Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Dale, E.L. (1997). Undervisningens etikk. I E.L. Dale (Red.), Etikk for pedagogisk profesjonalitet. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (Del 1, 23 sider).

Lave, J. & Wenger, E. (Red.). (2003). Situeret læring og andre tekster. København: Hans Reitzels Forlag. (Del 2, kap. 2 og 3, 51 sider).

Møller, J. (2004). Lederidentiteter i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 4, 8, 9, 10 og 11, 97 sider).

Sørhaug, T. (2004). Managementmentalitet og autoritetens forvandling: ledelse i en kunnskapsøkonomi. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 6, 76 sider).*

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Kopisamling

Dysthe, O. (1997). Leiing i et dialogperspektiv. I O.L. Fuglestad & S. Lillejord (Red.), Pedagogisk ledelse i et relajonelt perspektiv, (ss. 77-99). Bergen: Fagbokforlaget. (22 sider).

Dysthe, O. (2001). Vygotsky og sosiokulturell teori. I O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring, (ss. 73-91). Oslo: Abstrakt forlag AS. (18 sider).

Hansbøl, G. (2002). Findes der en form for viden, der er særlig karakteristisk for pædagogisk ledelse? I L. Moos & Krejsler (Red.), Professionalisering og ledelse, (ss. 171-197). Fredrikshavn: Dafolo Forlag. (26 sider).

Hellesnes, J. (1992). Ein utdana mann og eit dana menneske. Framlegg til eit utvida daningsomgrep. I E.L. Dale (Red.), Pedagogisk filosofi, (ss. 79-103). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (24 sider).

Igland, M.A. & Dysthe, O. (2001). Mikhail Bakhtin og sosiokulturell teori. I O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring, (ss. 107-129). Oslo: Abstrakt forlag AS. (22 sider).

Klafki, W. (1996). Kategorial dannelse. I E.L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling. Klassiske tekster, (ss. 167-203). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (36 sider).

Kvale, S. (2000). Å bli veiledet i en speillabyrint i tåke. I K. Skagen (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning, (ss. 239-252). Bergen: Fagbokforlaget. (13 sider).

Kvernbekk, T. (2001). Om pedagogikkens faglige identitet. I T. Kvernbekk (Red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, (ss. 17-31). Oslo: Gyldendal. (14 sider).

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. I Nordisk pedagogikk, 15(2), 88-96. (8 sider).

Moos, L. (2002). Pædagogisk ledelse: Ledelse af/som dannelse?. I L. Moos & J. Krejsler (Red.), Professionalisering og ledelse, (ss. 147-171). Fredrikshavn: Dafolo Forlag. (24 sider).

Møller, J. (1996). Karismatisk lederskap i skolen - en analyse og et forsøk på "myteknekking". I Norsk pedagogisk tidsskrift, (1), 1-11. (10 sider).

Rynning, H. (1993). Etikk og lojalitet i organisasjoner. I O. Nordhaug (Red.), Strategisk Personalledelse, (ss. 290-310). Oslo: Tano Aschehoug. (20 sider).

Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: competing discourses, competing outcomes. I Journal of Educational Policy, 16(2), 149-161. (12 sider).

Slagstad, R. (2003). Dannelsens forvandling - et etterord. I R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie (Red.), Dannelsens forvandlinger, (ss. 246-255, 373-378). Oslo: Pax Forlag. (14 sider).

Spillane, J.P., Halverson, R. & Diamond, J.B. (2004). Towards a theory of leadership practice: a distributed perspective. I Journal of Curriculum Studies, 36(1), 3-34. (31 sider).

Velg 200 fra disse artiklene/bøkene:

Bøker:

Thuen, H. & Vaage, S. (Red.). (1989). Oppdragelse til det moderne, (ss. 17-47, 47-70, 73-95, 121-147, 147-181, 181-197, 199-217). Oslo: Universitetsforlaget. (169 sider).

Bråten, I (Red.). (2005). Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen Adademiske Forlag. (187 sider).

Rabinow, P. (1991). The Foucault Reader. London: Penguin Books. (390 sider).

Artikler i kopisamlingen:

Dewey, J. (1966). Experience and Thinking. I J. Dewey, Democracy and Education, (ss. 139-151). NY: Free Press. (12 sider).

Dewey, J. (1966). Educational values. I J. Dewey, Democracy and education, (ss. 231-249). NY: Free Press. (18 sider).

Vygotsky, L. (1996). Internalisering av høyere psykologiske funksjoner. I E.L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling, (ss. 143-151). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (8 sider).

Vygotsky, L. (1996). Interaksjon mellom læring og utvikling. I E.L. Dale (Red.), Skolens undervisning og barnets utvikling, (ss. 151-167). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (16 sider).

Aasen, P. (1992). Den store innesperringen. Skolens historie i lys av Michel Foucaults sosialiseringsteori. I P. Aasen & A.O. Telhaug (Red.), Takten, takten, pass på takten. Studier i den offentlige oppdragelsens historie, (ss. 25 - 65). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (40 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 16. mai 2007 15:27 - Sist endret 19. aug. 2014 14:08