Pensum/læringskrav

Studielitteratur
2018/2019 UTLED 4111B - Rektorutdanningen


Hovedbøker (obligatorisk)

Aas, M. (2016). Bli en bedre skoleleder. Gruppecoaching som verktøy. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2-6; 53 sider

Aas, M. (2013). Ledelse av skoleutvikling. Oslo: Universitetsforlaget. 144 sider

Aas, M. & Paulsen, J.M. (red.) (2017). Ledelse i fremtidens skole. Oslo: Fagbokforlaget

Ertevåg, S.K. (2012). Leiing av endringsarbeid i skulen. Oslo: Gyldendal Akademisk. 190 sider.

Fullan, M. (2017). Ledelse som setter spor. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Bang, H (2011). Organisasjonskultur. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-5; 155 sider

Irgens, E. (2016). Skolen. Organisasjon og ledelse, kunnskap og læring. Oslo: Fagbokforlaget. (Side 13-61, 102-124, 183-252, 283-330). 190 sider.

Roald, K. (2012). Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Når skole og skoleeier utvikler kunnskap. Oslo: Fagbokforlaget. Kapittel 1-5. 173 sider

Møller, J. & Ottesen, E. (2011). Rektor som leder og sjef. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1-6, 9,10, 12 og 13. 209 sider.

Robinson, V. (2014). Elevsentrert skoleledelse. Cappelen Akademisk. 134 sider.

Säljö, R. (2016). Læring- en introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm. 180 sider.

Vedøy, G. (2017). Leiing i og flerkulturelle skoler. Kapittel 1-4 og 10. 82 sider.

Andenæs, K & Møller, J. (red) (2016). Retten i skolen. Mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 9 og 10. 45 sider.

Kopisamling

Andreassen, S.E. (2014). Lokale læreplaner – kunnskapsmonopol eller kompetansemeny? I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 27 sider.

Røvik, K.A. & Pettersen, H.M. (2014). Masterideer. I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 27 sider.

Møller, J. (2014). Ledelse som masteride i norsk skole sett i et internasjonalt perspektiv. I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 15 sider.

Erstad, O. (2011). Digitalt kompetente skoler. I Erstad, O. & Hauge, T.E (red.). Skoleutvikling og digitale medier – kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (Kap. 3) 15 sider.

Irgens, E. (2010). Rom for arbeid. Lederen som konstruktør av den gode skole. I: Andreassen, R.A., Irgens, E.J. & Skaalvik, E. (2010). Kompetent skoleledelse. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. 20 sider.

Lai, L. (2013). Kompetanseanalyse. Aktiviteter og tilnærminger. I Linda Lai. Strategisk kompetanseledelse, Oslo: Fagbokforlaget. 13 sider.

Lai, L. (2013). Kompetansemobilisering. I L.Lai, Strategisk kompetanseledelse, 3.utg. Oslo: Fagbokforlaget. 27 sider.

Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte- slik lærere, forskere og politikere ser det. I T.S. Prøitz, Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. 18 sider.

Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte i politikk og styring. I T.S. Prøitz, Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. 12 sider.

Sandberg, K. (2016). Barnets beste i skolen. I K. Andenæs og J. Møller (red.), Retten i skolen. Mellom pedagogikk, jus og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. 13 sider.

 

Elektroniske artikler

Skedsmo, G. & Mausethagen, S. (2017). Nye styringsformer i utdanningssektoren – spenninger mellom resultatstyring og faglig-profesjonelt ansvar. I Norsk pedagogisk tidsskrift, 02/2017, 169 – 179. 10 sider.

Hargreaves, A. & Goodson, I. (2006). Educational change over time? The sustainability and nonsustainability of three decades of secondary school change and continuity. Educational Administration Quarterly, 42(1), 3 – 41. 38 sider.

Moberg, D.J. & Velasquez, M. (2004). The ethics of mentoring. Business Ethics Quarterly, 14(1), 95 -122. 27 sider.

Earl, L.M. Leadership for evidence-informed conversations. I L.M. Earl & H. Timperley (red.), Professional Learning Conversations: Challenges in Using Evidence for

Improvement, 43-52. 9 sider.

Wrigley, T. (2000). Misunderstanding school improvement. Improving Schools, 3(1), 23 – 29. 6 sider.


Aas, M. & Skedsmo, G. Kollektiv kunnskapsbygging og profesjonalisering av lederteam. Kapittel 15,  21 sider.

Abrahamsen, H. & Aas, M. Avdelingsledere – en ny profesjon innfor skoleledelse? Kapittel 16, 14 sider.

Stray, J.H. & Wittek, L. (red), (2014). Pedagogikk – en grunnbok . Cappelen Damm:

Kapittel 11, 16 sider.

Det forutsettes at studentene er kjent med aktuelle styringsdokumenter.
 

Tips til tilleggslitteratur:

For ledere i grunnskolen:

Jensen, R. & Aas, M. (2012). Å utforske praksis. Grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

For ledere i videregående skole:

Jensen, R. & Aas, M. (2012). Å utforske praksis. Videregående. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Gunnulfsen, A.E. & Hall, J. (2015). En skoleleders dagbok -Profesjonell praksis og juridisk skjønn. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.

Eriksen, B. (2012). Rektors styringsrett. Oslo: Gyldendal juridisk.

Gunter, H. (2005). Putting Education Back into Leadership. FORUM, 47 (2).

Robinson, V. (2006). Putting Education Back into Educational Leadership. Leading and Managing, 12 (1).

Acta Didactica 10(4) Temanummer om skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.

 

 

Publisert 17. sep. 2018 21:16 - Sist endret 17. sep. 2018 21:16