Pensum/læringskrav

UTLED4221: Profesjonalitet og ledelse

 

Hovedbøker

Andenæs, K. & Møller, J. (red.). Retten i skolen – mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 7, 9 og 10. (Totalt 77 sider)

Molander, A. & Terum, L.I. (2008). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 3, 7, 9, 10, 11, 17. (Totalt: 81 sider)

Møller, J. (2004). Lederidentiteter i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 3, 4, 8, 9, 10 og 11. (Totalt: 122 sider.)

 

Artikler med tilgang, UiO 

Blackmore, J. (2011). Lost in translation? Emotional intelligence, affective economies, leadership and organizational change.  Journal of Educational Administration and History, 43(3), 207-225. (18 sider)

Bradbury, L. & Gunter, H. (2006). Dialogic identities: the experiences of women who are headteachers and mothers in English primary schools. School Leadership and Management, 26(5), 489-504. (15 sider)

Evetts, J. (2009). New Professionalism and New Public Management: Changes, Continuities and Consequences. Comparative Sociology 8, pp. 247 -266. (19 sider)

Harris, A. (2008). Distributed leadership: According to the evidence. Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188. (16 sider).

Kelchtermans, G., Piot, L., Ballet, K. (2011). The lucid loneliness of the gatekeeper. Exploring the emotional dimension in principals' work lives. Oxford Review of Education, 37 (1), 93-108. (15 sider)

Møller, J. (2012). The construction of a public face as a school principal.. International Journal of Educational Management, 26(5) 452-460. (8 sider)

Ottesen, E. (2016). Møtet mellom skolens profesjonsforståelse og Kunnskapsløftet som styringsreform. Acta Didactica Norge, 10 (4), 69–81. (12 sider) OPEN ACCESS

Spillane, J.P. (2013). The practice of leading and managing teaching in educational organisations. In Leadership for 21st Century Learning. Educational Research and Innovation, s. 59 – 82. OECD Publishing. (23 sider)

 

Kompendiet

Brunstad, P. O. (2017). Beslutningsvegring – et ledelsesproblem, kap. 3: Fornuft og følelser i beslutningsprosessen, s. 89-105. (16 sider)

Busch, T. (2012).  Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner. Kap. 4 og 6 (s. 61-79 og s. 93.103). Bergen: Fagbokforlaget. (28 sider)

Irgens; E.J. (2012). Profesjonalitet, samarbeid og læring. I: J.S. Jøsendal, G. Langfeldt & K. Roald (red.). Skoleeier som kvalitetsutvikler. Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater, s. 204-218, Oslo: Kommuneforlaget. (14 sider)

Kvalnes, Ø. (2014). Etikk for lærere. Kap. 1, s. 13-37. Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: mekanismer for ansvarliggjøring. I A. Molander & J-C. Smeby (red.). Profesjonsstudier II, s. 44-54, Oslo: Universitetsforlaget.  (10 sider)

Møller, J. & Ottesen, E. (2012). Kunnskapsinformert ledelse i skolen – en utfordring for skoleeier. I: J.S. Jøsendal, G. Langfeldt & K. Roald (red.). Skoleeier som kvalitetsutvikler. Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater, s. 171-187, Oslo: Kommuneforlaget. (16 sider)

Nordrum, J.-C. (2012). Digital mobbing – noen rettslige spørsmål, I H.Jakhelln & T. Welstad (red.). Utdanningsrettslige emner. Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, s.379-386. Oslo: Universitetsforlaget (7 sider)

Sørhaug, T. (1996). Om ledelse: Makt og tillit i moderne organisering. Oslo: Universitetsforlaget (Kap. 1) (23 sider)

Wenger, E. (2004). Læring. I J. Lave & E. Wenger. Situert læring og andre tekster, s. 156-181

 

Anbefalt støttelitteratur

Spillane, J.P. (2008). Distributed Leadership. The Educational Forum 69(2),143-150. (7 sider)

Aasen, P. (1992). Den store innesperringen. Skolens historie i lys av Michel Foucaults sosialiseringsteori. I P.Aasen & Telhaug, A.O. (red.). Takten takten pass på takten. Studier i den offentlige oppdragelseshistorie., s.25-65. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (40 sider)

Publisert 13. des. 2017 14:09 - Sist endret 13. des. 2017 14:09