Hovedbøker
Hargreaves, A. (2004). Læring og undervisning i kunnskapssamfunnet. Utdanning i en utrygg tid. Oslo: Abstrakt forlag AS. (Kap. 1 - 6, 188 sider).
Karlsen, G. (2006). Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2, 3 og 5 - 10, 162 sider).
Røvik, K.A. (1998). Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 - 7, 158 sider).
Østerud, S. (2004). Utdanning for informasjonssamfunnet. Den tredje vei. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 3 og 10, 86 sider).
Kopisamling
Kjenstadli, K. (2006). Skolens nye samfunnsprosjekt. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2), ss. 109 - 119. (10 sider).
Krumsvik. R.J. (2007). Digitale utfordringar i skulen og lærarutdanninga. I R.J. Krumsvik (Red.), Skulen og den digitale læringsrevolusjonen. (ss. 18 - 64). Oslo: Universitetsforlaget. (46 sider).
Postholm, M.B. (2005).Kvalitativ metode: en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 4, 18 sider).
Tolo, A. & Lillejord, S. (2006). Ledelse i multikulturett skole. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift, (2), ss. 120 - 130. (10 sider).
Vedøy, G. (2006). Skoleledelse i flerkulturelle skoler. i J. Møller & O.L. Fuglestad (Red.), Ledelse i ankjente skoler, (ss. 199 - 214). Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider).
Østerud, Ø. (1999). Global kultur - global landsby. I Ø. Østerud (Red.), Globaliseringen og nasjonalstaten, (ss. 60 - 88). Oslo: Ad Notam Gyldendal. (28 sider).
Læringskrav
Læringskrav for emnet - se ITL