UTLED4226B – Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Å lede lærende profesjonsfellesskap og skolens planarbeid er en kontinuerlig prosess i skolens arbeid med kvalitet og utvikling. Emnet skal bidra til å styrke din kompetanse som leder av profesjonsgrupper og læreplanarbeid. Du vil utvikle kunnskap om ledelse av læring og læreplaners rolle som virkemiddel i utdanningsreformer og om hvordan læreplanen skaper betingelser og mulighetsrom for opplæring.
Videre vil emnet bidra til at du utvikler innsikt i sentrale elementer som for eksempel skolens verdigrunnlag, kjerneelementer og tverrfaglige temaer, og hvilken betydning disse får for ledelse av skolens kvalitetsarbeid. Studiets temaer kobles tett mot dine erfaringer og utfordringer som leder.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Etter fullført emne skal du
- forstå sammenhenger mellom ledelse, organisasjonslæring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
- ha kunnskap om sammenhengen mellom fag, undervisning og organisering
- ha forståelse av sentrale begreper i LK20
- ha innsikt i ledelse av utviklingsarbeid, læreplanteoretiske- og didaktiske perspektiver på reformarbeid i skolen
- ha kunnskap om læreplanarbeid som redskap for styring av og i skolen
- forstå sammenhenger mellom ledelse, læreplanarbeid og profesjonslæring
Ferdigheter
Etter fullført emne skal du kunne
analysere læreplaner i lys av fag og forskning, og identifisere implikasjoner for skolens praksiser
vurdere og drøfte konsekvenser av læreplanverkets prinsipper for pedagogisk praksis
lede skolens utviklingsarbeid og profesjonsfellesskap i lys av overordnede mål og prinsipper
lese, vurdere og bruke ulike kunnskapskilder for å se muligheter og håndtere utfordringer i profesjonsfellesskapet og læreplanarbeidet
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal du kunne
- lede endrings- og kvalitetsarbeid i samarbeid med skolens profesjonsfellesskap og øvrige samarbeidsaktører
- bruke kunnskap om ledelse av lærende profesjonsfellesskap, læreplanarbeid og didaktikk sammen med aktuell forskning i vurderinger av sentrale utfordringer og konfliktområder i opplæringen
Opptak til emnet
Emnet kan tas som et enkeltemne.
Erstatningsemner
Emnet kan erstatte UTLED4227 eller UTLED4228 i Master i utdanningsledelse.
Obligatoriske forkunnskaper
For å få plass på emnet må du ha fullført UTLED4111B, UTLED4111 eller tilsvarende.
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert og går over to semestre, i alt 4 samlinger á to dager.
Det er krav om 80% oppmøte.
For å gå opp til eksamen må du tilfredsstille kravet om oppmøte, samt å ha fått godkjent begge arbeidskravene, som er presentasjon av et notat og en fagoppgave.
Eksamen
Fagoppgave (hjemmeeksamen).
Hjelpemidler til eksamen
Det er ingen begrensninger når det gjelder hjelpemidler til eksamen.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.