Ukesoppgaver uke 15

Kilde: Karseth, Møller og Aasen (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget. Kapittel 6-10 

Rønning, W. (2013). Kapittel 6 – Kunnskapsløftet i klasserommet – lærernes praksis, tenkning og utfordringer for videre læringsarbeid. (I Karseth, B., Møller, J. og Aasen, P. (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget) 

  • Hva går Tolminsons undervisningsstrategi LLP ut på? Hvordan er teorien brukt i forskningsprosjektet SMUL (Rønning, 2013, s. 102-103)?  
  • Rønning (2013) referer til Robin Alexanders term “dialogisk undervisning”. Hva går denne termen ut på? Hva tenker Rønning om bruk av dette i en norsk kontekst?  

Ottesen, E. (2013). Kapittel 7 – Grunnleggende ferdigheter og individuell vurdering – mellom regulering og profesjonsmakt. (I Karseth, B., Møller, J. og Aasen, P. (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget) 

  • Ottesen (2013, s. 123) skriver om fire typer gradvis endringer i institusjoner. Hva er de fire typene og hva innebærer de?  

Lødding, B., Holen, S. (2013). Kapittel 8 – Faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Når valgmodenhet skal læres. (I Karseth, B., Møller, J. og Aasen, P. (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget) 

  • Lødding og Holen (2013) referer til Burgess sine kriterier for å rangere ulike skolefags viktighet. Hva går disse kriteriene ut på og hvordan rangeres skolefaget utdanningsvalg basert på disse kriteriene, ifølge Lødding og Holen (2013)?  
  • Hva er Løddings- og Holens (2013) funn relatert til faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet fra et elevperspektiv?   

Vibe, N., Frøseth, M. V. og Hovdhaugen, E. (2013). Kapittel 9 – Strukturreform i motvind. Kunnskapsløftet og tilbudsstrukturen i videregående opplæring. (I Karseth, B., Møller, J. og Aasen, P. (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget)

  • Se på figur 9.1. (Vibe, Frøseth og Hovdhaugen, 2013, s. 159). Hva viser figuren?  

Bildet kan inneholde: skråningen, font, rektangel, parallell, skjermdump.

 

  • Hvordan har Kunnskapsløftet påvirket gjennomføring i videregående opplæring, ifølge Vibe, Frøseth og Hovdhaugen (2013)?  
  • Vibe, Frøseth og Hovdhaugen (2013) foreslår å implementere VG0 i videregående skole. Hva er tanken bak? Kan du tenke deg mulige fordeler og ulemper med en slik innføring?  

Nygaard, V., Solstad, M. (2013). Kapittel 10 – Rettigheter og praksis i samisk opplæring under LK06Samisk. (I Karseth, B., Møller, J. og Aasen, P. (2013). Reformtakter: om fornyelse og stabilitet i grunnopplæring. Universitetsforlaget) 

  • Hvilke forskjeller legges i et “likt tilbud” og et “likeverdig tilbud” i den norske skolen, sett i lys av Nygaard og Solstads (2013) kapittel? 
  • Hvilke utfordringer står i veien for å oppnå et likeverdig tilbud med tanke på samisk opplæring, ifølge Nygaard og Solstad (2013)? 
    Publisert 19. jan. 2023 15:33 - Sist endret 5. jan. 2024 13:28