Om hverandrevurdering

Hverandrevurdering (i Canvas)

En del av den obligatoriske aktiviteten er å gjøre en hverandrevurdering. Denne gjennomføres i Canvas. Du vil automatisk bli tildelt to andre medstudenters oppgaver, som du skal gi tilbakemelding på etter visse kriterier.

Hverandrevurdering er samtidig en øvelse i å tenke kritisk om din egen oppgaveskriving. En sentral del av akademisk og vitenskapelig arbeid er å være kritisk til tekster – både de man har skrevet selv, og de andre har skrevet. Å "være kritisk" er ikke det samme som å fokusere på det som er feil, men å si noe om hva som kunne vært gjort annerledes og hvorfor. Man kan med andre ord være kritisk til en tekst uten å påpeke en eneste "feil". En god tilbakemelding er konkret, konstruktiv og vennlig. Ikke glem å løfte frem det du synes er bra, og fortell hvorfor!

Formålet med å gjøre hverandrevurdering er todelt. For det første hjelper du en annen student med å forbedre teksten sin, med vennlige, oppmuntrende, gjennomtenkte og seriøse tilbakemeldinger. For det andre får du selv trening i å se hvordan en tekst kunne vært annerledes, for eksempel hvis den baserte seg på et annet kildetilfang, hadde en annen oppbygging, et annet fokus eller noe annet.

Oppgaven er også eksamensrelevant: Du får øvelse i ordlegge deg om faglige tema og vurdere hva som er god formidling og argumentasjon. Å øve seg på å være en kritisk leser av andres tekster, vil gjøre at du utvikler din egen skriving. En god eksamensbesvarelse forutsetter godt kjennskap til pensum. Men vel så viktig er det å kunne formidle hva man har lest. God formidling krever erfaring med og refleksjon over hvordan en god tekst kan se ut.

For å bli god til å skrive, trengs øvelse. Å lese hverandres tekster, og diskuterer med  hverandre hvilke valg dere har tatt i oppgaveskrivingen og hvorfor de funker/ikke funker, er en god måte å øve på. Å lese andres tekster vil utvide perspektivet ditt, og bidra til å gjøre deg til en bedre skriver. Vær kritisk (i betydningen over), og gjør hverandre gode!

Publisert 21. mars 2024 12:53 - Sist endret 2. apr. 2024 15:03