UTLED4110B – Ledelse og styring av utdanning
Kort om emnet
Skolen har behov for ledere som bidrar til en konstruktiv styring av virksomheten gjennom regelverk, budsjettering, planlegging, evaluering og resultatoppfølging. Gjennom arbeid med kvalitetskriterier knyttet til nasjonal og kommunal utdanningspolitikk og organisasjonsteoretiske begreper om skole og utdanning, er målet å utvikle en styringskompetanse for et utdanningssystem i sterk endring. Emnet kvalifiserer for ledelse av innovative læringskulturer med utgangspunkt i pedagogisk ledelseskompetanse og gir en innføring i økonomi og juss som redskaper for styring av utdanning.
Temaer som tas opp:
Kvalitet i styring
- Styring på nasjonalt og kommunalt/fylkeskommunalt nivå
- Økonomi og juss som redskaper for styring av utdanning
- Forholdet mellom politikk, offentlighet, forvaltning og profesjon
Kompetanse for ledelse
- Skolen som organisasjon og system
- Kommunikasjon og læring i organisasjoner
- Personalledelse og profesjoner
Kultur for læring
- Utdanningens mandat og oppgaver
- Det kulturelle fellesskapet som respekterer forskjellighet og mangfold
- Evaluering, endring og kvalitetsutvikling
Hva lærer du?
Målet er at studentene skal utvikle:
- Forståelse av den nasjonale og kommunale utdanningspolitikken
- Innsikt i ulike styringsstrategier, herunder økonomi og juss
- Kunnskap om organisasjonsteoretiske begreper om skole og utdanning
- Kunnskap om kulturens betydning for ledelse og utvikling av læringskulturer
- Kompetanse i vurdering og veiledning som strategi for læring og utvikling
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.
Hva skjer via nettet?
- Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
- Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
- Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
- Det legges til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.
Eksamen
Eksamensformen er mappevurdering. Mappen skal bestå av tre arbeider hvorav minst et gruppearbeid og minst et individuelt arbeid.
Karakterer: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Annet
Emnet kan gjennomføres som videreutdanning innenfor Rektorskolen. Emnet kan også inngå i en mastergrad i utdanningsledelse.