III - Metodemiks

Guba, E.G. & Lincoln, Y.S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. I N.K. Denzin & Y.S. Lincoln, Handbook of Qualitative Research. Sage.

Johnson, B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed Method Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. I Educational Researcher, 33(7), ss. 14-26.

Johnson, B. & Turner, L.A. (2003). Data Collection Strategies in Mixed Methods Research. I A. Tashakkori & C. Teddle, Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research, ss. 297-319.

Kemper, E.A., Stringfield, S. & Teddlie, C. (2003). Mixed Methods Sampling Strategies in Social Research. I A. Tashakkori & C. Teddlie, Handbook of Mixed Methods in Social Behavioral Research, ss. 273-296.

Shadish, W.R. (1995). Philosophy of Science and the quantitative-qualitative debates: Thirteen Common Errors. I Evaluation og Program Planning, 18(1), ss. 63-75.

Tashakkori, A. & Teddlie, C. (Red.). (2003). Handbook of Mixed methods in Social & Behavioural research. (Kap 1, 10, 11).

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 30. nov. 2007 08:44 - Sist endret 19. aug. 2014 14:07