Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

Studiet gir en oversikt over de omstillinger og fornyelser som skjer innenfor offentlig sektor i en rekke land. I særlig grad belyses ”New Public Management” som ideologisk ramme for strategisk omstilling og den økonomiske og kulturelle globaliseringens betydning for styring av utdanningsområdet. Sentrale spørsmål er hvilken rolle og funksjon utdanning har i en globalisert markedsøkonomi og muligheter og begrensninger ved økt bruk av informasjonsteknologi. Studiet tematiserer problemstillinger knyttet til inkludering av språklige og kulturelle minoriteter. Ett av studiekravene er å gjennomføre et studiebesøk i Norge eller i utlandet.

Innhold

  • Globalisering, trender og konsekvenser for utdanningssamfunnet
  • Kommunikasjon, teknologi og utdanning
  • Norsk utdanningspolitikk og relasjonen til internasjonale
  • Det flerkulturelle utdanningssamfunnet

Hva lærer du?

Målet er at studentene skal utvikle forståelse for

  • hvordan internasjonale trender påvirker styrings- og organisasjonsformer og skaper nye utfordringer for utdanningssektoren
  • hvordan internasjonale konvensjoner og avtaler har betydning for den nasjonale utdanningspolitikken
  • hvordan økonomiske mekanismer påvirker omstillingen i offentlig sektor
  • problemstillinger knyttet til det flerkulturelle utdanningssamfunnet
  • informasjonsteknologiens muligheter og begrensninger

Opptak og adgangsregulering

For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Studenter må ha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.

Emnet bygger på den grunnleggende forståelse for fagfeltet som etableres i første del av masterprogrammet. Studentene må ha fullført de første 30 studiepoengene i masterprogrammet eller tilsvarende før de kan starte på dette emnet som skal gi både utvidet og mer inngående kjennskap til fagfeltet og utdanningslederrollen.

Overlappende emner

100 % overlapp med Modul 2 i Utdanningsledelse (videreutdanning) med emnekode 185 UTDLED2. Faglig overlapp med andre emner på trinn 2 i Masterprogrammet i Utdanningsledelse (UTLED4020, UTLED4023 og UTLED4210) er vurdert til 100%.

Undervisning

Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i seminarer, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid. Det legges til rette for at studentene skal arbeide med teori som knyttes til praksis. Studentene får veiledning i arbeidet med studiekravene.

Hva skjer via nettet?

  • Informasjon og kommunikasjon via elektronisk læringsplattform.
  • Nettbaserte oppgaver
  • Veiledning på oppgaver

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Mappeeksamen. Mappen skal bestå av 2 arbeider; ett individuelt og ett gruppearbeid. I tillegg leveres et refleksjonsnotat der utvalget av arbeider til eksamensmappen begrunnes.

En forutsetning for å gå opp til eksamen er at studentene har gjennomført studiekravene som er spesifisert for emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved oppstart av emnet.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Det etableres en referansegruppe for Utdanningsledelse trinn 2. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering.

Annet

Innpasning

Emnet kan etter individuell søknad byttes ut med et emne gjennomført ved et universitet/college i Norge eller i utlandet. Omfang og innhold må være på tilsvarende nivå.

Studenter som er tatt opp til masterprogrammet i Utdanningsledelse følger normalt UTLED4210 - Trinn 2: Ledelse, kvalitet og kultur for læring (30 studiepoeng) og avlegger eksamen i høstsemesteret. Studenter som har fått innpasninger (fritak for deler av UTLED4210 på grunnlag av tidligere utdanning), følger UTLED4211 - Ledelse, profesjonalitet og læring (10 studiepoeng) og/eller UTLED4212 - Utdanningskvalitet og ledelse (10 studiepoeng) og/eller UTLED4213 - Internasjonale trender og ledelse (10 studiepoeng). Søknader om innpasning vurderes i forbindelse med opptak til emnet.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Hver høst
Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo