Dato |
Tema Aktivitet |
Foreleser |
Pensum og ressurser |
09.jan |
Hvorfor studere pedagogikk?
|
Kirsten Sivesind Elin Rødahl Lie Ørjan Flygt Landfald |
(Solbrekke & Karseth, 2006) (Molander & Terum, 2008, kap 4)
|
10.jan |
Viktig informasjon om undervisningen dette semesteret Canvas Læringsstier Studiestrategier Forventninger til deg som student |
Cindy Grønsberg Ørjan Flygt Landfald |
|
#Danning og demokrati |
|||
16.jan |
(Ut)danning og pedagogikk – for hva og for hvem? Om lover, læreplaner og vurderingskrav i den globale tidsalder |
Kirsten Sivesind Elin Rødahl Lie |
(Lile 2014) (Biesta, 2011, kap 1 + etterskrift)
|
17.jan
|
Utdanning, rett og demokratisering: om fellesmenneskelige verdier og bestemmelser
|
Kirsten Sivesind Ørjan Flygt Landfald
|
Gloppen, 2003, Karseth, Møller Aasen, 2013, kap 13 (Molander & Terum, 2008, kap 17)
|
18 |
Læringssti |
(Solbrekke & Karseth, 2006) |
|
19 |
Læringssti
|
|
(Molander og Terum, 2008, kap 4) |
23 |
Lik rett til utdanning: muligheter og begrensninger |
Elin Rødahl Lie Kirsten Sivesind
|
(Bjerrum Nielsen 2014, kap 1) |
#Reformer som forandrer |
|||
24 |
Den gode skolen: nå og før |
Harald Jarning Elin Rødahl Lie |
(Kvam, 2016, kap 1-3) |
25 |
Læringssti |
|
Gloppen, 2003 (Biesta, 2011, kap 1) (Lile 2014) |
26 |
Læringssti |
|
Karseth, Møller Aasen, 2013, kap 13 |
30 |
Lærere, lærerutdanning og profesjonalisering
|
Fredrik Thue (professor II) Ørjan Flygt Landfald |
(Molander & Terum, 2008, kap 0)
|
31 jan |
Hvordan forandres skolen? |
Harald Jarning Elin Rødahl Lie |
(Kvam, 2016, kap 4-6) (Slagstad i Molander et al 2008, kap 2) |
01 feb |
Læringssti: |
|
(Kvam, 2016, kap 1-3) (Bjerrum Nielsen 2014, kap 1) |
02 feb |
Læringssti
|
|
(Molander & Terum, 2008, kap 0)
|
06 feb |
Reformer i fellesskolen |
Elisabeth Hovde- Ørjan Flygt Landfald |
(Karseth, Møller og Aasen 2013 kap 4, 5, 8, 9) |
07 feb |
Er kunnskapsskolen nasjonal? Om formål, fag og ferdigheter i det 21. århundre |
Kirsten Sivesind Elin Rødahl Lie |
(Kvam, 2016, kap 7) (Karseth, Møller og Aasen 2013 kap 1, 3) Williamson , 2017, kap 8, 9)
|
09 feb |
Læringssti |
|
(Kvam, 2016, kap 4-6) (Slagstad i Molander et al 2008, kap 2) (Karseth, Møller og Aasen 2013 kap 4, 5, 8, 9) |
#Pedagogikk og profesjonskunnskap |
|||
13 feb |
Profesjonsstyring, organisering og vurdering: institusjonelt og organisatorisk |
Kirsten Sivesind Elin Rødahl Lie |
(Karseth, Møller og Aasen 2013 , kap 2 og 7) (Molander & Terum, 2008, kap 7, 8)
|
14 feb |
Pedagogikk og profesjonalisering - i og på tvers av sektorer |
Jesper Eckhardt Larsen Ørjan Flygt Landfald |
(Molander & Terum, 2008, kap 1) |
15 feb |
Læringssti |
|
(Karseth, Møller og Aasen 2013 kap 4, 5, 8, 9) |
16 feb |
Læringssti
|
|
(Kvam, 2016, kap 7) (Karseth, Møller og Aasen 2013 kap 1, 3) |
20 feb |
God uddannelse i målingens tidsalder: evidensinformert praksis |
Tone Kvernbekk Elin Rødahl Lie |
(Biesta, 2011, kap 2) (Grimen i Molander & Terum, 2008, kap 3) |
21 feb |
Profesjon: politikk, tillit og skjønn |
Kirsten Sivesind Ørjan Flygt Landfald |
(Molander & Terum, 2008, kap 9, 10, 11) (Biesta, 2011 kap 3) |
27 feb |
Profesjonsansvar i skole og klasserom: hva er kunnskapsgrunnlaget?
|
Kirsten Sivesind Elin Rødahl Lie |
(Kvam 2017, kap 8) (Dale 2006) (Bachmann, Haug, & Myklebust, 2010) (Karseth, Møller og Aasen 2013 kap, 6) |
#Vurdering og styringsteknologi |
|||
28 feb |
Data, ytelser og framtidsutsikter: et sosio-tekno-materielt perspektiv
|
Kirsten Sivesind Ørjan Flygt Landfald |
(Williamson, 2017, kap 1, 2, 3)
|
1 mars |
Læringssti |
|
(Biesta, 2011, kap 2) (Grimen i Molander & Terum, 2008, kap 3) |
2 mars |
Læringssti |
|
(Molander & Terum, 2008, kap 9, 10, 11) (Biesta, 2011 kap 3) |
|
Selvstudium (en uke) |
|
|
13 mars |
Utdanning, styring og tilsyn |
Kirsten Sivesind Ørjan Flygt Landfald |
(Simons 2014) (Biesta, 2011 kap 3) (Williamson, 2017, kap 4) |
14 |
Dyp læring i teknologirike omgivelser |
Ørjan Flygt Landfald Kirsten Sivesind |
(Williamson, 2017, kap 5, 6, 7) |
20 mars |
Overvåkning og straff
|
Kristin Hegna Elin Rødahl Lie |
(Foucault & Østerberg, 1994) |
21 |
Å velge fordypning Presentasjoner av fordypningene og informasjon om veien videre |
Yngvild Dahl
|
|
22 mars |
Læringssti |
|
|
23 mars |
Læringssti |
|
|
|
Påskeferie |
|
|
|
|||
#Skole og likestilling |
|||
|
|||
3 april |
Skolen i samspill med barn og unge: kjønn, sosialisering, klassemønstre og likestilling
|
Kristinn Hegna Elin Rødahl Lie |
(Nielsen2014)
|
4 |
Skole og likestilling: videregående utdanning som eksempel |
Kristinn Hegna Ørjan Flygt Landfald |
(Bakken og Elstad i Karseth, Møller, & Aasen, 2013) (Dæhlen l i Molander & Terum, 2008, kap 6) |
10 |
Danning, skole, likhet og likeverd |
Turid Løyte Hansen Elin Rødahl Lie |
(Evenshaug, 2017)
|
11 |
Danning, sosialisering og mangfold: lærerutdanningen som eksempel |
Ingrid Straume Ørjan Flygt Landfald |
(Straume, 2011) |
12 april |
Læringssti
|
|
(Nielsen2014)
|
13 april |
Læringssti |
|
(Bakken og Elstad i Karseth, Møller, & Aasen, 2013) (Dæhlen l i Molander & Terum, 2008, kap 6) |
24 |
Danning til demokrati: hva nå? |
Turid Løyte Hansen Elin Rødahl Lie |
(Biesta, 2011, kap 4-6) |
#Oppsummering |
|||
25 |
Forelesning – en oppsummering |
Kirsten Sivesind Ørjan Flygt Landfald Elin Rødahl Lie |
Oppsummering |
27 |
Læringssti |
|
(Biesta, 2011, |
2 mai |
Forelesning (om eksamen) |
Ørjan Flygt Landfald Elin Rødahl Lie |
|
8 mai |
Læringssti: |
|
|
9 mai |
Læringssti |
|
|
16 mai |
Læringssti |
|
|
18 mai |
Læringssti |
|
|
24 mai |
Læringssti |
|
|
25 mai |
Læringssti |
|
|
4. – 6. juni |
Eksamen |
|
|