Pensum/læringskrav

Hovedbøker

Dahler-Larsen, P. (1998). Den Rituelle Reflektion - om evaluering i organisationer. Odense: Universitetsforlag. (Kap. 1-4, 109 sider).

Dale, E.L. (1999). Utdanning med pedagogisk profesjonalietet. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (Del I, 60 sider).*

Wadel, C. (2002). Læring i lærende organisasjoner. Flekkefjord: Seek. (Kap. 1-12, 83 sider).

Bøker merket * inngår som pensumbøker også på andre emner i masterprogrammet.

Kopisamling

Brown, M. (1998). The Tyranny of the International Horse Race. I R. Slee, G. Weiner & et al. (Red.), School Effectiveness for Whom? Challenges to the School Effectiveness and School Improvement Movements. NY: Falmer Press. (13 sider).

Caldwell, B. (1997). The Impact of Self-Management and Self-Government on Professional Cultures of Teaching: A Strategic Analysis for the Twenty-First Century. I A. Hargreaves & R. Evans (Red.), Beyond Educational Reform. Bringing Teachers Back In. Buckingham: Open University Press. (13 sider).

Dale, E.L. (2006). Vurdering og læring i en elevaktiv skole. (ss. 248-265). Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider).

Eggen, A.B. (2006). Verdsetting gjennom vurderingspraksis. I J. Møller & O.L. Fuglestad (Red.), Ledelse i anerkjente skoler. (ss. 58-75). Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider).

Eggen, A.B. (2007). Vurderingskompetanse og definisjonsmakt. I Norsk pedagogisk tidsskrift, (2), 150-163. (13 sider).

Erstad, O. (2007). Den femte grunnleggende ferdighet - noen grunnlagsproblemer. I Norsk pedagogisk tidsskrift, (1), 43-55. (12 sider).

Glosvik, Ø. (2002). Om læring på ulike nivå i organisasjoner. I Norsk statsvitenskapelig tidsskrift, (18), 117-141. (24 sider).

Gronn, P. (2003). The new work of educational leaders. (ss. 71-90). London: SAGE Publications Incs. (19 sider).

Ludvigsen, S.R. og Flo, C.F. (2002). Innovasjoner i lærerutdanningen: Hvordan skapes endring?. I S.R. Ludvigsen & T.L. Hoel (Red.), Et utdanningssystem i endring. (ss. 83-104). Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (21 sider).

Ludvigsen, R. & Rasmussen, I. (2006). Modeller på reise. I Digital kompetanse. Nordic Journal of Digital Literacy, 1(3), 227-252. (25 sider).

Lund, A. (2006). WIKI i klasserommet: individuelle og kollektive praksiser. I Norsk pedagogisk tidsskrift, (4), 274-288. (14 sider).

Møller, J. (2006). Nyere forskning om skoleledelse i gode skoler. I Norsk pedagogisk tidsskrift, (2), 96-108. (12 sider).

Ohna, S.E., Moen, V. & Nevøy, A. (2007). Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm? I Norsk pedagogisk tidsskrift, (4), 323-337. (14 sider).

Ottesen, E. & Møller, J. (2006). Distribuert ledelse som begrep og forskningsperspektiv. I K. Sivesind, G. Langfeldt & G. Skedsmo (Red.), Utdanningsledelse. (ss. 136-148). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (12 sider).

Sivesind, K., Langfeldt, G. & Skedsmo, G. (2006). Evaluering og kunnskapsutvikling i ledelse av utdanning. I K. Sivesind, G. Langfeldt & G. Skedsmo (Red.), Utdanningsledelse. (ss. 202-227). Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. (25 sider).

Valle, R. (2006). Organisering av ledelse i skolen. I Norsk pedagogisk tidsskrift, (2), 145-157. (12 sider).

Læringskrav

Læringskrav for emnet - se ITL

Publisert 16. mai 2007 15:28 - Sist endret 30. okt. 2007 14:05