UTLED4210 – Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.
Utdanningsledere stilles overfor store krav til omstilling og fornying. Det rettes fokus mot profesjonell ledelse i organisasjoner i endring. Sentrale områder er kunnskapsledelse, profesjonalitet og yrkesidentitet. Teorier om organisasjonsutvikling, endring og læring i organisasjoner skal bidra til økt evne til å analysere og lede refleksjons- og læringsprosesser. Utdanningens rolle og funksjon i et globalisert utdanningssamfunn blir vektlagt.
Innhold
Profesjonalitet og ledelse
- Om dannelse av identitet og grunnlaget for autoritet innenfor utdanningsorganisasjoner
- Perspektiver på læring og skolens dannelsesoppgave
- Etiske perspektiver på ledelse
Utdanningskvalitet og ledelse
- Teorier om læring på organisasjons- og systemnivå
- Utdanningspolitikk og utdanningskvalitet
- Kvalitetsarbeid i skolen innenfor endrede økonomiske og juridiske rammebetingelser
Internasjonale trender og ledelse
- Globalisering, trender og konsekvenser for utdanningssamfunnet
- Kommunikasjon, teknologi og utdanning
- Det flerkulturelle utdanningssamfunnet
Hva lærer du?
Med bakgrunn i teori skal studentene utvikle kunnskap, forståelse og analysekompetanse i forhold til:
- egne refleksjons- og læringsprosesser
- refleksjons- og læringsprosesser i egen organisasjon
- nasjonal utdanningspolitikk og forskning
- internasjonale trender innen utdanningspolitikk og forskning
Opptak og adgangsregulering
For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter må ha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til Masterprogrammet i Utdanningsledelse. Emnet bygger på den grunnleggende forståelse for fagfeltet som etableres i første del av masterprogrammet. Studentene må ha fullført de første 30 studiepoengene i masterprogrammet eller tilsvarende før de kan starte på dette emnet som skal gi både utvidet og mer inngående kjennskap til fagfeltet og utdanningslederrollen.
Overlappende emner
100% overlapp med Modul 2 i Utdanningsledelse (videreutdanning) med emnekode 185 UTDLED2. Faglig overlapp med andre emner på trinn 2 i Masterprogrammet i Utdanningsledelse (UTLED4020, UTLED4021, UTLED4022, UTLED4023, UTLED4211, UTLED4212, UTLED4213) er vurdert til 100%.
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i seminarer, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid. Det legges til rette for at studentene skal arbeide med teori som knyttes til praksis. Studentene får veiledning i arbeidet med studiekravene.
Undervisningen strekker seg over to semestre, med undervisningsstart i vårsemesteret.
Hva skjer via nettet?
- Informasjon og kommunikasjon via elektronisk læringsplattform.
- Nettbaserte oppgaver
- Veiledning på oppgaver
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Mappeeksamen. Mappen skal bestå av 3 arbeider, et fra hvert hovedemne. Minst ett skal være individuelt og minst ett i gruppe. I tillegg leveres et refleksjonsnotat der utvalget av arbeider til eksamensmappen begrunnes.
Studiekrav
En forutsetning for å gå opp til eksamen er at studentene har gjennomført studiekravene som er spesifisert for emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved oppstart av emnet.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Det etableres en referansegruppe for Utdanningsledelse trinn 2. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering.
Annet
Innpassing
Studenter som er tatt opp til masterprogrammet i Utdanningsledelse følger normalt UTLED4210 - Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring (30 studiepoeng) og avlegger eksamen i høstsemesteret. Studenter som har fått innpasninger (fritak for deler av UTLED4210 på grunnlag av tidligere utdanning) , følger UTLED4211 – Ledelse, profesjonalitet og læring (nedlagt) (10 studiepoeng) og/eller UTLED4212 – Utdanningskvalitet og ledelse (nedlagt) (10 studiepoeng) og/eller UTLED4213 – Internasjonale trender og ledelse (nedlagt) (10 studiepoeng). Søknader om innpasning vurderes i forbindelse med opptak til emnet.