UTLED4226B – Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

 Å lede lærende profesjonsfellesskap og skolens planarbeid er en kontinuerlig prosess i skolens arbeid med kvalitet og utvikling. Emnet skal bidra til å styrke din kompetanse som leder av profesjonsgrupper og læreplanarbeid. Du vil utvikle kunnskap om ledelse av læring og læreplaners rolle som virkemiddel i utdanningsreformer og om hvordan læreplanen skaper betingelser og mulighetsrom for opplæring.

Videre vil emnet bidra til at du utvikler innsikt i sentrale elementer som for eksempel skolens verdigrunnlag, kjerneelementer og tverrfaglige temaer, og hvilken betydning disse får for ledelse av skolens kvalitetsarbeid. Studiets temaer kobles tett mot dine erfaringer og utfordringer som leder.

Hva lærer du?

Kunnskaper

Etter fullført emne skal du

  • forstå sammenhenger mellom ledelse, organisasjonslæring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
  • ha kunnskap om sammenhengen mellom fag, undervisning og organisering
  • ha forståelse av sentrale begreper i LK20
  • ha innsikt i ledelse av utviklingsarbeid, læreplanteoretiske- og didaktiske perspektiver på reformarbeid i skolen
  • ha kunnskap om læreplanarbeid som redskap for styring av og i skolen
  • forstå sammenhenger mellom ledelse, læreplanarbeid og profesjonslæring

Ferdigheter

Etter fullført emne skal du kunne

  • analysere læreplaner i lys av fag og forskning, og identifisere implikasjoner for skolens praksiser

  • vurdere og drøfte konsekvenser av læreplanverkets prinsipper for pedagogisk praksis

  • lede skolens utviklingsarbeid og profesjonsfellesskap i lys av overordnede mål og prinsipper

  • lese, vurdere og bruke ulike kunnskapskilder for å se muligheter og håndtere utfordringer i profesjonsfellesskapet og læreplanarbeidet

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal du kunne

  • lede endrings- og kvalitetsarbeid i samarbeid med skolens profesjonsfellesskap og øvrige samarbeidsaktører
  • bruke kunnskap om ledelse av lærende profesjonsfellesskap, læreplanarbeid og didaktikk sammen med aktuell forskning i vurderinger av sentrale utfordringer og konfliktområder i opplæringen

Opptak til emnet

Emnet kan tas som et enkeltemne.

Erstatningsemner

Emnet kan erstatte UTLED4227 eller UTLED4228 i Master i utdanningsledelse.

Obligatoriske forkunnskaper

For å få plass på emnet må du ha fullført UTLED4111B, UTLED4111 eller tilsvarende.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert og går over to semestre, i alt 4 samlinger á to dager. 

Det er krav om 80% oppmøte.

For å gå opp til eksamen må du tilfredsstille kravet om oppmøte, samt å ha fått godkjent begge arbeidskravene, som er presentasjon av et notat og en fagoppgave. 

Eksamen

Fagoppgave (hjemmeeksamen).

Hjelpemidler til eksamen

Det er ingen begrensninger når det gjelder hjelpemidler til eksamen.

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 27. juni 2024 06:14:15

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Høst
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk